fredag 8 april 2011

Jag blev utröstad ur Bigrantafarshuset....

Så kom koltrastherrn också. Titta bara så stolt han är, och han vet att frun redan har landat, och jag tror....att han har beodrat henne att börja leta ett redigt bo där hon kan "prutta" ut sina ägg och ruva....
Annars har det varit en låg vecka. Hade jag...vilket gud förbjude, varit med i BigBrothers....i det där instängda huset...så hade jag nog blivit utröstad ikväll.
Varför???
Jo för att jag inte har tillfört något på hela veckan...
Har legat i sängen mest...och vad jag har förstått (nu kanske jag inte vet något eftrsom jag sett ett avsnitt när jag var nere på Krokustretton) så ska man prestera något när man ligger i sängen också.
Lite gupp under täcket.
Inte att tänka på med en urkukadrygg (fultspråk jag vet) men jag är ju Rantamor och med ett ordförråd som är fylld som en bokhylla hos en akademiker....
Eller nåt.
Men till ämnet...BigRantafars och jag tror att jag blir utröstad ikväll...och då ska jag ta nya tag och bli piggare och lovar att bli mera vältalig i mitt skrivande....
I kväll blev det...dessa råvaror.
Lyx.
Japp.
Fräste ihop en massa gosaker...scharlottenlök, vitlök, citrongräs, chili, ingefära, och lime.
I med kokosmjölk och buljong.
Och alla goda råvaror.
Scampi, grönmusslor, pilgrimsmusslor och lax vräkers ner i soppan.
Gräslök och sockerärtor.
Och hur blir det då.
Jo en skaldjurssoppa....skitgod.
Brände på lite hembakt tunnbröd med västerbottenost.
Mums för oss....
Macrofotade en mussla...en grönmussla.
Visst ser han ut att vilja pussa mig.
Maten blev god.
Kvällen håller på att glida oss ur händerna.
Rantafar kollar hockey.
Jag är utröstad.
Någon måste ju lämna Bigrantafars huset....

Tjingeling alla vänner....nästa vecka kommer att bli ännu bättre...
Ha en trevlig kväll.

14 kommentarer:

Lilla C's mamma sa...

Musslan såg snuskig ut... Men maten såg urgod ut, bjud os nästa gång!! Vill ha!

Kram,

//M

Nette Cecilia sa...

Jag som aldrig sett programmet bara hört talas om fast ej förstått vad det går ut på ,så jag tror att du borde bli utröstad för att klara dig i dagens bloggvärld .Nog såg maten god ut det blev nog lite drägel på tangentbordet ,hopp om bättre dagar för Rantamor än instängd i huset ,trevlig helg, Nette

Lasseivomma sa...

Men fy för den pussmunnen, jag menar då grönmusslan. Du kan koka vilken fisksoppa som du vill, men i kväll slår jag dig, vi har grillat ute för första gången i år. Ett välhängt innerlår med potatiskaka och bearnäs (ja svensk) med ett bra australienskt rött vin. Fy fan så gott helt enkelt efter ett halvårs väntan.
Angående min ridning: Nej jag har ingen häst, nej man måste inte äga en häst för att kunna rida, och nej, du vet inte särskilt mycket om meg egentligen.
Roligt är det dock att försöka att få er lite osäkra på bad det är för en gök, den där Lasse i Våmma.

Lasseivomma sa...

Vill bara tillägga att jag inte blir sur i första taget, det borde väl du veta.
Till din fina fisksoppa som kunde ha varit en bra förrätt till mitt grillade innanlår så ser jag till min förskräckelse att du ställt upp en flaska Friexinett. Är inte detta ett halvsött bubbelvin som man brukade dricka som student för att bli full utan att få i sig något surt. ???????

Lasseivomma sa...

En fredagsritt på ett varmt innanlår.....nej nu ska vi väl inte bli ekivoka, god natt, den röde tar ut sin rätt.

BP sa...

1. Bra att du förklarade skillnaden mellan herr och fru koltrast. Nu vet jag det. Hur f*n lyckades du ta denna bild?????!!!!!!
2. När jag såg din mat så började jag nästan gråta - ja av lycka alltså. Vi var så urlakade ikväll att vi köpte pizza på lokala stället. Det gör vi två gånger/år. Så du förstår hur döa vi är.
3. Kollade in Big Brother den första säsongen den sändes. Kul tyckte jag. Säsong två var under bältet - å det är 10-15 år sedan. Nej jag hoppar skiten.
4. Fick läsa urkukadrygg tre gånger innan jag hajade vad det stod. Måste bero på urlakadheten ;-) och vinaren;-)

Mimmi sa...

Jag tittar aldrig på det programmet ..det var nog bara i början ..sen slutade jag .. ush .. inget för mig ... kanske jag är för pryd ;)
Det såg ju jätte läckert ut det som du hade gjort i ordning .. min mage kurrade lite när jag tittade på dina bilder :)
ha det så gott
kram/Mimmi

Leena sa...

Roligt och synd - synd om dig förstås som har så ont i din rygg men som ändå orkar roa oss med dina dråpliga historier och fina bilder.
Maten såg jättegod ut, den skulle jag tacka ja till vilken dag som helst, ja, vilken natt som helst också. Fint fotad också, speciellt bilden med råvarorna var riktigt fin. Såg så exklusivt ut.

Jag har inte heller sett programmet men har sett lite löpsedlar så jag fattar ... men hos dina bloggvänner blir du inte utröstad, var så säker! Vi ska få besök från Finland (min bror och svägerska) några dagar så jag kommer nog inte synas så mycket efter imorgon. Men sedan ser jag fram emot att hälsa på dig igen. Ha det bra så länge! Kram Leena

Annelie sa...

Tror väl inte att det är nån somhelst risk att du blir utröstad ur det där huset. Dina kokkonster kan dom väl inte vara utan. Och nu har du ju tom visat musslan!
Jag står i receptionen inatt, än så länge ganska lugnt, men dom breda grabbarna kommer ju inte förrän framåt morronkvisten så då blir det väl annat ljud i luckan.
Visste väl att det var en dum idé att gå in på din blogg och kolla, förbannade matbilder, och jag som bara har en kopp kaffe här, och en sunken smoothie som väntar i kylen i personalrummet. Vad är det mot dina skaldjur.
Efter dom blir det nog lite guppa i alla fall, tom i Big Rantafars hus.......

Herr Nilssons Fru sa...

Herre jösses vad massa god mat...när bjuder du upp din vän Anki från Småland på lite läckerheter??

Idag ska vi grilla o ute viner fortfarande stormen...fan vi som bjudit över kompisar?? nåväl kanske de stillar sig till aftonen..*ler*

Kramiz o go lördag.
Anki

ansepanse sa...

fast var inte ledsen för det, vem vill vara med i Big brother egentligen, inte jag i allafall :)
åh vad gott och lyxigt
Sv: låter fint att du ändå kom ut på en liten promenad, håller tummarna för att det blir bättre och bättre för var dag nu
väntar på din vårbild
kramar

Annelie sa...

Nyvaken och dåsig, mycket riktigt drog det igång framåt småtimmarna.
Di gröne (ambulanspersonalen) körde som på ackord till det sjuka huset. Fast jag var glad att jag var i receptionen inatt. Det var inga trevliga larm som kom in. En av dem kaskadkräktes både i ambulansen och på akutrummet. Spyorna landade överallt där man inte ville ha det, på instrument, sängkläder, ekg-apparaten, hela golvet var fullt. Dessutom sparkades patienten, spottade omkring sig och var allmänt störig. Tom vakterna fick vara med inne på akutrummet för att försöka hålla fast patienten, MED skyddskläder förståss, heltäckande sådan. Ack ja, ack ja, det är inte lätt att vara människa alltid, och den stackarn hade inte alla hästar hemma i vanliga fall heller, så patienten kunde inte hjälpa sitt beteende. Saneringen efter tog en stund kan man säga... och doften, denna hemska fräna doft låg kvar som en tät dimma flera timmar efteråt.
Just då tyckte jag det var oerhört skönt att slippa vara med i larmteamet. Nu är det ju bara nån gång ibland jag ska vara i receptionen så det är helt okey.
Nu snart kommer alla barnen, och ett par vänner, vi ska grilla ikväll, om det så regnar, haglar, snöar eller annat, vi SKA grilla!
Och fira Staffan som fyllde år i onsdags.
Kram på er!

Lysande ögonblick! sa...

Tror inte alls du blir utröstad, alla har sina svackor. :)

Och den där maten. Oh my. Blev lite lätta avundsjuk. Men såklart inte missunnsam. :) Hoppas ni njöt riktigt ordentligt.

KRAM

Kerstin sa...

Nä men titta! Koltrasten skickade du tydligen till mig. :) Visst är den vacker? Jag blev så glad när jag såg honom, första gången som han hälsar på här.
Vilka härliga bilder i övrigt. Du håller på att bli en riktig matbloggare. :)
Skönt att du börjar kunna vara uppe igen. Hoppas att det håller i sig så du kan komma ut och fota i det fina vädret. :)
Ha en skön lördag.
Kram