fredag 6 september 2013

HJÄÄÄÄÄÄLP det finns ormar i skogen....

Mina dagar just nu är fyllda utav att leta lingon !!!
Det är nog en sjukdom, eller ett galenskap.
Och Rantafar är helt övertygad om att...jag var en polack i mitt tidigare liv.....
Nu måste jag berätta en sann historia som jag upplevde i skogen igår.
Skulle plocka lingon,
och blev varse att det var en hel skolklass ute och skulle göra detsamma som jag...
men...
dessa tonåringar var ju inte helt såld på att plocka lingon,
och i en skog fylld av "faror" och en massa äckligt.
Jag tjuvlyssnar lite...
"guuu va äckligt...jag fick nå skit på fingrarna...."
"aaj fan jag höll på att ramla ned i ett STORT hål..."
"men guuuud så tråkigt måste vi plocka fullt...det är ju flera deciliter kvar...hur mycket har du hittat"
"faaan nu gjorde jag illa en nagel...kolla Carro nu kan jag ju inte ens plocka mera..."
Suck å suck va jobbigt allt kan vara...

Fröken plockar och ser så lycklig ut....

Plötsligt händer allt...
en elev får ett psykbryt...

"en ORM...jag såg en orm...(skrik...skriiiiiik)
"alla skriker och springer runt.."
fröken springer också runt och stönar...
"har ni verkligen sett en orm..???" väser hon,
"jaaaa vi såg den å den var JÄTTESTOR, å den finns nog ...där...nånstans..."
Fröken tar kommandot och ser lite skitnödig ut,
"barn kom här alla, detta ÄR ett nödläge vi avslutar denna lektion och återvänder till skolan.."
och innan hon har avslutat sin mening så är alla elever på väg till ....
just skolan...
lite lättade och småflinande...
för vem kan vara smartare än en femteklassare....
=)  =)
Sinneskatten ville veta hur mycket höst vi hade...
tjaa
min marsipanros har nog inte riktigt förstått att det verkligen håller på att bli höst,
den knoppar och blommar,
och mår allmänt bara bra,
Inte alla har den insikten, här är det någon som verkligen har brytit ihop....
Igårkväll var vi å firade Colin som fyllde 7 år,
en cool kille som precis har börjat skolan...
och livet...
han bjöd på taccos, bara så mums.
Ikväll grillade Rantafar räkor på tändröret....hahaha och bra gick det...
Jag gjorde vitlöksbröd till...
Allt krusidullade ihopa sig,
och vi njöt av kvällen å maten.
Har lite coma just nu....
Receptet på onsdagens underbara kantarellpaj finns nu på min Matbibel....

Tjingelingen alla govänner som läser min blogg,
hoppas ni har en underbar kväll.
(lite surt ser jag att barnen i kvarteret springer runt med å sälja jultidningar...
kanske också ett höst-tecken...ett minder kul sådant...)

Mera höstligt kan ni se hos Sinneskatten.....

9 kommentarer:

Oljekritan sa...

åh man blir ju galen av hunger på din sida..ser så mkt gott....lingon...och barnbarn. lika goa..ojoj dagens skolbarn i skogen..lustigt..de kan ju plocka lingonsylt på nätet kanske..
men orm nu, kan det vara fantasi..
Önskar dig en fin helg..Kramkram Karina

FrökenChristina sa...

He, he, he. Man ska aldrig underskatta barn som inte vill göra något. Då flödar fantasin. Annars har det verkligen varit mycket.

Anita - Malta sa...

Haha.. är det sant??!! Historien om skolklassen på jakt efter lingon är ju bara för underbar!! Ja, kanske inte för de stackars ungdomarna då.

Älskar ju lingonsylt men de små röda bären får andra plocka polacker eller ej ;-)

Nu finns det ju inte lingon på Malta och därmed ingen lingonsylt. Ingen verkar ännu förstått vilken bra business det skulle vara att sälja lingon på ön med tanke på alla svenskar som vimlar runt här. Fast tranbärssylt går faktiskt ganska bra det också.

Dina vackra blommor tyder verkligen inte på höst. Den lite slokande, trötta vaknar nog inte till liv igen men jag tycker den är fin i sitt förfall.

Tänk att bara vara 7 år, börja skolan och allt som hör därtill väntar. Något vi alla varit med om men gud vad länge sen. Snällt av Colin att bjuda på taccos och fin bild på den nu "stora" grabben ;-)

Sen visar du bara läckerheter men så kommer det plötsligt jultidningar ?? Ja, det var väl då ett tydligt höstbevis :-)
Ha en skön och go kväll i stugan !

Susjos sa...

Räkor..mums! Har intagits här i kväll också!
Och jag låtsas att sommaren fortfarande är kvar :)

Nette Cecilia sa...

Dom är nog smarta dom där skolbarnen .Hoppas du fick fina lingon trots slangvarning fniss.trevlig helg ,Nette

Freja sa...

Hahaha, jag snor skolungarnas tricks så slipper jag plocka bär i år med. Fast annars brukar jag skylla på att jag är färgblind, jag ser faktiskt inte bären!

BP sa...

1. Jag hade definitivt varit en av dessa femklassare, absolut, men jag hade återvänt tidigare eftersom jag ju är vuxen och är asfaltbonde;-)

2. Varje gång jag ser dina härliga matbilder med räkor gråter jag, åtminstone nästan. Vet ju hur goda räkor är - å jag som inte tål dom längre. Boohooooo...

Snäckskalsdalen. sa...

När det gäller lingon finns inga ormar! Danande att bli hysterisk över en eventuell orm! Jag är mest fascinerad över att det finns lingon där ni bor. Jag var ute och letade häromdagen - inte ett lingon. Den elaka vårvintern tog dom också, precis som blåbären, det är ett elände jag som älskar att plocka bär.
Agneta kram

♥ Carina ♥ sa...

Så dom väljer skolan framför skogen? Tokiga ungdomar det finns nu för tiden ;)
Grattis till fina 7-åringen!
Önskar dig en fin lördagkväll!
Kram