tisdag 12 november 2013

Nej nu jävlar är det slut....

......fiskat för i år.
Säsongsavslutningen på havet, för nu ska Sally upp.
I går gjorde vi vår sista svep med nätena och,
i avsaknad av säljäveln, så fick vi hela 49 sikar !!!!
Så vi kunde dela med oss på Maskrosgatan.
Vi har då aldrig fått så många fiskar förut, så nu är det stopp i fiskandet,
och vi hoppas att ungarna vill hjälpa oss med att tömma en del fisk ur frysen.
Men ävem om det var en riktigt vacker dag , för att puttra ut med Sally,
så börjar det att bli kallt.
Några enstaka båtar ligger kvar i vattnet eftersom dom har stugor ute på öarna.
Vattnet har stigit oerhört i ån så nu är den riktigt vacker,
efter allt lågvatten i sommar.
Den lilla träbåten som var halvt uppdragen har igen hamnat ned i vattnet,
och blivit fylld av regnvatten som frysigt till is.
Stackars lilla båten kommer ju att sjunka om ingen bryr sig om den.
Vi hittade en liten stuga på en av öarna, där vi strandhögg och åt vår matsäck,
och visst ser Rantafar ut att njuta av novembersolen ??
Sen var det bara att åka iväg till vår "slaktplats" och ta hand om fisken,
Vi rensade ur dom som fortfarande ville simma, och förpassade dom till havet igen.
Några flöt upp till måsarnas stora glädje,
för plötsligt fanns det 40-50 måsar där som skrek och slogs om fisken och fiskrenset.
Vi såg inte en enda mås när vi landsteg, hur kunde dom veta att det fanns mat ????

I gårkväll var vi på LevarHotell och hade årsmöte i bostadsrättsföreningen.
Revisorn var nöjd, och det kändes gott att veta att föreningen har god ekonomi.
I morron ska vi på lite äventyr igen....
så vi höres på torsdag.
Nu ska jag se vad alla bloggare har för sig,
har varit en dålig bloggvän ett par dagar.

Tjingelingen från Rantamor.

" kom ihåg att...
vi får aldrig en andra chans
att göra ett första intryck...."

17 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

ser att det blir en och annan sikmiddag framöver,härliga bilder ,kram Nette

BP sa...

49 sikar - herregud! Helt fantastiskt. Vilken fiskelycka!
Å du, jag skickade upp det fina vädret till dig igår kväll, men det har du säkert sett;-)
Fiskmåsar har uppenbarligen en sik-radar för att veta var det finns mat.
Hoppas ni får hjälp att äta fisken i röt form antar jag, eller kan man äta sik "normalt" också?
Å den sista meningen är sååååå rätt!

Susjos sa...

Ååååå såna foton! Man blir alldeles lyrisk! Och såna duktiga storfiskare ni är!

Hyrestanten sa...

Jag blir alldeles lycklig av att titta på den sista bilden :)

Marina sa...

Jisses vad fisk! Men nu börjar det faktiskt se lite kallt ut så jag förstår om det drar ihop sig till "o-fiskesäsong".

Hajan sa...

Det var som tusan vad fisk Ni fick. Så ihärdiga >Ni är som håller på så länge. Det r väl bra, barnen måste ju bli
jätteglada för att få så fin fisk.
Så det går nog åt.
Spännande att vi får vara med på nästa evenemang .
kram från Hajan

Monica sa...

Som vanligt känner jag en fantastisk stillhet och lugn när jag ser dina fantastiska bilder, bra jobbat. Kram PP

Ama de casa sa...

Det är ju rätt - man ska sluta när man ligger på topp! ;-)

Helt fantastiska bilder igen.
:-)

Gunnel sa...

Har sälen haft semester i år, för det verkar inte som han varit lika mycket på hugget i år...eller jag kanske har fel.

Rigmor sa...

Sista bilden...vilket skott Rantamor!! Underbar!!
Men jösses va fisk...varför inte stå på torget och sälja lite...?? Samtidigt kan du trycka upp lite av alla dina goda recept och slå två flugor i en smäll. eller...alla stora kockar har ju sina egna hemliga recept, så det kanske är dumt...
Men sen...så trevligt med lite småöar här och där som man kan gå i land på, och liksom få rå sej själv. Ser att Rantar njuter, och vem skulle inte göra det...Ungefär som när jag sitter nere vid dammen med alla mina tankar.
Ha det så gott vännen i norr, nu ska jag ut och luncha med ett par f.d. kollegor (ska väl inte kalla dom gamla kollegor...*ler*...)som jag inte sett på tjugo år skulle jag tro!!
Kram kram

ansepanse sa...

och varför bor inte jag på Maskrosgatan :) jag hade gärna tagit emot lite av sikarna :) supergott ju
otroligt vackra bilder, tack för att du delar med dig av det vackra
kramar

Molle sa...

Gillar första och sista bilden speciellt
Och dom imellan med
Ha en fin kväll i Norr

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan !

Hur Fru Rantamor mår ser vi ju på alla fina bilderna. Hänförande, så vackert blir det nog bara där uppe halvvägs till midnattssolens land.

Högre än Ö-vik.kom jag aldrig.
På Ostkustsidan.
Svinesundsbron på gränsen mellan Norge och Sverige på västkustsidan.

Sikrom som är så vansinnigt gott. Löjrom, är det från siklöja eller är det en annan fisk.

Må så gott Kram Mi

Lindsjö taxar sa...

Vilka härliga bilder...vad gör ni med all fisk?

Unknown sa...

Hej och hå så gott ni har det. Nu är vinterförrådet fixat förstår jag. Och när fisken tryter i kylen kan du ju alltid kola i bildarkivet och minnas hur jädrans goa turer ni haft och alla upplevelser.
Ha det fortsatt fint!
/SA

FarmorMormorA sa...

Verkar som även fiskarna börjat frysa och vill upp ur havet. Kanske de har hört talas om det här med infrysning för att senare kunna tinas upp och få ett nytt liv :-) Kramar

Solglittret sa...

Hääärliga bilder på er säsongsavslutning på havet Rantamor!! :)
Inte är du en dålig bloggvän inte....det får aldrig bli ett måste det hela
Dé ska va gött och leva och blogga...hiih.
Ha de gott
Kram Lollo