tisdag 20 december 2016

Vi tillbringade dagarna med att gå vilse......

Vi fortsätter att vandra i Barcelona...
eller ska vi säga så här att vi fortsätter att gå vilse på förmiddagarna,
vilket gör att vi får sms:a till dottern som är i skolan... sådär på ett ungefär var vi är.
Vi stannar där ,
och ja det blir ju som oftast en uteservering där någon trevlig kille/tjej kommer å serverar servesa till Rantafar och cava till Rantamor.
Dom lär sig otroligt fort dom där spanjorerna vad vi vill ha !!!!
Sen när dottern slutar skolan hittar hon alltid igen oss....konstigt och vi som tyckte att vi var helt lost.
Fast egentligen ska jag säga såhär,
vi visste hela tiden ??? var vi var, det var bara det att dom trånga gränderna
inte gick åt samma håll varje dag ??!!
Det är som att säga att tummen sitter till vänster på höger hand...
men vänder du på handen så blir det plötsligt att tummen sitter till höger....???
Och så Rantamor då,  som hela tiden tittade uppåt där solen sken på torn å tinnar,
jag hade ju minst kontroll.
Och det är ju som att man inte bara bli seg på insidan när man blir äldre,
utsidan drabbas också och benen drar inte på som förut.
Titta vilken bobil vi hittade, ett riktigt praktexempel på hembygge,
synd att inte någon målat dit lite graffiti för att liva upp huset.
På måndagkväll , nu börjar dagarna rinna ut, tar vi en promenad ned till hamnen med dottern.
Och där fanns många skulpturer, som denna hummer, som jag om jag inte minns fel, byggdes i samband med OS 1992 i Katalonien.
Varför en hummer vet jag inte ??
Och vill man inte vandra omkring i Barcelona så finns det cyklar att hyra...
ett par stycken iallafall snyggt i rad.
Och det här ser ju ut som en skuggteater,
men vad det ska symbolisera det tror jag dottern förklarade, men det har Rantamor glömt.
Ser lite groteskt ut med den stora tjuren och det lilla barnet.
Eller var det ens en tjur ??? men det är horn iallafall , men kossor har ju också horn.
Och nästa gång vi kommer till Barcelona då ska vi åka denna cabinbana upp på berget,
tror att OS stadium ligger där uppe också !!
Nu hör ni att jag tror väldigt mycket så den här bloggen är ju värdelös som en reseblogg,
men kanske kittlar det någonstans att få veta var den där Rantamor var,  eller vad hon egentligen såg.
Hamnen bestod av en del lyxiga "skutor"...
och gatans underhållare var redan på gång för kvällen.
Gillade verkligen deras inslag i gatulivet, dom var så seriöst duktiga och gick verkligen in för att underhålla.
När kvällen kom blev vi igen hungriga och törstiga,
och denna kväll avnjöt vi en trevlig Tapas restaurang.
Miljön var då inget att klaga på,
och inte heller servicen , vi blev serverade goda tapasrätter som jag inte ens hann klicka på med Nikon, innan vi hade ätit klart.
Men min och dotterns efterrätt hann jag klicka fast innan den försvann ned i magen.
En trevlig kväll igen var tillända och imorron kommer den allra sista dagen,
innan resdagen.

Dagarna gick så sjukt fort när vi var i Barcelona,
men jag tyckte ändå att vi i vårt tempo hann med mycket.

Tjingelingen från Rantamor och Rantafar !!!
Fortsättning följer....

6 kommentarer:

Susjos sa...

Det finns visst mycket att se i Barcelona!!

Comsi comsa sa...


Wow, så fint....

Bamsekram ❤

Fjällripan sa...

Ja ni verkar verkligen ha hunnit med mycket på en vecka! Blir så sugen på en resa jag med....och förhoppningsvis blir det en till våren :)

Hajan sa...

Tack för Du tagit med oss är jätteduktigt det med.
Intressant men svårt att smälta, eller hur?
Det är ju så pampigt och gammalt. Tusen tack

Nette Cecilia sa...

Tack för att vi får vara med på ett hörn ,kramen Nette

Klas sa...

Hmmm, visst ser de där smala gränderna lätt opålitliga ut. Bättre göra som ni och ta in på restaurang och invänta förstärkning...
/ Deerhunter