lördag 11 april 2015

Akta er för pissmyrorna, dom har vaknat !!!

Först måste jag be om ursäkt,
för jag skulle ju ha lagt upp en blogg igårkväll, men många olika turer gjorde att jag
helt enkelt somnade ifrån allt.
Om jag drack vin ???
Men va ä d nu för påhopp...klart jag gjorde, va..att jag somnade av vinet ???
Nu förstår jag ingenting alls ???
Men det jag förstod idag när vi tog en promenad var att...
pissmyrorna har vaknat.
Dom yrade omkring som att dom var nyssutsläppta och pissnödiga....
Men jag var noga med att...pissar du på mig så...!!!!
Nu ska jag lägga upp dom fotona jag hade igår.
Jag bakade knäckebröd, sesamknäcke,
fick ett recept av lenashagtorp.
Jag älskar att baka...faktiskt, har nog hållit på med detta i sådär 45 år....
ja inte detta knäcke dådå som det var förstgånga jag bakade.
Och om jag nu skriver att det var, blev, jordens godaste knäckebröd,
då ljuger jag verkligen inte ett dugg.
Kommer bergis att bli vårt favvorecept, och jag fick fem tummar av Rantafar...
hur jävla många tummar har den karln ???
Utan att skryta...knäckebrödet blev sååååågott.
Och bakat av dinkelmjöl, både siktat och osiktat.
Jag kan bara tänka mig att sitta å äta go-ostar och detta knäcke, det kommer att knäcka oss !!!
Undrar hur länge denna Oboyburk hängt med,
min mjölburk ??
Säkert sen 70-talet och jag kommer aldrig att ha mjölet i något annat,
för hur ska jag då hitta mitt mjöl ???
Av bara farten igår blev det två plåtar bondkakor....kalorifree !!! å gott.
En långpanna med havrebröd också till frukostarna.
Jag levererade verkligen igår, inte undra på att jag somnade i soffan,
klev upp 05:30 som en riktig arbetande jobbare.
Än en gång, knäckebrödet blev suveränt gott.
I gårkväll gjorde jag en risotto,
hittade Vindelrökt skinka i frysen och snodde ihop en god risotto,
lite sällan man gör just denna goda rätt.
Och nu kommer ju den årstiden när allt ska dångas på grillen....
som ikväll då det ska grillas hos Rantamorsåfars.
Avslutar med min alldeles nya mössa som jag köpte på Shympony...
visst är den snygg, å Rantafar trodde jag köpte den till ett barnbarn,
vet han inte ens nu efter snart 45 år , vem han är gift med ???

Tjingelingen från Rantamor till er alla, och akta er för pissmyrorna dom fanns i massor.....

12 kommentarer:

BP sa...

Ett härligt blandat inlägg som innehåller allt - som vanligt hos dig.

Ja, du gillar ju verkligen laga mat och att baka och det spelar ju ingen roll vad du testar, det blir ju alltid gott. Önskade jag kunde säga samma sak om mig - åt andra sidan har jag aldrig bakat ens en sockerkaka...

Mössan är riktigt söt, men du skulle ju kunnat köpa en åt barnbarnen också;-)

Andra året i Hjo sa...

Har sett myror men inga piss-. Knäckebrödet ser ut som något jag skulle gilla. Och Hjo-Hjo.

Eva Trillian sa...

Så mycket gott i bild. Och den där burken - värsta nostalgikänslan :)
Pissmyrorna struntar vi i ... man kan ju inte göra så mycket åt att de finns där :/ Men tack för varningen ändå!
Önskar dig en skön lördagskväll!

Nette Cecilia sa...

Åh så gott det ser ut ,om jag fick lite energi av dig kanske blev det lite bröd här också .Här har allting vaknat idag ,utom jag .Trevlig kväll ,nette

Lena sa...

Perfekt! Vad roligt att knäcket blev bra!
Vilken söt mössa!Verkligen underbar!
Lycka till med grillen!
/ Lena i Hagtorp

Mita sa...

Ja pissmyror ska man akta sig jäkligt noga för. Men hembakt knäcke kan man inte få nog av,det borde man ta sig i kragen och baka lite oftare.
Jag har fem barnbarn nu,och det minsta är bara två månader,och jag fick bli mormor också.Finns det något underbarare än livets efterrätter,ja du vet ju själv...
Kram på dig**

tant Hannele sa...

myror gör ingen skada (pissmyror är små och röda)

Anonym sa...

DINKELMJÖL ?????

Ruth i Virgiia

Unknown sa...

kalorifria kakor de vill jag gärna ha recept på älskar kakor men det är inge bra för vikten :)

Ama de casa sa...

Dina bakverk ser underbara ut. Själv vägrar jag baka, husefriden är viktigare. :-)

Pissmyror bits dom små otäckingarna. Jag stannar inne ifall dom finns där ute! ;-)

Fjällripan sa...

Mmm det ser riktigt gott ut! Måste ta och baka jag med :D Fin oboy burk, så kul att du sparat den :D

Paula i pörtet sa...

Heej! Öl fungerar också utmärkt som sömnmedel, vink-vink...
Ja du må tro att jag har försökt detta med trimning och bantning. Jag hade midjelångt hår tills för några år sedan då jag helt sonika klippte bort rubb och stubb. Ja en liten tofs är kvar för att de sista hjärncellerna ska slippa frysa, men inte gick jag ner ett gram...
Jag är så avis på alla som bakar och handarbetar, o känner mig som världens mest misslyckade...laga mat gillar jag, bakning har aldrig funkat, visserligen har jag snott ihop ett o annat matbröd, men jag kommer inte överens med degarna...knäcke älskar jag dock o äter det till frukost varje dag, med stekt ägg på. Så nu har jag hunnit med hela mitt livs historia i ett kommentarsfält. Hav en god måndag och en ännu bättre vecka, rätt åt dig!