torsdag 22 augusti 2013

En dag med lite av varje...och Tallbergsbroarna.

Idag, en torsdag i slutet på augusti,
så fortsätter vi att reparera våra otroligt trasiga nät.
Rantamor lessnar på alla hål, och tar till saxen,
kapar nätet och boar om.
Fan, för alla hål....å helvete...
Nu har jag svurit så nu går nog allt bara av farten...
men förmiddagen och halva eftermiddagen står vi där med trasiga nät....
och dessa nät har ju inget med Telia eller Net1 att göra,
utan det är handhavandefel....
Äntligen så har vi kommit till vår alldeles efterlängtade skogstur...
vi hittar lite gula och lite trattkantareller,
och blir bara så lyckliga.
Vi traskar på i skogen och bara njuter.
Vi har eftermiddagsfikat med oss, och Rantafar åker iväg till....
Tallbergsbroarna.
Det är som att inte ens vara i Sverige...
vilken byggteknik, och det är ju himlans länge sen broarna byggdes....
Rakt under bron....
Läste lite och det var ju hur längesen som helst dom byggde tågbanan i Sverige,
och jag var så imponerad av hur oerhört bra byggtekniken var redan då....
Lite som det där bygget i Paris...
ja ni vet ju det där tornet som alla pratar om...
bre nedtill å smal upptill.
Här uppe ska tåget gå...
tänk ändå va det verkar som att det var stabilt byggt,
var det inte på adertonhundratalet som tåget kom till Sverige....
Det står kvar och det står stabilt,
kanske kan man googla på Tallbergsbroarna i Västerbotten.
När jag kommer ned från min fotorunda sitter då inte Rantafar kvar å dricker kaffe
vid vårt fikabord,
näe han har hittat fiskekompisar som flugfiskat i Öreälv....
Nu byts många fiskehistorier med varann,
och killarna är ju från Sundsvall och det är ju Rantafars hemmaplats....
Måste ju bara avsluta med en gokille från Krokus,
lille John som prövar att få balansen med sin cykel.....
kändes nog ändå bäst med trehjulingen som han behärskade heltåhållet.

Tjingelingen nu har vi nafsat torsdagen i hälarna....
imorron ÄR det fredag...

" tiden går inte...
den kommer..."

9 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

mäktiga broar det där .hinner inte skriva så många kommentarer nu ,livet känns lite upp och ner ,men trevlig helg ,nette

Fjällripan sa...

Häftig bro! och så fina svampar ni hittat :)) Jag har inte varit och kollat mina ställen än...

Svar: Nä jag kände inte dem i olyckan, men så himla tragiskt!! ...det är annat som spökar, men det ska nog bli bättre...hoppas jag :)

Ha det! och ja det ska bli så skönt att komma till fjällen :D

Kerstins foto sa...

Vi funderade på att åka till broarna när vi åkte till er men det blev havet istället. Har varit där förut men det går att komma tillbaka flera gånger, det är ju så maffigt med dessa broar, så vackert byggda.
Härliga bilder trots trasiga nät.
Må så gott.

Ama de casa sa...

Wow! Vilken bro! Fast mest impad är jag över alla kantareller :-)

Meja över några är du snäll.

PS. Jag behöver inga broar. Det räcker med kantarellerna.

Eva Trillian sa...

Efter att ha läst om era nät så känns mitt trassel (bild för fredagstemat) inte alls så värst ;) vi klippte EN gång och läste hela den trassliga historien!
Alla dessa fina svampar! Roades häromdagen av BP´s jämförelse där en av dina bilder var med. Snacka om skillnad!
Blir glad av att se hjälm på den lille. Det är bra att vara rädd om huvudknoppen - man kan ju inte reparera allt :/
Önskar er en störtskön fredag - med eller utan hjälm!

BP sa...

Att reparera fiskenät kan inte vara någon höjdare. Varje gång jag ser nät i en hamn undrar jag hur man vet var nätet börjar och vart det slutar. Det ser alltid så ihoptrasslat ut (vilket förresten är Fredagstemat idag. Alltså - plocka fram nätet och lägg upp det som bidrag:-)
Den där bron är en höjdare i dubbel bemärkelse - WOW säger jag bara!
Å lillen är såååå fin med sin balla hjälm!

Solglittret sa...

Häftigt och mäktigt....dock inte lika häftigt med trasiga nät!

Oj en sån söt liten John :)

Ja tiden kommer och nu är det helg igen.

Önskar dig en finfin helg
Kram Lollo♥

ansepanse sa...

:) jag googlade om Tallbergsbroarna, vilka byggnadsverk alltså
härliga bilder och söte John med cykelhjälm och leende blick
kramar

badtant.bloggo.nu sa...

Vilka fantastiska broar. Jätte häftigt. Tänk om en annan oxå kunde hitta lite svamp. Ska göra ett nytt försök i helgen. Ha det så skönt nu hela helgen. Kram på dig.