torsdag 16 november 2017

Bröllopsdag, utflykt, matporr och en fundersam präst....

Så blir det höst och då blir det som också vår bröllopsdag.
47år har vi varit gifta,
år av mycket skratt och mycket kärlek, men också år av sjukdomar och motgångar.
Men vi har ju som alltid rest oss starka, och alltid, alltid funnits där för varann.
Vi tar inte varann för givet, att vi bara ska finnas där för varann alltid,
vi lever verkligen dom dagar vi finns, för ingen av oss kan garantera att vi finns här imorgon,
eller nästa vecka.
Men dom dagar vi får lever vi som att vi aldrig skulle lämna varann.
Humorn och kärleken till naturen finns där så nära oss hela tiden,
så därför också denna krispiga höstdag i mitten på november så packar vi ryggsäcken med kaffe och äggmackor och åker ut till havet.
Till Järnäsklubb där vi brukar njuta.
Och det är en så vacker dag, lite kyligt men ljuset är så otroligt vackert över havet.
Himlen och havet är verkligen i harmoni med varann denna dag.
Vi sitter länge och njuter av varann, vi njuter av stillheten över havet, av att naturen är så underbar,
sen dricker vi kaffe och äter äggmackan, det här är vi det !!
När vi börjar bli lite frössna så packar vi ihopa ryggan och vandrar till bilen och åker hemöver.
Rantafar köper röda vackra rosor till mig och en flaska vitt...
och det vita öringsvinet passar ju ypperligt till den meny som speglar vårt liv lite.
En sotad stekt havsöringsfilè , stekta morötter och en kall sås med ägg.
Heta räkor som stekt i olja och chili, och lite sikrom med picklad lök...
Som bekant tycker vi om god mat, och det här var gott,
lite bubbel rann också ned och vi satt hela kvällen och surrade gamla minnen.

Mindes bröllopet , vi var 17-18 år och gravid,
och jag kommer inte ihåg alls vad prästskrället babblade om för jag var fruktansvärt kissnödig !!
Hade på order av blivande svärmor fått på min lott att bjuda prästen på kaffe efteråt,
och jag hasplade ur mig precis det....
men sa aldrig var vi höll till,
prästen kom aldrig, och nu har han nog fått vingar...tror jag...och svävar runt och funderar vars det där jäkla kaffet och bröllopstårtan blev av ???

Så det kan bli.
Men det blev ett fint äktenskap av det hela,
tre graviditeter och tre älskade barn har vi, och nu också tre älskade barnbarn.

Tjingelingen från en kissnödig Rantamor, för nu har jag suttit här vid datorn en stund.
Väntar på "bytt är bytt" på tv, ett program jag gillar...
Ha det gott alla !!

11 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

De allra varmaste lyckönskningarna till er bröllopsdag och till all klokhet ni delar på. Så ska man leva när man lever och för att man lever! Helt rätt! Bilderna är himmelska och den stackars förvirrade prällen svävar säkert någonstans bland alla holmar och skär. Så vackra är de, bilderna, att jag får ståpäls!
Kramar

Carita Liljendahl sa...

Matporr - ett kul ord :-)
Jättestort grattis för att ni hållit ihop så länge, det hör till ovanligheterna i dag.
Och underbart fina naturbilder också!

Hajan sa...

Det var det gulligaste på länge, vilket fint Brudpar.
47 år det är inte dåligt, det är klart att det inte varit helt fritt från allt.
Men jag tänker på oss, vi hann att fira Diamantbröllop tillsammans.
Vi hade det så bra, men vad hjälper det, man måste pröva och
orka allt annat.
Lycka till med fortsatt bra hälsa.

Hantverkarglädje sa...

Oj sjutton vad du skriver bra. Läsvärt minsann och ja, önskar er lycka även efter de 47 åren. Så himla vackert där på sjön att det tar andan ur en. Ha en bra dag båda två.

Nette Cecilia sa...

Vackra bilder och grattis till ännu ett år tillsammans ,kramen Nette

JoY sa...

Grattis till alla era fina år tillsammans Nu är ni redan vidare på ännu ett år tillsammans Goa fina människor Stora Kramar till er från oss

Anonym sa...

Gratulerar i efterskott! - Vilken duo ni två är!

Herre J, om jag gift mej vid 17! Stackars kille! Det är allt jag kan säja.

Vi var 7 månader från 50 år, när oinbjudna "C" tog
firandet ifrån oss. Vi var 25 och 30,
när vi gifte oss (och inte gravida) :) ;
hade båda varit förlovade i våra yngre dar.
Träffades i jaunari och gifte oss i juni. Ingen tvekan där!

Som alltid - dina foton är UNDERBARA. Jag hojtar alltid till
min dotter: "Kom och titta på hur vackert det är i norra Sverige".
Vi bara ojar oss över naturskönheten däroppe i norr och njuter
på avstånd.

God fortsättning! Att det blir god, matvis, det kan man
ju vara säker på.

Ruth i Virginia

Ama de casa sa...

Men vad fina ni var (och är)!
Fantastiskt att ni har hållit ihop så länge!

Stackars prällen som blev utan kaffe... ;-)

Vi har varit gifta i 30 år, men i januari har hållit ihop i 40 år (tog 10 år av friande från min sida innan Anders gav med sig ;-) ).

Stort GRATTIS (lite i efterskott) :-)

Paula i pörtet sa...

Gratulerar å det varmaste på bröllopsdagen om än i efterskott. In på det 48:nde...
Nog är det underbart att det finns lyckade långvariga äktenskap även om de inte är lika vanliga längre. Jag tror det var lättare att hålla ihop förr, framför allt på den tiden man ännu mest bodde på landet. Där hade man på ett annat sätt ett gemensamt mål med livet, som att man drev ett företag med djur och odlingar o så menar jag. Numera ska vi alla förverkliga oss själva, o det är ju inte helt fel, men man blir lätt lite hoppjerka också i sin iver att hinna med allt möjligt. Men jag har många lyckade exempel på långa äktenskap i min vänkrets, dock inga inom familjen. Vi verkar inte vara av det rätta virket för det hållbara...
Fortsätt att trivas med livet och varandra, med barn och barnbarn och resor och god mat. För det är ni värda!

Gunnel sa...

Grattis på bröllopsdagen. åren går snabbt och det har hunnit hända mycket...mest trevliga saker. Barn och barnbarn väger alltid tyngst på vågen. Ha det gott.

Susjos sa...

Oj vilket underbart inlägg, och stort Grattis till er två, ni är ljuvliga!!!! Njuter av dagen och av varandra precis som man ska. och maten...jag säger bara...maten!!! Himmelriket helt enkelt! Vackra bilder och vacker text, finns inga ord mer än ordet Kärlek!!!! ♥