torsdag 7 april 2011

Ett vårtecken från Rantamor....

En riktigt april dag blev det idag, vad vädret gäller.
Först började det regna.
Sen regnade det.
Och till slut kom det regn så det smattrade på rutorna...ja då menade jag inte Rantafars rutor på magen...utan fönsterrutorna.
Så detta fotografi som jag bjuder på av en knallblå himmel, och ett flygplan som skyndar sig iväg med solsugna resenärer söderut, har jag inte fotat idag.
Tro om det inte var ett par veckor sen, blev lite överraskad av resultatet, att planet syntes så tydligt när man tänker på hur högt upp det är.
Men vänner...detta fotade jag idag.
En koltrastfru som tyckte att jag var snäll som delat med mig av äpplen, och så blev hon överlycklig över att småfåglarna kräset hade kastat solrosfrön omkring sig, som hon kunde picka i sig.
Efter att jag fotat försvann hon, säkert på jakt efter en partner att ingå äktenskap med.
Är det så att dom byter partner varje år...eller hittar dom igen exet????
Så ni ser, lite vår har allt Rantamor hos sig här uppe i norr, även om snödrivshelvet ligger tjock här ännu.
Mest less över regnet är vi för att havsisen kommer att förvandlas till ett enda stort fågelbad, och vi kommer inte ut på några vårisen.
Jag som hade laddat med en liten cava i kylskåpet, och räkor i frysen, och tänket var att sitta ute i vårsolen å njuta. Men hur tänkte jag då, jag som inte ens kan sitta å blogga..... utan får ligga med Acer på magen.
Optimisten i mig vill.
Rygghelvetet vill annorlunda.
Men alla mina snälla bloggvänners kommentarer har gjort att jag iallafall kommit upp ur sängen, ni är så snälla alla, hur skulle jag klara mig utan era uppmuntrande kommentarer.
Men jag är så otålig....och ryggläkningen går långsamt.
Men igår var det så soligt och varmt, och vet ni vad den otroligt snälla Rantafar gjorde.
Jo, han tog ned en solsäng från garagevind, så att jag kunde ligga ute jämte han och njuta.
Visst är han guld värd...han borde kunna få Viktoriastipendiet...
Näe han får Rantamorsstipendiet...ja det ska han ha så omtänksam som han är !!!
Nu ska jag fixa till lite middag, ska steka lite goda fiskbullar på sik.

Tjingeling...koltrasten kom idag och gjorde mig glad.

16 kommentarer:

BP sa...

Bilden på flygplanet är en höjdare - i dubbel bemärkelse.
Hur vet du att det var fru koltrast;-) ?
Här har det regnat, sen blåst sandstorm då gruset på gatorna delvis ligger kvar. Hellre tuggar jag taggtråd än sand kan jag ju säga.
Hoppas rygghelvetet snart skräms iväg av alla boggare;-)

Caja: sa...

Jag skulle vilja sitta i det flygplanet...om det är på väg mot värmen det vill säga.

Varmaste kramar till dig och din sargade kropp vännen, och tack för dina ord inne hos mig/caja

Annelie sa...

Håller med Caja, vill också sitta i det där planet. Vi kanske kan åka allihop? En hel skock med bloggande brudar, tjejer, tanter och kärringar. Lapa sol, smaka goda drinka, blogga och svallra.
Hur kul som helst...... om man inte har ont i ryggen förstås!
Stackars Rantamor.
Fota Rameltanten? Näe du då hade hon väl dödat mig på fläcken! Ramelhår, det är ett stort, stort och krulligt hår!
Jag ska jobba inatt, hoppas du får en något lugnare natt....
Kramar!

Marie sa...

Jag hänger på tjejer!!!
Tänk så skoj vi skulle ha. Tjattra och bubbla och babbla, flabba och garva och göra heeeeeela omgivningen vaaaaaansinniga :-)

Japp det är jag i "kulan". Hoppas du mår bättre. Kram.

Nette Cecilia sa...

Flygplanen kan man se bra nära ibland ,vet du att du kan gå inpå flygradarn o se vart planen kommer o far.Synd med din rygg nu när det våras .Jag får åtminstone känna mig fin i håret nu men mannen i huset har fått dom höga plusgraderna innombords nu så det är ombytta roller ,får väl överlämna konjaksflaskan till honom nu.kramisar ,Nette

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan Rantamor !
Härligt att Du är på bättringsvägen.
Flott ! Tjusigt ! Himmelskt. Så har nog aldrig jag sett någon fota ett plan med den där röken efter.Det är i alla fall inte ett sådant plan jag skrev om som störtade.Ruskig överresa ska Du tro.

Ha en skön kväll.

Kram Mi

Susanne sa...

Det står inte på förrän jag sitter där uppe i luften och då ska jag vinka till dig!! Det lovar jag... fast att vi inte flyger över dina trakter men det gör väl inget?? Trevlig helg!! Kram

Kerstin sa...

Det blev verkligen en bra bild på planet, fint med det vita mot den blå himlen.
Skönt att höra att du kommit dig upp och ut och självklart ska Rantafar ha nåt pris, för han är snäll han.
Ha en fin kväll.

Oljekritan sa...

snygg är din koltrast..det allra vackraste kvitter har den tycker jag.
Synd om dig du lilla fru Rantamor..NU får det lov att vara bra med ryggontet..dum fråga..eller..hjälper akupunktur tror du, har du provat?? Men du har kanske andra onda som inte går att behandla så??...mitt onda är så mkt bättre efter akupunktur kurerna jag genomgår..nästa vecka tar jag två, plus massage..Hoppas verkligen du blir bättre snart..Kram Karina

Herr Nilssons Fru sa...

Flyg iväg,,,flyg iväg..de där fotot är verkligen en 10 poängare. Regn?? Vi har haft solsken, 15 grader varmt och storm!!

Vad snäll han är Rantafar ja, jo jag tycker också han borde få Viktoriapriset eller Rantapriset, eller nått!!

Är korparna fortfarande på dig...jag får ta och snacka med dom igen. Nu måste du få bli värkfri en stund, bannemej.

Jo de här med vår...kolla min blogg i morgon för då ska jag visa vårt "vårläge"

Kramiz Anki

Beppan sa...

Den där idén Annelie har om att dra iväg någonstans med alla bloggande fotovänner - det vore nå ´t!!! Vilken grej :-)

Härlig bild på planet!!

Koltrastar har vi inte hos oss, men sången har jag som telefonsignal i min mobil! Blir så glad över kvittrandet varje gång nå´n ringer!

Värme brukar väl hjälpa mot visst ryggont... Om jag blundar och önskar riktigt mycket kanske solen kommer i morgon och lindrar hackandet från korparna...?

Ann-Mari sa...

Jag försöker tänka positivt om regnet, det smälter snömassorna...men visst längtar jag efter att få sitta ute på trappändan och känna vårsolen värma!
Ta det lugnt med ryggen nu, kära du!
Ha en fin och smakrik fredag :-)
kram , Ann-Mari

PS. man skall inte ringakta gröna fiskarbyxor! Mannen skulle vara överlycklig om jag delade hans intresse för flugfiske...kanske "hinner" jag en dag ;-)

Rigmor sa...

Helt övertygad om att Rantamorsstipendiet smäller högre än Viktorias...!!
Men om nu koltrastarna håller ihop hela livet, hur sjutton kan de känna igen varandra, de ser ju likadana ut allihop??!!Eller är det därför de låter..." är det duuu...är det duuu...är det duuu...??" Ja, ja, det lär vi väl aldrig få svar på, som med så mycket annat....
Själv har jag jobbat natt, sovande jour, och det är ju precis vad jag inte kan!! Så jag satt uppe halva natten, skulle skriva lite kommentarer tänkte jag på alla bloggar, då är datorhelvetet SPÄRRAT för privat inloggning på jobbet!! Inte nog att man ska vara där gratis i fyra timmar, nu ska man inte få använda datorn som man vill heller!! Tänker ta upp det med chefen...
Ha´en bra fredag, här blir det ryggläge ett tag för de förlorade timmarna i natt...
Kram kram och var rädd om dej vännen!!

Herr Nilssons Fru sa...

Haha, du är för go. Men var lugn jag ska rösta så du får vara kvar i Rantahuset...haha
Jo du har fått ett förtvivlat mail...hummm
Kramiz

Agneta sa...

Dumma dumma korpar. Hur kan man hjälpa. Kanske bamsekramar i cyberrymden kanske hjälper. Ha en bra helg och underbara bilder.

Hasse´s Skärgårdsbilder sa...

- Koltrastarna är väl för häftiga !
De sjunger precis som Näktergalan.
Har några här utanför som sjunger på morgnarna.
Hoppas att din rygg blir bättre så fort som möjligt, du måste ju snart ut och jaga Säljäveln...:o)
- Nu ska ni ha det så bra däruppe !!! / Hasse