söndag 21 augusti 2016

Helgeland Bridge och fiske..och så mycket bara njutning...

Vi fortsätter vår påkommnande Norgeresa, det blir lite kringelkrokar inom fjordarna,
och vi åker tunnlar och bilfärjor om varann...
Men när vi kommer ut ur en betaltunnel så får vi möta den otroligt vackra Helgeland bron,
alltså där hade det verkligen varit arkitektur ...
bara så vacker så vacker....
Trots att vädret inte är något att hoppa upp å hoppa ned för,
så njuter vi av allt det nya och det vackra i Norge.
Och vi hittar en ställplats...
men hur i hela helvete hittar vi ned dit med en stor husbil....??
Och kan man ens åka ned dit...men några bobilar är ju där nere så  vi kajkar iväg nedöver på en smal liten grusväg....
Och ned kommer vi , nedåt är enkelt säger en salig Rantafar,
som rattar Kottebobil som om han stulit denna...!
Rantamor som har en jävla pissig opererad rygg...
tar det lugnt och smyger runt lite och fotograferar, det är ju bara så fint, så vackert och bara så annorlunda mot vår egen natur.
Å så den där broen !!!
Och tro inte på fan att vi har en ubåt inne i fjorden...
är det ryssen nu igen ???
Jag är rädd !!
Sjasch med er ryssar bort från vackra kusten !!
Rantafar skiter totalt i ryssar,
skiter totalt i ubåtar,
han fiskar...
Hade redan sett stora skelett på stenarna och var på G...
Och får genast på makrill ,
stora vackra och stridiga.
Han den mannen... han njuter så otroligt att han nästan dansar en tango....
en riktigt god tango....
Rantamor som inte nästan kan dansa....neeej fiska alls för att ryggen är piss,
hon drar en sej...sej...Sejdedu...
Ett är då säkert,
vi har kört i många tunnlar och betalvägar i Norge..
Fylkemannen kommer att ha ett jädrans sjå att hitta igen Kottebobilöverallt.
Många tunnlar blir det i kilometer...
Och så bara plutt...så landar vi i Sverige igen, i Storuman där Ferry bor,
det är ju vackert i Sverige också...
och Rantamor badar...Rantafar vägrar...
Vi bara mjölkar det bästa av dom nordiska länderna...
och Norge leder stort,
men ännu är ju inte sommaren över alls...
Fortsättning följer...

Tjingelingen från Rantamor....

6 kommentarer:

FREEDOMtravel sa...

Så fantastiskt fint i Norge! Mäktig bro också! Vi har njutit av den Stockholmska skärgården i helgen och varit med om ett fantastiskt bröllop. Foton kommer imorgon och övermorgon :)

Äventyret framtiden sa...

Du är alltid bra på att ta bilder Rantamor men nu tycker jag att du är ännu bättre än alltid bra. Vilka härliga vyer och detaljer du bjuder på. Norge är vackert, vackert, vackert.

Jag känner mig nästan avundsjuk och önskar att jag också hade en bobil och var på resa med min Uffe.

Ha det!

Hajan sa...

Ni har det härligt din gubbe och du, precis som det skall vara detb är härligt.
Tänk då kom jag till Norge i alla fall tillsammans med Er. Tusen tack

Gunnel sa...

Bilden av bron får mig att tänka på Öresundsbron.......men det är ju några mil mellan dem. Ha det gott

Ama de casa sa...

Åh så fint - och vilken härlig bild på dig! :-)

Och bron. BRON! Vilken underbar skapelse! En brofetischist som jag bara njuter av att se den :-)

Men vilka hiskeliga avgifter! Och bobil på smala vägar och till råga på allt grus, det är verkligen INTE min dröm... Fast när man väl är framme så måste det vara helt perfekt med bobil :-)

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i Lappland.
- Bilderna med den gamla båtens detaljer och den moderna bron är "överjävligt" (förlåt svordomen, men jag vet att du också kan) bra !!!
Inget fel på dom andra, men just dom sticker verkligen ut.
- Ha en fortsatt fin vecka !
Hälsar Hasse och Blondin-Ida....:o)