tisdag 20 juni 2017

Ännu en resa till Finland...

För andra gången denna vår/försommar drar vi österut.
Orsaken heter bouppteckning...inget trevligt alls.
Vi börjar med två nätter i Haparanda hamn där vi alltid trivs och tycker det är trevligt.
Vi prövade dock inte badtunnan/kannibalgrytan denna gång heller.
Varför det blev två nätter där förstår ni när ni ser denna bild...
otroligt vackert och försommrigt värre....
Många båtar sjösättes medan vi är där.
Sista morgonen var det dimma över havet, men ändock så bara vackert och vi bara njöt.
Sen landar vi i Jakobstad vid korsgrundet där vi också trivs att övernatta,
det är så rofyllt och så vackert.
Sjöfåglar som träget ligger på sina ägg och
segelbåtar som bara väntar på att få äventyra.
Kvällen är bara så otroligt vacker och solen ...
som bara glider ned och förgyller kvällen.
Vi njuter av friheten att kunna bo så nära in till naturen, vi njuter av att få vara tillsammans, vi njuter av att sommaren är bara på gång.
Min pappa fyller år och jag planterar lite på hans grav och sjunger stilla...
"vinden drar skeppet far bort till fjärran land..."
så sjöng alltid pappa när vi fyllde år !!!
Min mor och min Rantafar och grepen ovanpå allt ...hahahaha
När vi åker hemåt igen så landar vi igen på Happishamnen,
och det är laxfiskeprimiär så Rantafar tar lite euron i fickan och drar ned till trålaren och kommer tillbaka med en lax på 7kilo...
Midsommarlaxen !!!
Hemma igen.
Och igår blev det en laxmiddag.
Jag vet att man inte ska skryta....men vi är rätt bra på att tillaga fisk...
En jäklars god middag blev det !!

Tjingelingen alla imorron drar vi iväg på semester...
fritidsforskare som vi är !!
Ha en bra sommar ...vi höres säkert om ni vill och kan....

8 kommentarer:

Hantverkarglädje sa...

Trevligt att vi råkade träffa er.
Jag tvivlar nog inte ett dugg på att ni är bra att tillaga fisk. Man blir ju bara hungrig så fort man ser era fiskrätter.
Önskar er bara en trevlig semester när ni tar ledigt från pensionen "ha,ha".Visa gärna till oss andra vackra bilder från er semester.

Maggan och Ingemar sa...

Alltid lika vackra bilder från era resor. Finland står på önskelistan....vet bara inte hur vi ska hinna med alla länder jag vill se från husbilen (gillar inte flyg och båt). Dagarna går alldeles för fort bara. Önskar er en fin midsommar.

Klas sa...

Miljöerna ser ju jäkligt trevliga ut på dina bilder.
Hade det inte varit för att jag gift mig med en kallskänka/kock hade jag på bara knän bett om att få komma upp...
/ Deerhunter

Hajan sa...

Det var trevliga och fina bilder. Din mamma verkar ju väldigt pigg i alla fall. Rantafar i farten med sin fisk. Så jättegott
ni har ju riktig Krogmat, jätteduktiga
ha det bra och en fin midsommar till Er båda. kram från Hajan

Anonym sa...

Haparanda! Va´ kul det låter. Haparanda!
Det bara rullar ut. Tänkte när jag var yngre,
hur roligt det skulle vara att komma ända
upp dit. Avståndet tycktes otroligt långt.
Kom aldrig norr om Hälsingland.
Sommarnätter i norr är gudomliga som jag ser
på dina fina foton.
Du och mat! Har du varit kock tidigare?
Uppläggningarna är så attraktiva; retar aptiten.

Väntar hem son och barnbarn från Vietnam. Familjen
skall äntligen flytta till USA, visserligen på vänstra
sidan men mycket närmare än Saigon.

Önskar er en superfin semester. Ni vet ju hur att njuta
av det mesta. :) Hoppas få vara med - lite grann iaf.

Ruth i Virginia - Glad Midsommar!

Ama de casa sa...

Även om själva orsaken inte var så rolig så såg ni ut att ha en fin resa. Otroligt vackra bilder - som alltid!

Ha en riktigt trevlig midsommar nu!
Kram

HWIT BLOGG sa...

Fantastiska bilder och även om det inte precis var en "nöjesresa" tror jag ni fick ut mycket av den! Härlig bild på din mamma också...
Önskar din en skön midsommar och kör lugnt!
Kram från Titti

UplayOnline sa...

Dagarna går alldeles för fort bara. Önskar er en fin midsommar.


ทางบ้าน