torsdag 18 september 2014

En till bilbesiktning, utan anmärkning denna gång....

Så var det dax igen för nästa bilbesiktning...LillaBlå.
Och det är ju fanken så klart, att man får den allra längsta besiktningskillen i hela Örnsköldsvik, när man kommer med dagens minsta (men goaste) bil.
Han sköt bak chaufförsstolen ända in i baksätet, för att få plats med benen,
han var ihopavikt som ett tortilliabröd när han kom ut ur bilen.
Men han log och var charmig och vi kunde kvittera ut LillaBlå ännu ett år, utan anmärkning.
Rantafar drog tillbaka förarsätet och sparkade in sina korta ben och vi drog....
in till city.
Kan inte sluta att förundras över det nybyggda höghuset,
som nu har fått alla sina hyresgäster.
Om jag bara kände en enda av dom, så skulle jag genast bjuda in mig på en nyfiken visit.
Men icke, jag får igen nöja mig med att fotografera och förundras.
Jag tycker att huset är sjukt roligt, jag blir glad av att se det !!!
Lite galet lycklig faktiskt...
Vi strövade runt en stund på galleriorna utan att köpa något,
såg några roliga saker jag skulle ha kunnat köpa, men jag är ju en sådan kund ingen vill ha,
jag måste fundera så mycket !!!
Beslutsångest heter det kanske, och att vandra runt och inte kunna bestämma sig,
gjorde att vi blev hungriga och valde en Thai-restaurang som fick helt godkänt.
På hemvägen hämtade vi hem Leffe också, som hade genomgått en dubbelsidig höftoperation,
nu är det bara ombesiktningen kvar.
Som att det inte var nog med utgifter så går Rantafar å tappar en plomb också,
tur att vi bor så till att det inte behövs någon väntetid till tandläkaren,
bara att komma direkt....tjohopp, och en ny lagning var gjord. 
Här sitter jag å bloggar när jag egentligen borde hålla på med sommarens bröllopsbilder,
som ska läggas in i ett fotoalbum på nätet, och som ska bli en bröllopspresent.
Inte helt lätt för Rantamor.
Bättre var det förr när man klippte å klistrade hemma,
nu ska det redigeras, plippas hitådit, bilder ska dras på sin plats, och man ska då verkligen veta vad man håller på med.
Tålamod, tålamod och en å annan svordom.
Tur jag har sonhustru Em som support, när Rantamor kommer att bryta ihop !!!
Ännu sitter jag bara å plockar med foton i mitt bildgalleri, alla många från bröllopet.

Nej nu värker ryggen så där lagom för att jag ska hoppa ned från barstolen,
och lägga mig i vågrätt läge.

Tjingelingen från Rantamor i slutet av en sensommarvecka 2014.

12 kommentarer:

BP sa...

1. Grattis till MVG hos bilprovningen. Men vad är det för bil? En Hyundai eller Opel eller....

2. Å du tjejen - bilden visar Sushi. Å Sushi är japanskt, inte thai. Nej jag är ingen besserwisser, men thailändarna/japanerna tar kanske illa vid sig, å det vill du ju inte;-)

3. Huset är sååååååå himla coolt! Kan du ta reda på arkitekten och skickar ned henne/honom till 08 så är jag otroligt tacksam. Love it. I Rotterdam finns det ett snarlikt hus - fast de var 15 år före oss om man säger så.

4. Bröllopsbilder är ok, men jag föredrar huset om man säger så;-)

Rantamor sa...

Hej BP, inte ett rätt på din gissning om vad vi har för bil...
Vi har en Suzuki Wagon, inte den allra vanligaste, men vi köpte den ny 2001 och har varit nöjd med den. Vet inte ens om dom säljer dom mera. Läste någonstans att dom säljes mycket i Indien !!!
Liten å nätt.

Och det VAR en thai restaurang vi var på och det fanns sådana risknyten, vackra var dom men inte kände då jag någon fisksmak på den jag åt. Det var lunchbuffè och fanns thaimat i massor, å gott va det å STARKT...

Måste nog googla på vem som är arkitekt på det lustiga huset i Örnsköldsvik, för det vet jag inte.
Men roligt är huset.

Tjingelingen en fredag med suddigt väder ute.

Rantamor sa...

Arkitekten för Ting 1 huset i Örnsköldsvik heter Gert Wingårdh. huset har 11 våningar och 51 lägenheter och är byggt på gamla K-märkta tingshuset som byggdes på 1960-talet.
Visst är det märkligt att det håller ihop alltså....
Gert Wingårdh har också varit arkitekt för Viktoria Tover i Kista Stockholm.

Ja och huset i Ö-vik är målat i Bengt Lindström färger och det borde jag ju genast gissat mig till...

Tjingelingen.

BP sa...

Tack för svaret. Har också kört Suzuki när jag jobbade för dom. Gillar Suzuki som ju hade en enorm boom i Sverige med sin Swift 1988.

BP sa...

Här kommer info om huset:
http://www.ornskoldsvik.se/byggaboochmiljo/aktuelltbyggaboochmiljo/aktuelltinombyggaboochmiljo/aktuelltbyggaboochmiljo/idaginvigdesting1.5.15fbd863141c48da90a3a2f.html

å nu ska jag läsa om det:-)

Gunnel sa...

Jag sitter lite i samma sits som du. Min bil "dör" helt plötsligt när jag är ute och kör. Jag ställer mig på gasen så jag nästan trampar genom golvet, och då kvicknar den till så småningom......min fot fungerar som en slags hjärtstartare. Nu är den inlagd, men har fortfarande inte veta vad den lider av. Bilar är bra...när de fungerar. Ha det gott.

BP sa...

Nu har jag läst om byggnaden. Arkitekten behöver du inte skicka på studiebesök i Stockholm, då han är härifrån.
Här i konservativa huvudstaden har han inte fått utlopp för sin fantasi kan jag säga. Här förstör han bara staden med tråkiga, fyrkantiga höghus i glas.
Kul att även konstnären hade något att säga till om med Ting1. Kanske man skulle kontraktera honom...

Wingård inspirerades kanske av kubhusen i Rotterdam som ju också är riktigt häftiga:
http://www.holland.com/se/tourism/article/rotterdams-kubhus.htm

Hajan sa...

Herre min Gud, det var en lång konversation, så trevligt.
Heja Rantamor du är speciell med dina beskrivningar. Huset tyckte jag var verkligen intressant, det
verkar inte så bekant i Sverige.
Men man har ju sett liknande både i Nederländerna för att inte tala om Prag. Skitroligt tycker jag.
Rotterdam är det nog jag menar.
Så skönt att både Leffe och den lilla blå klarade sig.
kram från Hajan

Oljekritan sa...

Hej...bloggar...ja det tar lite tid, kanske man gör det för att slippa en del saker som är mindre kul....ser att du har det bra!! ser dig ju lite på viss annan kontakt, som vi har, bra det..Önskar dig en fin helg fru Rant...kram Karina


ps ska dammsuga,..snabeldraken glor på mig,,..blä vill inte..

Maja sa...

Grattis till genomförd besiktning! Häftigt hus vore kul kolla hur det ser ute innomhus :)
Kram Maja

Guldkryckan sa...

Stort grattis till godkännandet av denna fina bil.
Minns min första besiktning, skickade morsan i hopp om att den skulle gå igenom lättare då....pyttsan heller...22 ettor och 11 tvåor..tror inte att nåt var ok på den bilen, möjligtvis ratten då...tutan fungerade där...det hjälpte inte ;)

Än en gång..grattis :)

Ama de casa sa...

Jag måste säga att jag gillar det där huset - blir också glad av att se det. Men att bo där? Det vete tusan...
:-)