lördag 19 november 2011

Blir småfåglarna aldrig sugen på att pippa...annat än på våren.

En god "iriskaffe", vem hade beställt det ????
jo finaste Rantafar....
och varför ???
jo för att han skulle röka fisk och då bara måste man få något gott att dricka...
en wiskey brukar vara melodin...
men nu är det november och kyligt då är det på plats med en varm
kaffedrink...
och Rantafar tyckte att det var så gott.
Där satt han och säkert hade många grannars blickar på sig...
men vem fan bryr sig, man måste ju ta tillvara varendaste dag...
dom kommer inte igen och vi vet aldrig vad framtiden har i sin bakficka...
och just minnen är...
skattefria...
ingen kan ta dom ifrån oss...aldrig...
jo den där minnesheimern...ahlf nånting...men då hoppas jag att vi båda drabbas...
skjut mig isåfall brukar Rantafar säga....
å jag som inte har någon licens ...och säkert dålig träffsäkerhet...
tänk om jag skjuter grannen istället och får sitta inne och inte förstår ett skit av nånting.
Nu bar det väl ändå iväg med med Rantamor....
tillbaka till verkligheten...
och förresten inte kan jag skjuta snälla grannen...
som kom med en starkvinsglögg till Rantafar igår för att....
han är så snäll och hjälper lilla söta tanten...
snälle Rantafar....
Så blev vår middag ikväll.
Bland alla sikjävlar smög vi in en öring och en röding...
en god sås på creme freche, charlottenlök, parmesanost, citronsaft och kryddor...
en hårdbrödsmacka och ett par glas vitt...
nuppade ihop sig vill jag påstå...
förresten funderade i morse att....
varför inte småfåglarna pippar annat än bara på våren...
blir dom aldrig sugen ????
Rantafar skakade på huvudet och gick....
fick inget svar...
Av sex sikar blev det mycket rensad röktfisk...
fryser in och gör goda mackor...
goda förrätter...
goda fisksåser i vinter.
Och så har vi lovat att skitungarana ska få lite också....
LillaC`s mamma skrev ett sms att hon var ett favoritbarn...
skitunge sa Rantafar ****gapskratt****
så hjärtliga är vi i vår familj...
och då kan jag lova att vi har ett par stora hjärtan.
Förresten köpte saffran, jäst och vetemjöl...
inget har hänt...
varför köpte jag inte en bagare också...
tänkte lite fel....
men jag har putsat köksfönstret och satt upp mina vintergardiner...
lite stolt är jag...
saffransbullebagaren kanske kommer också.... man vet aldrig.

Tjingelingen en lördagkväll och mörkret har lagt sig för många timmar sen...
och klockan är bara 16:57.
Ha det underbart...det är iallafall skattefritt....

8 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Tänk vad skönt att åtminstone det är skattefritt .gott ser det ut igen ,verkar som Lasse blev utan fiskmail,fast vad är nu flygfisk mot riktig,här blir det nu ugn stekt lax med mycket vitlök ,ett glas vitt till.Må så gott på andra sidan viken ,Nette

Camilla (Rantis) sa...

...å här e kl 23,26 å i denna värme pippar nog fåglarna året om....

Annelie Esséus sa...

Jo, nog blir man både glad och pigg av att läsa din blogg, både ljus, kärlek och värme strålar ut från den. Precis vad jag behövde idag!
Sitter och gnuggar geniknölarna om fototrisset denna vecka, men har hjärnsläpp, det får nog vara denna gången...
Idéer har jag, men är för trött för att genomföra dem, hahahahahaha! I alla fall just nu.
Kram på er!

Lasseivomma sa...

Du är väl inget vidare på tekniken du... Inte kan du läsa QR-koder och inte kan du maila sik. Men lägga ut bilder så att man är färdig att drunkna i sitt eget snålvatten det kan du.
Ja, jag får väl se om vi kan få till något annat gott här nere på plattlandet. Kanske har vi någon älgbit att gryta till.
Ha nu en bra helg, och träna på tekniken så kanske du kan till nästa vecka.
Förresten pippa på hösten, det är väl inte många som vill, särskilt inte dom som ska ta hand om nyfödda ungar till jul.

Äventyret framtiden sa...

När var det du sá att jag skulle komma. Med brödkaveln med mig? den där maten kan ge mig vingar så jag slipper ta SAS.
Funderade på precis samma sak igår när jag körde ut bröd. Om småfåglarna. Ett par små, höll låda, vid en holk precis som om det var vår men de betedde sig som två grannfruar som stod på varsin sida av ett staket och skvallrade. Den ena satt i holkhålet och den andra på grenen utanför och de pratade och pratade och pratade och pratar säkert ännu men något annat hände inte.
Njut av allt det goda!

Karinkram

4U2 sa...

Tänk, har inte tänkt på det: om båda tappar minnet, förmågan att tänka ... fast om man skall tro våra barn är vi redan där! :)
Tror ingen kan tvivla på att bakom denna blogg och dess man finns annat än stora hjärtan och en stor portion humor. Tack för denna skrattstund en lördag ... oj då, nu fick jag efterrätten före jag ätit middagen!
:)

Rigmor sa...

Jag är rädd att jag redan är en go´bit på väg till minnesförvirring och allt vad det kan kallas...dot´ra som är sköterska inom den grenen hotar att sätta ut mej i skogen när det blir för jävligt...visst känns det tryggt??! Man får väl hoppas att den dagen dröjer och när den väl kommer att det går rasande så fort tills man blir av jorden är du kommen...
Du, det där med fåglarna har jag faktiskt aldrig heller funderat över...men kan det vara så att det är för kallt för att lyfta på fjädrarna så här års...för det måste dom väl ändå göra för att liksom komma åt...??
Tänker inte visa bilderna på Rantafar för mannen här i huset, då drar han genast fram grillen och tror att det gäller honom också, det där med irish...
Ha´det så gott, nu ska jag vara ned efter en jobbardag/kväll med en god kopp kaffe!!
Kram på sej vännen!!

Ruth i Virginia sa...

Irish coffee är ett finare namn på gammaldags kaffekask, som min styvfar brukade dricka på fat.

Utan vispgrädde så klart!

Det vattnas i munnen, när jag ser din middagstallrik. Har inte ätit rökt sik på flera decennier. Och det hårda brö't! Är svårt att få tag på här- bara på IKEA och då bara Leksandsbröd, tyvärr.