söndag 18 september 2011

Utbildning eller gasbildning.....

Tro om inte Moffa Poffa (som den stora-lillaC säger)
har fått en riktig fiskare till kompis...
idag släntrade dom ned till ån för att fiska lite mört till grannens katt.....
Men det är ju inte alltid som fisken vill nappa på den feta masken....
den kanske inte ens finns där under vattenytan...
men den lilla fiskaren var tålamodig...
förflyttade sig till Sally båten, och satt där och väntade på att fisken ville ha hans mask....
Allt medan löven dalade ned till marken efter vår första frostnatt...
herr Frost hade hälsat på inatt.....
nu är nog hösten här...
jössesamalia vad sommaren har gått fort,
kan man inte stanna upp lite...eller måste man vänta ett halvår
innan man får börja inse att det kommer en vår...en sommar...
har verkligen lite ångest för vintern.
Lång...kall...och inte alls på min sida...
kalla fötter...ullsockar....rispåsenpåvärme...
kanske ska jag börja sammanfatta min bok i vinter ????
Lovade Lilla-storaC att lägga upp han på bloggen, för att han idag hittade
så stora gula kantareller...
vi packade matsäcken och begav oss till Hummelholmen,
plockade så otroligt mycket kantareller och trattisar...
måste bara få berömma den lilla för hans tålamod att vara i skogen...
och att hitta svamp,
och var han det minsta tveksam så kom han å visade mig....
är detta en trattis...mommo ???
Duktiga kille, och aldrig en klagan om att åka hem...eller att det är jobbigt....
vilket tålamod....
när mommo och moffa bara plockar trattisar så att det står härliga till...
kolla bara vilken låda med trattisar och röd trumpetsvamp vi hittade...
tillsammans med Lilla- StoraC...
som plockade till sin mamma...
och hockeytacklade moffa så fort att han hittade ett bra svampställe...
plockade dom stora och försvann...
vi ska sälja vår svamp...
behöver lite extra pengar....
reservdäcket ska fixas...Rantafar har tappat en plomb...Rantamor behöver klippas....
ja en lyftning vore ju inte heller helt fel...
men uteslutet....
här varken lyfts det eller silikon fylls...
men släpper oss...det gör vi =D...
eller som min mor brukar säga...
utbildning har hon inte...
näe bara gasbildning...

Tjingeling...gasbildning är ju inte helt fel det heller...och helt okey när det kommer...
ibland iallafall...
utbildning är ju alltid mera komplicerat....

4 kommentarer:

Fjällripan sa...

Haha du är så rolig! Och otroligt vad duktiga ni är på att plocka svamp! :)

Äventyret framtiden sa...

Skogens guld, minsann. Härligt när det finns mycket som man kan omsätta till behövliga slantar på många sätt.
Stora lilla-C är en härlig liten människa. Han får lära sig mycket nyttigheter inför framtiden av att vara med er båda ute i naturen.
Bättre fiskelycka önskas honom förstås en annan gång.

En god fortsättning önskas
Karinkram

BP sa...

Inte helt fel att läsa dina kvällsinlägg på bussen på väg till jobbet:-) bara man inte släpper sig, men det är mog ingen fara här, jag har ju inte ätit alla dina svampar;-) Härliga bilder att njuta av och lycka till med försäljningen. Du skulle kunna göra storkovan på Östermalmshallen här i nollåtta!!!

Rigmor sa...

Jösses va´svamp!! Det kan nog bli bladguld på Rantafars nya tand...Å tänk när vi satt med prinsessbarnet i bobilen igår så satt hon och bläddrade i nå´n reklamtidning med karta i, och så läste hon lite, och funderade, sen kom det, "...nästa sommar tycker jag ni ska åka uppåt Sverige efter kusten, det verkar så vackert...". Då visade jag henne att DÄR på kartan har jag en vän som är en vän som jag aldrig träffat, och hon kan konsten att njut av naturen, så berättade jag om era fjällturer. Hon satt alldeles tyst och bara lyssnade, så jag misstänker att vrider vi ratten åt det hållet är vi tre i bilen...
Ha´en bra måndag, här regnar det så jag är rädd att jag får ta båt till jobbet ikväll.
Kram kram