lördag 9 november 2013

Lathet ÄR inget handikapp...

Idag en otroligt dimmig lördag,
så hände det något i vår lilla by...eller smhälle, vet inte riktigt vad det är...
Kerstin hjälp mig.....
Men vi hade Loppis på byn eller på Oasen som vårt samlingsställe heter.
Jag gick dit...och Rantafar med (lite otippat)
och utanför på handikapp-parkeringen står denna skylt.
Rätt bra va.
När vi gått en stund på loppiset så möter jag Rantafar som har liiiite panik,
jag går hem nu, säger han här hittar jag ingenting...
Inte jag heller.
Men jag vandrar hemåt ensam, eftersom Rantafar redan är hemma och sitter i sin fotölj och ser hockey....
Och kolla vad dimma vi hade idag, detta är vårt värmeverk....
Och marken har frusit ihopa och det är is på vattenpölarna....
Och egentligen hur i alla världen ska jag hitta hem,
tokdimma överallt och ingen Rantafar att hålla i handen.
En promenad känns bara bra, men jag har ont i utsidan utav lårbenshelveten,
varje gång vi lägger nät så sitter jag med nätbackarna mellan benen,
och det ÄR en onaturlig benställning och musklerna på utsidan lårena får jobba....
Att man ska ha så många konstiga muskler överallt där man inte ens visste att det satt muskler.
Kvällen kommer...
och nu har jag fått en sjuk ovana att baka på lördagkväll.
Förra lördagen bakade jag saffransbullar,
ikväll bakade jag stekpannetunnbröd....
Som att jag inte hade tid att baka under mina veckor när jag ju inte jobbar utan
bara måste baka i helgen...
nej det är nog bara en dålig ovana jag har fått...
Men det blev gott och vi var utan bröd i frysen,
och jag gillar att baka.
Så varför klaga....
Rantafar klagade inte utan mumsade i sig det nybakta tunnbrödet,
med smöret rinnande utmed fingrarna.
Mums....så gott !!!

Tjingelingen från Rantamor.....

" rätt synd att man inte kan byta problem med varann,
dom flesta vet ju hur man löser andras problem...."

7 kommentarer:

BP sa...

Alltså den där P-skylten bra älskar jag, även om jag ibland anser att jag är väldigt handikappad;-)
Vilken dimma ni hade - värsta London variant ju - du vet Sherlock Holmes filmerna.
Å det där tunnbrödet såg ju lika läckert ut som det ifjol. Å bilden på Rantafar är kanooooon. Han är väldigt fotogénique din man måste jag säga:-)
Åsså gillar jag slutklämman som vanligt. Eller som min chef sa till mig häromdagen:
Det är ju hur lätt som helst att hitta fel hos andra än hos sig själv. Vad han menade var att eftersom jag nu även "jobbar" som korrekturläsare av manuskript hittar jag och korrigerar ju stavfel med mera. Skulle aldrig hitta dom hos mig själv...

Svar: Jag hade nog tittat på bronsmatchen igår, men den gick alldeles för tidigt - å somliga jobbar ju då;-)
Nej, vi ska inte till ett arabiskt land utan... du ska få veta snart;-)

Kerstins foto sa...

Till att börja med - samhälle! En by har bara några få kåkar, ett samhälle betydligt mer. ;)
Gillar din bild på dimman och givetvis bilden på Rantafar, han gör sig bra på bild. Vilket gott lördagsnöje du börjat med, kan väl aldrig vara fel att baka oavsett veckodag. :)
Ha en fin söndag.

Gröna Anemone sa...

Mums för ditt bröd! Att baka är aldrig fel, betydligt nyttigare och betydligt godare. I går hade vi + 7 grader, lite konstigt när ni hade minusgrader...
Ha en fin söndag!

Rigmor sa...

Stekpannebröd...det lät verkligen gott. Nu ska jag kolla om du möjligen lagt ut recept på det i din andra blogg...Fast först måste jag införskaffa en kruskavel...den andra har "ta´t slut"...
Det var hunnan vilken dimma ni haft!! Och vad jag förstod på väderleken i morse har ni rejält med minusgrader också, november har tagit sej om man säger så!! Här är det lika grått som igår, som en riktigt hopfiltad lovikkavante...
Alltså...angående din undran om Zambos promenader...alltså...allting har något gott med sej. För nu har mannen i huset kommit igång med långpromenader, det trodde jag väl aldrig. Sådär frivilligt och så...Nu ska jag väl börja så smått i morgon att traska runt också, men skogen får nog vänta ett tag, så jag inte ligger huvudstupa över nån trädrot eller nån vätte sätter krokben för mej...
Ha det gott vännen i norr!!
Kram kram

Rigmor sa...

Tusan också...nu var jag för snabb där igen...Handikappskylten!! Ja men...hur bra är inte den??

Leena sa...

Klockrena sista ord! Så är det ju ... Brödet ser jättegott ut och det spelar ju egentligen ingen roll vilken kväll - eller morgon eller dag - man bakar när man är ledig. Kanske blir lördagskvällarna lite extra festliga ut med nybakat. Jag kommer ihåg mina barndoms lördagskvällar när man efter bastun fick fika med nybakta bullar. Det var helg!

FarmorMormorA sa...

Har haft väldigt dåliga datavanor under en period nu :-) Därför får jag läsa ifatt lite överallt. Det där stekpannebrödet .
Och visst är det så. De flesta vet hur man skall lösa andras problem OCH hur andra skall fostra sina barn!
Vackra bilder som vanligt!
Ha de Gott!