onsdag 19 november 2014

Självvald ensamhet, fotopromenad och lite på jäsning hos Rantamor.

Äntligen syntes det lite blått himmel idag och det ljusnade lite utanför fönstret,
dax att ta med Nikon å ta en promenad.
Kikade naturligtvis över vasskanten för att se havet, och där låg det platt och vackert.
Någon hade varit å fifflat med vatten-nivån och dragit ur proppen,
för nu är det lågvatten igen. Inget fiske just nu.
Ruth i Virginia funderade vad vi gjorde av all fisk, och jo vi har tre 70-tals egenhändigt gjorda barn som ibland kommer å tömmer lite fisk ur frysen.
Dom gillar färdigrensad fisk och vi gillar att fiska.
Sen delar vi ofta med oss till grannarna.
Jag faller alltid dit och fotograferar vassen där den står så ståtlig...
och sen älskar jag att knäppa krullet också.
Hur kunde jag missa detta lingon när jag var å plockade i höstas ???
Nu räddade jag lingonet från vinterdöden och åt upp det och vandrade vidare.
Hittade en stubbe som jag tyckte var snygg, men så smög ett grässtrå framför linsen,
så nu kan ni bara ana stubben med sin mossmössa.
Här går ungdjuren å betar på sommaren, men nu var det tomt och hela naturen väntade på den kommande vintern.
Och igen havet,  det är något magiskt över havet det drar i mig.
Och solen var då bra nära att titta fram, men så blev det nu inte idag.
I går jäste det över igen för Rantamor.
Tog sista påsen med bröd på morronen och då var det bara att ställa till med bak.
Och då blev det Julnisselimpor och bullar, så här års känns det gott att känna lite doft av nybakta limpor.
Tror nog att jag har recept på dom på min Matbibel.
Sen har jag gjort pepparkaksdeg på mjölkfritt smör som jag ska ta med mig ned till
bröderna Stormfjäll imorron.
Dax för pepparkaksbak inför 1:sta advent och det vill jag ju göra med barnbarnen.

Just ikväll är ju pappan till dom små killarna och farfar och Långe Löven supportern
på hockey derby i Umeå, där röd/gröna spelare yrar runt.
Jag beslöt att stanna hemma, skall packa ihop lite inför morgondagens resa nedöver.

Ska njuta lite av ensamheten och lägga mig tidigt med min nybörjade roman som utspelar sig i Australien.
Sen kanske jag tar skämskudden och ser på Paradise Hotel och ser om det är någon röv som fortfarande är ovaxad, eller om den där Adam har fått något ligg ännu......
han som var tvungen att få ligga 4 gånger om dagen !!!!
=)  =)  =)

Tjingelingen från en ensam Rantamor.
Hoppas nu att ungtupparna tar hand om Rantafar så han inte kommer hem med nåt brutet revben eller borttappade glasögon....det går vilt till i Ume...ibland.

15 kommentarer:

Rigmor sa...

Först och främst...nejdå...jag är inte alls sur, inte på min kära Rantamor! Men ibland går bloggande på sparlåga, jag tappar sugen (ja jag vet, världen är full av tappade sugar...)och sen känns det som att jobbet äter upp mej. Inifrån. Sen har vi ju "känt" varandra så länge så vore det något som jag funderade på skulle jag kunna vara så rak och skriva det, absolut.
Men sen undrar jag sen sak, en helt annan sak. Hur kan vattennivån sjunka så drastiskt när det gäller havet? Är det försvarsmakten som dragit ur proppen för att hitta ryssen, eller...?? Trodde det bara var i insjöar som man reglerade nivån sådär så det märktes. Men lite vet ju den okunnige...
Vackra bilder, och de sista njuter jag av på ett alldeles speciellt sätt!! Vet i tusan om inte jag också ska baka i helgen!!
Hoppas Rantafar kommer hem hel och hållen, alla delar kvar och även yttre lösdelar (glasögon och dylikt) följer med.
Ha det gott där i norr, och ta det försiktigt på vägarna när ni nu ska ut och fara!!
Kram kram

Snäckskalsdalen. sa...

Det är så otroligt vackert där du och Rantafar bor....och så tar du dessutom så himla fina blder på't! Och tänk att det ljusnade lite. Jag kan inte säga det samma tyvärr, här är jämngrått och har så varit och kommer tydligen att fortsätta att vara så ett slag till. Men vad gör det egentligen.
Baka, ja, det borde jag kanske göra och nu när jag ser dina fina limpor, så blev jag riktigt sugen!
Ikväll blir det egenfiskad inkokt makrill, det är nåt speciellt med den fisken man själv dragit upp!
Agneta kram

Gunnel sa...

Jag har då inte haft nån lust att ta kameran med på mina promenader. Det är så himla grått och trist så hälften kunde varit nog. Solen vet jag knappt hur den ser ut längre. Inomhus har vi däremot ljust. Bygglampan lyser som en sol i köket där vi håller på att slipa och måla och tapetsera. Man kan roa sig på många sätt. Ha det så kul med pepparkaksbaket hos barnbarnen.

BP sa...

Alltså den första bilden är bara ljuvlig!
Roligt att du bloggar om vädret. Det gjorde jag också, för precis som du har vi haft vår tredje soltimme den här månaden. Å visst kom solen fram så att den syntes över takåsarna.

Klart dina egentillverkade ungar gillar rensad fisk. Det skulle jag också göra - jag menar rökt sik är ju så himla gott!

Så du är gräsänka ikväll - njut av det! Det gör Rantafar i Umeå, speciellt om Björklöven vinner. Trodde han höll på Timrå...

Så hur tar du dig ner till Umeå imorgon då, för inte går du väl;-)

Hajan sa...

Som vanligt underbara bilder. Du är så duktig . jäg känner den underbara doften från det nybakade
brödet.
Jag längtar ibland efter den doften, när det var en viss vits att baka själv. Det är klart man behöver ju inte baka som förr,
men bara ett par limpor och några hålkakor. Kanske lusten bliver för stor så jag sätter igång med det. Det är roligt att ha något att göra med.
kram Hajan

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i norr.
Det är vi som tagit havsvattnet ifrån er. Här var det i alla fall högvatten igår. Men det kanske har fortsatt neråt Skåne.
Härliga bilder från din havspromenad.
Ser att din son troligen är gladare än din man, med anledning av hockeyn....
- Ha en fortsatt fin vecka !
Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

FREEDOMtravel sa...

Helt otroligt vackra bilder hos dig - som alltid. Man blir inspirerad att fota mera! Vi har köpt nya objektiv inför vår långresa i Europa, så vi hoppas kunna lära oss lite mer om foto!

Unknown sa...

Så fina bilder! Den med solen som vill bryta fram är underbar. Jag har också en stark dragning till havet och en ständig längtan dit. Får nog vänta till sommaren med att komma dit igen.
Ha det fint! Kram

Marina sa...

Återigen blev det mogonkaffe till en bunt underbara bilder - tack!

Ama de casa sa...

Helt fantastiska bilder - ännu en gång!
:-)

spunkygecko.blogg.se sa...

Så fina bilder du tar!

Guldkryckan sa...

Jodå..fiske är trevligt...och fisk är gott...men jag äter det inte så ofta...längesedan jag fiskade också...får se till våren om man kan komma igång igen.

Oerhört fina bilder som vanligt....fina motiv.

Lite egentid är inte fel ibland..men paradise hotel?

Tvi vale ;)

På återseende.

Anonym sa...

Underbart att vara Rantamor och Rantafar barn! Klart jag visste att du delaade med dej av havets rikedom - t.o.m. sälen får sin andel. Delad glädje är dubbel glädje, har det sagts.

Dina bilder, den här gången, är helt underbara. Du blir bättre och bättre med din kamera. Ren njutning att ta del av.

Ruth i Virginia
(6 minusgrader)

Äventyret framtiden sa...

Och så tittar jag äntligen in här igen och läser mig igenom all din kluriga och fina text, njuter av alla vackra bilder. Men först drar jag alltid efter andan, för skönheten i dina bilder är så stor att hjärtat nästan stannar, men bara nästan, för sen sätter pulsen fart. Du är så f-ns skicklig bakom kameran och på så många andra sätt. Jag känner den goda bulldoften ända hit. Här har den första snön fallit men snart är den väck och det blir mörkt som i en säck
Ha en fin dag!

Åke sa...

Jo det var kul med en seger :) Jo havet har varit platt ett par dagar. Har du aldrig hört talas om guldkusten (Söråker) Där lyser oftast solen... Tittade du ut över klingerfjärden mot söder såg du att inte solen träffar norra ön så bra den här årstiden...mdärav lite skugga och snön tinar inte så fort... Jag ver nere vid havet på morgonen när man slog upp sina blå :)