torsdag 24 september 2015

En dimmig morgon...men vacker !!!

Vaknade tidigt, och eftersom vi hade bestämt att om det inte blåste,
om det inte tokregnade, så skulle vi åka ut på havet och slänga lite nät.
Morgonen var ljummen och vacker och vi drog ut på havet med nedpackad frukost.
Lite dimmigt, men vackert otroligt vackert.
Hösten trycker på och dom vackra höstfärgerna väntar bakom varje krök på Levarån.
Speglingen i vattnet är så underbar.
När vi kommer ut på havet är det lite höstdimmigt,
och solen kikar fram lite nu och då men den stannar inte eftersom molnen hopar sig hela tiden.
Vi lägger nät med varierande resultat men vi blir inte utan,
och vi njuter av att se naturen förändras hela tiden.
Jag känner in doften av hav och tång i mina lungor och ska konservera den doften hela vintern, så att jag kan ta fram den närhelst jag vill, när vintern kommer att anfalla oss och jag bara vill blunda och minnas.
Havet som var alldeles mjukt när vi åkte ut vid sjutiden har nu börjat att blåsa på lite,
och det står inte länge på förrän det blåser så att vi helst vill vara iland med Sally.
Vädret förändras fort på havet.
Och allra sista nätet vi tar upp så får vi denna skönhet i, en öring så vacker att vi dånar.
Och att den dessutom är fylld med rom gör oss salig.
Så dagens fångst blev sex sikar varav fyra med rom och en öring också med rom,
vi är så nöjda så.
Sikarna filèas och dess rom tvättas och fryses in,
öringen blir två underbara filèr....och,
jag tvättar öringrom i en timma, det är verkligen ett hantverk för varje pärla av rom ska tvättas för att få bort hinnorna.
Men snart nog var det gjort, och nu är det kväll och all vacker, god, sik-öring-rom ligger infryst i små påsar,
själv sitter vi och är otroligt nöjda, om än lite lemmen här å där.....

Tjingelingen från Rantamor alla, höstfisket går som på räls å ingen säljävel ännu.....

7 kommentarer:

Andra året i Hjo sa...

Fantastisk fångst! Här börjar öringen gå upp i Hjoån för lek. Alltid lika fascinerande varje höst.

cissi sa...

Dimma är magi, och dina bilder är som vanligt helt fantastiska!

BP sa...

Alltå den öringen måste väl vara den största ni någonsin fått, eller har jag fel! Två filéer ger den säger du. Klart den gör, nu när jag tänker efter. Men dessa filéer lär nog räcka för minst sex personer eller!!!?

Hösten har kommit betydligt längre hos er än hos oss ser jag. Bilderna är nästan som målade tavlor med speglingarna i vattnet.

Å vad gäller din tvätt - romtvätten alltså. Vilken tålamod du har! Å eftersom jag såg att Rantafar hade plasthandkar på sig igår, så utgår jag ifrån att du bar likadana under tvätten du med;-)

Margareta sa...

Här kom jag in i precis rätt tid att få uppleva era underbara turer på hösten när rommen finns tillgänglig. Höstfisket, bara för det borde vi köpt den där båten i år.
Älskar verkligen dina härliga naturbilder med dina texter, skulle inte vara detsamma utan dem.

Bilden med sikrommen gick jag snabbt förbi, så tragiskt här sitter jag en fredagmorgon och bara dräglar trots att det inte ens är middagsdag med goda förrätter och ...

Svampplockningen lika, skulle hämta kantareller hos sonen som han och sambo plockat och erbjöd mig (inte allt) men så att jag skulle sluta tjata. Men vad händer? Mitt minne och jag hinner inte, får väl tjatat mig till de som redan är fixade.

Sedan kommer jag till ... Barcelona. En stad som jag bara älskar och njuter av, har sagt att jag skulle bo där om jag bodde i en storstad, för en stor stad är det och vi turister för att den ibland blir ogenomtränglig - inte en lugn och tyst stund men så fantastisk.

Ska verkligen försöka att hålla mig uppdaterad men då jag numera försöker att inte ha datorn på de flesta kvällar och jag hatar att skriva på plattor och i telefonen så blir det ... ingenting. Men kramar till er och lycka till med ert fiske.

Ps. Vår stuga, när du tittade ut mot havet, mot söder måste det väl bli så såg du en närliggande ö - det är vår ö. Vi har promenerat till Hapranda hamn då vattnet blivit mer fast =) En betydligt kortare sträcka an sommartid då det är en ganska bra bit att köra, åtminstone för månniskor söderifrån. Hahahaha ...

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i norr.
- Helt magiska bilder !
Och firren var heller inte att leka med. Ja då
tänker jag på¨den som är närmast kameran....:o)
I morgon får Timrå "finbesök". Då håller vi väl på
varsitt lag.
- Ha en fin avslutning på veckan !
Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

Aaa sa...

Jösses vilken öring! Och underbara bilder som vanligt!

Paula i pörtet sa...

Det måste vara livet, ut o lägga nät och sen tillbaka för att håva in firrarna! Inget jag egentligen varit med om mer än enstaka gånger i livet...i Finland då, på 90-talet, i Villmanstrand, men då sålde vi fisken till krogen, tihi. REnsa och tillaga färsk fisk är jag inte duktig på, tyvärr, brist på träning. Nu kan man ju tycka att jag bor i ett fiskeparadis, folk åker långt för att få fiska här i våra tjärnar, men ändå blir det aldrig av...Även våra nyanlända flyktingar har hittat till fiskekortskiosken! Kul kul
Ha en fin helg, imorgon ska jag jag det jag är bra på, svamp!