lördag 3 december 2016

En halv dag fyra i Barcelona...

Detta så vackra Barcelona,
detta så vackra som jag borde kunna historien på, som dottern förklarade,
som dottern berättade....
Ja ni ser ju sådan konst, sådant otroligt vackert att jag inte ens vet vad jag ska
skriva ens...
det enda jag vet, och det är att sådant finns inte i Nordmaling....någonstans.
Som bara här ....ett ansikte mitt i bara gatan...
Och en konserthall av det största av alla...
och vackraste av alla.
Nu har ju inte jag sett nå många konserthallar..
inte någon alls...
men så ser dom nog ut..dom största.
Utsmyckade och vackra...
Skulle jag ha varit en sån där konstgallerist nörd då hade jag  nog vetat vad denna böna hade hetat,
men nu är jag bara en ljummen fotograf som klickar lite här
och lite där....
Men jag är inte dummare än att jag förstår att jag är inne i en stor konserthall.
Titta bara på denna dirigent hur han svingar sin pinne så att alla bara förstår hur dom ska spela på sina instrument....
Nu står det Rantamor under han , men det är ju bara "tull" som dom säger i Norge.
Som kungligt.
Och som kungligt får man ju inte uppföra sig hur som haver...
lite förbudsskyltar...
och vi , jag och dottern betalar inte biljetten för att gå in å titta,
har andra planer...
Som fiskspa !!!
Aldrig att jag suttit med fötterna i vatten och haft fiskar som ätit på mitt DNA...
kändes rätt okey ändå...
Sen blev det föttermassage, och är man i Barcelona så blev det cava också...
Tack älskade dotter för detta !!!
Kolla alla dessa ögon på husfasaden !!
Anorlunda och eljest som vi hade sagt i Norrland.
Japp här var det fiskspa...
Skulle nog helt klart göra om detta fotspa med fiskar som var tvunget äta på mina fulfötter.
En duva i Barcelona...är nog som en duva i Nordmaling,
tror jag.
Överallt i Barcelona finns det statyer, borde nog läsa på lite...
men ser man på denna bild så njuter kvinnorna  av livet i stort,
och gubbsen  ser sådär  nöjder ut.
Som en saga..
Och detta fanns utanför ett stort bibliotek....
Detta däremot fanns nere på ett ombyggt garage,
där det fanns en hel massa restauranger, fullsatta och med kö..
så vi kissade och fortsatte....
ja vi kissade inte i handfaten, men visst var dom coola...
Många upplevelser blev det denna dag.
Och Rantafar fick åka till Camp Nuor och uppleva en stor fotbollsarena.
Hemkommen var han alldeles lycksalig.
tyvärr har jag inga bilder från detta.

Men dag fyra var inte slut här, det blev en upplevelse utan dess liknelse,
men det kommer i nästa blogg.

Tjingelingen från Rantamor....
har fått klagomål för att jag bloggar för att få kommentarer...
näe det är inte sant.
Jag är bara så glad att få kommentarer, och jag bloggar när jag har lust,
jag är bara en människa med bokstäver i min hand,
ibland blir det och ibland inte...
Så är det bara.

14 kommentarer:

Hajan sa...

Visst är det roligt att få en kommentar, det bliver jag jätteglad för.
Man skriver ju för att få berätta, om allt som annars bubblar över.
En del säger att det är jobbigt att kommentera, men kära nån
det tager ju inte en minut än gång.
Jag kommenterar lite överallt, för jag tycker om de som orkar att ge en kommentar.
Försöker att inte vara så långrandig, ha, ha men det är inte lätt när det bara pockar på-.
Tack lilla gumman för att Du har din lust, det lever vi på.
kram från Hajan

FREEDOMtravel sa...

Fiskspa har jag aldrig provat ... däremot provade vi chokladspa igår!!! Gillar husfasaden med alla bollarna på :)

Anonym sa...

Det är ju bara underbart att få följa med på era resor och med dina härliga kommentarer. Fiskspa provade sonen när han och hans sambo var på kortsemester till Köpenhamn förra helgen. Vanligtvis brukar han försöka få dem på kroken precis som ni.
Så tack för dina bilder och texter.

IngaLill i Västjämtland.

Ama de casa sa...

Hur bloggar man bara för att få kommentarer? På nåt speciellt vis eller? Vilket dumt påhopp!

Vad mycket ni hann med i fina Barcelona! :-)

Såna där pedikyrfiskar har jag bara testat en gång, i Medelhavet utanför Grekland kom dom och "överföll" oss när vi helt fredligt satt och dinglade med benen i vattnet. Jag gillade det INTE. Drog snabbt upp fötterna. Anders satt kvar :-)

HWIT BLOGG sa...

Nämen vad läser jag! Blogga för att få kommentarer??? Vem kläckte den dumma kommentaren?! Näe du får dina kommentarer för att det alltid är kul att kika in till, läsa din roliga text, dina tankar och se fina bilder - så det så! Med eller utan kommentarer!
(Fina bilder bjuder du i detta inlägg också!)
Kram från Titti

Gunnel sa...

Vilka sagolika bilder! Hur i all världen vågade du sticka ner tassarna bland de firrarna? Jag ryser bara jag läser det. Hur bloggar man för att få kommentarer undrar jag med. För tillfället har många problem med att kommentera hos mig, har jag hört, men det får inte mig att sluta blogga. Visst är det kul med kommentarer, men jag är glad bara någon vill läsa det jag skrivit. Kommentarer är bara en bonus. Om man inte får skriva av sig ibland så spricker man. Ha det gott och fortsätt skriv så mycket du orkar. Det är så kul att läsa dina inlägg.

Äventyret framtiden sa...

Oj, oj, oj....vilka ljuvligheter du visar idag Rantamor.
Det är inte alls viktigt för mig att veta vad de heter eller varför de finns, huvudsaken de finns och visas. Så vackert och väl fångat, du är ju fiskare på sätt och vis eller hur? ;)
Duvan är säkert från Nordmaling, den kom efter er för att kolla hur ni har det, förstås.

Det finns så många tokstollar i vår värld, också sådana som har förutfattade meningar om det mesta och andra, som bl.a. detta med kommentarer i bloggvärlden. Det är bara att skaka dem av sig och låta dem falla som löven faller från träden på hösten.

Det är roligt att få gensvar på det man skriver, men man skriver för sin egen skull och inte för någon annans. Det är roligt att följa andras bloggar, att kommentera när det känns rätt och riktigt.
Vilket det gör för mig här inne hos dig.
Ha det gott bland alla förunderliga, vackra, egenartade konstfullheter i Barcelona.

anneli sa...

Bloggar för att få kommentarer? Men att inte folk kan lägga ner! Måste man alltid ha nåt att gnälla över? Ååååååh, jag blir så trött..........

Hyrestanten sa...

Åh så mycket spännande att se i den staden. Jag har bara brukat mellanlanda och byta plan där och även om jag funderade på att åka dit under mina "kanarievintrar" så stannade det vid tanken. Måste också erkänna att pratet om mängden av ficktjuvar avskräckte mig.
Ser fram emot att läsa mer om er resa.

Eva Trillian sa...

Barcelona verkar, helt klart, vara en riktigt häftig stad! Tack för alla bilder :) med dem kan man ju drömma sig dit lite!

Klas sa...

Måste killa gott mellan tårna, det där.
Cavan höjer upplevelsen ett ytterligare snäpp, skulle jag tro. Vet inte om jag själv skulle våga prova på, nog synd om fiskarna att ta sig an mina...
/ Deerhunter

Nette Cecilia sa...

Men så fina bilder du sett och fångat ett ställe värt ett besök ,kramen Nette

Paula i pörtet sa...

Vilket fantastiskt äventyr ni hamnat på, det är annat än fjordarna och fjällen i Norge...ler
Den färgsprakande konserthallen var helt fantastisk, jag skulle nog mest gå runt och bara gapa...
Ha en fortsatt fin vistelse, kommer ni hem till jul?

Åke sa...

Hua så mycket vackert...