lördag 2 april 2011

Rantamors dinkelkruskavlade brödkakor....

Nu kommer en repris, men i ny tappning..lite GI vänligare.
Jag har gjort om receptet lite och satsat högt....eller lågt jag vet inte som vanligt.
Men nu till receptet...Kerstin ville ha det måttbestämt...och jag är dålig på¨just det...
Men nu har jag trollat fram ett decilitersmått..blankt och fint och oanvänt...=D =D
KRUSKAVLAT TUNNBRÖD......
(Omarbetat av Rantamor)
Smält 50 g smör
5dl vatten (tog bort mjölken)
1/2 pkt. jäst
2msk sirap
2 tsk salt
2dl grahammjöl
1/2 stk hjortronsalt
1 dl rågkross
1/2 dl vetekross
ca: 6-7 dl dinkelmjöl.
Jäs degen i 45 minuter....
Och nu är det dags för ett glas vin.....kan va mysigt när degen jäser...
Sen bakade jag ut deghelvetet till 12 bullar.
På med bakduken.
Fram med stepannan. Stepannan men k`t då..bara ibland.....näe den va dålig...stekpanna ska det stå juh. Var Rantafar som var petig när han läste...glömma ett k är väl inte farlig....
Och inget fett i pannan... värm pannan... på min spis (induktionshäll) har jag värmen på 6.
Men prova dig fram.

Kruskavla ut varje bulljävel, och stek dom i pannan på båda sidorna.
Har du datorn på, kan du nu kommentera lite bloggar allt emellanåt när du steker och kavlar....annars ta ett glas vin till...

När du är nästan klar....koka kaffe.
När du är klar.. slit åt dig en brödhalva med riktigt smör på som sakta smälter på det varma brödet.
Helvete va gott...och lite GI blir det allt....tror jag =D=D

Jag den bloggande bagarmor...halverar bröna och fryser in dom direkt.
Dom tinar så snabbt sen när man är sugen på en macka....
Och naturligtvis...byt ut dinkelmjöl mot vetemjöl, om viktkurvan pekar i färdriktning....

Tjingeling mina kruskavlade brödkakor är färdiga....

10 kommentarer:

Caja: sa...

Vad gott!! Vackert med vatten och stenar har du med ;-)

Kram/caja

Lippe sa...

Tack för kommentar och kram :) Tyvärr är vi många i den här sitsen så vi börjar organisera oss i Påskuppropet genom Facebook och det börjar växa och har fått stor uppmärksamhet i media. Så gå gärna in och tryck gilla!
http://www.facebook.com/paskupprop

Leena sa...

Tack för det jävla receptet, vill jag säga på rantamorspråket :) Gott ser det ut och det påminner lite om stompa som vi bakade förr när dottern var liten och ville vara med. Men GI gillas så detta ska vi prova! Även om det gäller att inte ens dinkel är så jätte-GI, men något lite ska man ju unna sig, och bröd är gott. Och vinet i väntan på stekningen som ingick i receptet är ju ett klart plus!
Ha en trevlig lördagkväll!

Anonym sa...

jag menar din bakgrund här på bloggen...men den har du kanske haft länge utan att jag lagt märke till den.
kram/caja

Osloskånskan sa...

Skicka posten...? nä....*suck*

Nette Cecilia sa...

Det vattnas i munnen när jag tänker på smör o nybakt bröd,har druckit vin o kommenterat på bloggar ,det är tydligen bara brödbaket som saknas,kram Nette

Annelie sa...

Japp, där kom det igen! Förbaskade Rantamor!
Jag har en hel hög med lappar med recept som jag "måste testa"! När ska jag hinna med det egentligen?
Imorgon kommer du ju med nåt nytt som man kommer att sitta och dregla till.....
Skulle jag inte jobba inatt så skulle jag ta det där vinet i alla fall, och bläddra bland dina matbilder!

BP sa...

Som du vet har jag aldrig bakat nå't i hela mitt liv. Tänkte inte börja med det nu heller. Inte helt min smak om du förstår vad jag menar.

PS. Som tröst: jag äter inte pannkakor heller. DS

Kerstin sa...

Men gulle dig, Rantamor. Nu fick jag mitt recept. Jag är tacksam må du tro. Så fort min besvärliga axel vill vara snäll igen ska jag baka. :)
Ha en fin måndag.

Ann-Mari sa...

Detta skall jag absolut prova! Tack kära :)
PS. Jag printade ut din text och lånade en bild av dig för recepet. Hoppas det är ok, det är roligare med recept med en bild än bara text - även om texten är rolig ;-)