måndag 10 maj 2010

Rantamor - Sälen : 4 -0

En alldeles TRÖTT Rantafar.
Jag vaknade pigg som en mört 04:30. Upp ur sängen och ned till köket, av vana slår jag på datorn, för att kolla av min hotmail. Va ska jag göra mer, läsa tidningen hm... Viktoria fixar med sina bröllopsmiljoner....Madde har surnat till och tagit timeout , och börsen rasar och Grekerna gör uppror....
Jag kollar ut och tallarna utanför står alldeles stilla. Ja nu brukara dom inte vandra runt kvarteret precis , utan mera vaja fram-å-åter och då betyder det att man inte kan åka ut med Sally. Kollar ett fönster till och ser att solen börjar titta fram genom dimman.
Näe nu tar jag risken, jag vet att det ÄR farligt.
Står där på tröskeln (fan vi har ju inga trösklar) å kikar in i sovrummet på en snusande Rantafar....Jag tar en risk jag vet, men jag harklar mig och säger med hög röst : det är en jättefin morron och alla tallarna står stilla solen håller på att gå upp......ska vi åka ut å fiska, jag gör matsäck.
Jag bara rabblar upp allt i ett enda andetag....puh.
Rantafar flyger upp...va va va ä klockan ???? Fem... FEM nästan skriker han i falsett FEM menar du FEM på natten ????
Jag skyndar mig ned, frenetiskt börjar jag sno ihop en matsäck, kaffe , ägg, mackor.....jävlar d ä ju måndag och jag måste dela hans medicinlåda...allt detta görs i en rasande fart, för nu är det bråttom.....vet inte riktigt varför??
Men snart nog sitter vi i båten, en underbart vacker morgon även om vi har frost -2,6.
Solen håller på att gå upp, men det blir ingen strålande uppgång, för dimman ligger tät över havet. Men vackert och trollskt blir mina foton.

Vattnet är spegelblank under all dimma, Rantafar håller på att tina upp och ser nästan glad ut. Han säger inte SÅ mycket, biter ihop lite, men jag känner han, han är nog lycklig över sin morgonpigga fru.....eller.??
Titta va fin båten blev i dimman !!!
Så börjar vi lägga nät. Först ingenting, men ingen säljävel heller (jag är obeväpnad, lovar) Sen nästa svep med nätena händet DET, två vettskrämda sikar tas på sängen...nä i nätet, och nu ser Rantafar plötsligt riktigt lycklig ut. Ha...jag visste ju d.
Vi åker iland och lämnar ut nätena (jädra säl om du kommer) för att äta matsäck och fileèa fisken. Med matsäck i magen ....nu har Rantafar fått tillbaka talförmågan : förbannad fin morgon, säger han och sväljer sitt kaffe.....
Sen tar vi upp våra nät, och se på tusan, två sikar till , stora fina. Vår dag är gjord och Rantafar har glömt va klockan är. När vi kommer hem har klockan hunnit bli 08:30, och vi har en hel dag framför oss. Och gissa va vi åt till lunch???

RANTAMOR - SÄLEN
4 -0.

Tjingeling....





9 kommentarer:

Annelie sa...

Det där inlägget, de där bilderna var helt otroliga!
Vilken stämning, vilken skön text och bilderna får mig att vilja byta liv..... i alla fall för ett litet tag! *skratt*

Agneta sa...

Jag önskar jag hade hälften av din energi. Idag är jag väldigt låg. Har sovit halva dan. Blir glad och lycklig av dina ord och bilder. Många kramar

Lasseivomma sa...

I bland skulle jag vilja ha en sådan där morgontidig fru. Hos oss är det tvärt om, och att väcka henne kl 5 för att fiska skulle betyda döden, eller något ännu värre.
Men en jätterolig historia blev det, några riktigt fina bilder och fyra sikar, före kl 8....viken morgon. Du är inte dålig du, kanske kan kosta på mig att säga att du är bra...jättebra.

Gela sa...

Vad underbart det låter. Och vi får ju lära oss att hantera våra kära makar.
Man lär sig med åren. Men det blev en hel del helt underbara bilder och ni verkar ha haft det underbart i alla fall. ha en fin kväll/Gela

Monica sa...

Haha det där var väl att utmana ödet,skulle jag väcka Jacob klockan fem skulle han väl tro att jag rökt på eller dragit en
lina;-)
Ha en skön måndagkväll;-)

Camilla (Rantis) sa...

ja, du e inte klok....madicken...eller Rantamor...
stiga upp så tidigt för att fisk!??!
Men en härlig morgon verkar ni ha haft i alla fall...
å dagens förlorare är Sälen...
heja heja Rantamor...

En till förlorare idag är jag....
har åkt på nån bacill, lite feber å ont i halsen..
men vart fasen kommer den bacillen ifrån???
Jag har ju bara städat lgh hela veckan och sen varit i stugan å grejat....
men...de låg väl någon gammal bacill och lurade i ett hörn i skit-lägenheten som bara väntade på att hoppa på mig...
*atjooooo*
Hoppas jag e piggare i morgon...
"du är det alvedon å bäs-spray dom gäller...."

LissenTo sa...

Lite galen är du allt som väcker karl din, vid den tiden men du känner ju honom. En otroligt härlig berättelse och magi i dina bilder.

Lite åt kullarnas håll bor jag..........
Ha det gott. Lissen

Ante sa...

Stackars Far.... Men de såg onekligen väldigt mysigt ut....
Vilken inlevelse i eran morgon man fick av bilder och text, man kunde känna kylan och kaffedoften... Kul!!

Hasse´s Skärgårdsbilder sa...

- Halojj i norr !
Det är bra att du förklarat krig mot säljävlarna....det är samma problem här nere. Själv har jag inga nät som blir förstörda men man hör båtkompisar som kommer hem svärande. Har dom "tur" finns det kvar någon strömming bland alla hålen i näten...:o)
- Snygga bilder i dimman !!! / Hasse