söndag 11 augusti 2013

Dag tre i Daimanjaureh...

Vi fortsätter våra underbara dagar i vårt paradis,
kvällarna är lite kyliga men vi har ved med så vi gör upp en bra varje kväll.
Sitter där på det lite mörknande kalfjället,
äter en sen kvällsmiddag, dricker ett glas vin och bara njuter av stillheten,
innan vi kryper in i tältet och ned i våra sköna sovsäckar och somnar helt ovaggade av ännu en dag med mycket vandring i benen.
Två av nätterna regnade det, och lite åska gick ikring oss,
men tältet höll oss torra och åskan var, tackålov en bit ifrån, hade den varit alldeles nära hade nog Rantafar fått lite trångt i sin sovsäck kan jag lova....
Men varje morgon vi vaknar så möts vi av solen som hälsar oss gomorron,
och så en härlig frukost i den underbaraste natur.
Sedan packar vi vår matsäck för dagens äventyr, otåliga som förskolebarn på utflykt.
Den här dagen går vi långt och kommer upp på höjder så att vi kan se att
snön ligger kvar på dom höga fjällen mot Stikkenjokk.
Visst är det underbart vackert...
och vi sätter oss en stund och bara njuter,
och tar fram lite rökt renkött ur matsäcken.
Tänk att vi får uppleva allt detta, att vi gör verklighet av våra drömmar
så länge vi ännu orkar med att vandra, klarar av att ligga i tält,
just i detta ögonblick kan jag tycka att vi är så kloka.
Fisket går också bra, och vi äter mest foliefisk varje dag.
Och dom gyllenegula öringarna ÄR så vackra.
Några på min blogg undrade om fisken vi släpper tillbaka klarar sig,
och det gör den nog.
Skulle kroken trasa till det för öringen tar vi allt reda på den.
Och saknas det fisk att äta så ordnar Rantamor till någon god pastagryta....
Som jag skrev förut så är det tredje gången vi är uppe i Dajmanjaureh,
och också första gången som vi träffar på andra som är ute å tältvandrar,
och denna lilla finska lapphund + en till, hade två studerande ungdomar med sig.
När vi såg dom springa omkring på fjället, hundarna alltså, såg dom allt ut som två björnungar.
Och snälla och väluppfostrade var dom,
även om husse talade om att dom visst jagat några renar på flykten....

Dag tre slutade med ännu en brasa som vi satt å pratade ikring,
om allt vi upplevt sen vi träffades för 44 år sen...
Ännu en dag till ända för Rantamor och Rantafar.

11 kommentarer:

Solglittret sa...

Vackert som en dröm...och det är ju också er dröm.
Modigt av er att leva ut denna dröm där ute i vildmarken.
Ta hand om er
Kram Lollo

BP sa...

Gud vad ni fick med er som packning till fjället!!! T o m "BIBar" ser jag - eller rättare sagt läser jag;-) Bra prio här - vin och öl är ju livsviktig flytande föda. För öringen är ju inte flytande längre;-)

Ja din värld är så långt ifrån min värld. Båda har sin charm. Men tack vore dina underbara bilder vinner din värld över min. Jag ger mig;-)

Eva Trillian sa...

Full av be undran över att ni faktiskt GÖR, och inte bara sitter i villan och drömmer om ATT, njuter jag av dina bilder och gläds över att det finns så mycket vackert i Sverige - och att du delar med dig av allt det med oss! Tack :)

Margareta sa...

Vet inte var jag ska börja efter att ha läst ikapp mig. Egentligen behövs inte något mer än att - jag är avis på fjällivet samtidigt som jag är för rantig mellan varven.men det går väl att ranta där också. =) Dina bilder gör att det känns som att jag redan varit där. När livet någon gång passar ihop med allt annat då ska jag också njuta av allt som du har förmånen att få göra.
Livet. livet som är så kort borde vara till för att njuta av och inte något annat. =)

Ha det gott och må bra.

Eva i Tyresö sa...

Mycket mycket klokt att ni far på er drömfärd.Måtte den bli av nästa sommar också!!!

Rigmor sa...

Jag blir alldeles varm inombords...dels av bilderna du delar med dej så generöst av, dels av ert liv. Kärlek, rakt igenom, kryddat med lite öring då...som för övrigt var en otroligt vacker fisk!! Sen när jag tittar på tidigare inlägg...bilden som Rantafar tagit, då tappar man andan. Sååå vackert!! Jag har ju en önskan och dröm, att någon gång i livet få åka norröver, se åtminstone en bråkdel av det ni sett, kanske uppleva ett litet uns i alla fall av det ni gjort...Du är rik som ett troll Rantamor!!
Kram från en avundsjuk närking...

Fjällripan sa...

ja ni ser ut att ha haft det toppen!! Underbara bilder som får mej att längta tillbaka till fjället på en gång! :))

Fjällripan sa...

Glömde att säja...för ett bra tag sen var det en man som ville komma i kontakt med dej ang Dajmanjaure eller hur det nu stavas, han hittade ingen mail adress å undrade om jag hade den...Men det hade jag ju ej, fick han tag i dej tro?

Fjällripan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Susjos sa...

Så imponerad över era strapatser!
Ha det fortsatt gott :)

Veiken sa...

Jag kommer in från Ama och har tittat på några av dina inlägg. Du tar så otroligt vackra bilder, så jag blir alldeles sjuk! Underbart!