tisdag 10 juli 2012

Nydeligt...bara så nydeligt.

Igår var det en sån där nydelig dag i fjällen, när solen bara vräkte sig ned på
våra storkroppar.
Och behöver jag säga att vi njöt bara så in i helvete...
näe inte kan jag skriva helvete.... för det är det ju långt ifrån ju,
näe vi njöt så vi blev alldeles religiösa,
för att vakna i bobilen och se denna vy är ju bra religöst och nydeligt.
Lunchpaketet jag gjorde ser ju heller inte fel ut,
och att det nästa...men bara nästa blev samma lunch som dagen före gör inget.
Enda skillnaden är att detta är öringar, dom är så röda och vackra här uppe i fjällen.
In me dom i folie, på med citronpeppar, salt och lök, sen är det bara för dom två fjällstollen att dra ut på Borgasjön.
När vi fiskat fast ett antal firrar så strandhugger vi... för det är så varmt att vi bara
slappar på en hittad sandstrand.
Vilken reviera (hur fan ska jag stava det lyser rött under hur jag än stavar, men skit samma) vi hittat.
Jag som i en svag stund tittade mig i spegeln i morse kunde konstatera att,
jag hade grymt skitit hår.
Så jag fjällnäckar och vadar ut i vattnet med medhavd rengöringsmedel,
och håret och Rantamor blir både ren och rätt avkyld.
Rantafar skakar på huvudet...du är galen vattnet är ju iskallt.
Och ja det var ju så kallt att torvan kröp långt upp på ryggen.....
Vi äter vår underbara lunch,
pratar om hur jäkla bra vi har det, att vi hittat vårat paradis på jorden,
som varje år förut bara njuter vi, och kan för allt i världen inte förstå att just vi hittade hit.
Efter lunchen börjar allt Rantafar också närma sig vattnet...
och plötsligt ser jag en naken Rantafar ut i sjön...
lite skrikande , frustande tvagar han sig han me...och påstår att
det blev minipitt å pansarpung...
Älskade Rantafar han förstod allt att Rantamor ville han en ren karl i sängen....
Så blev våran dag igår, och uppe på den klarblåa himlen flög massor av människor
till ännu varmare länder,
och med betydligt varmare badvatten,
men absolut inte en vackrare plats än den vi befinner oss på.
Skulle ju lägga upp denna blogg igårkväll men si det ville inte min uppkoppling,
men nu funkar det,
utan en massa svordomar.
Tekniken är underbar när den fungerar.

Och TACK alla vänner för snälla kommentarer så kul att läsa att jag kan förmedla
känslan av att njuta i fjällen.

Tjingelingen i sommarsverige, och hälsningar från ett vackert Borgafjäll.

8 kommentarer:

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i norr.
- Kan bara instämma. Så vackert !!!
- Ha en fortsatt bra dag !!!
Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

Fjällripan sa...

Underbara bilder från fjällen!! Vi tänkte ju först åka till Borga för första gången, får nog ångra oss lite när jag ser dina härliga bilder...Rätt som det är så dyker vi upp ;))

Unknown sa...

Hej på er där uppe i norra ändan av vårt avlånga land! Ni ser ut att leva ett härligt liv och sommar tycks ni också ha. Det är mer än vi kan säga här nere. Visserligen har termometern orkat upp till 20-strecket och lite däröver men då vräker regnet ner istället...
Båtåkande har det blivit men bara enstaka fisketurer, som ger en och annan röding. Hittills har inte kameran varit med vid något tillfälle...
Om det bara blir slut på regn- och åskvarningarna så ska det väl bli lite mera ordning på fisket.
Ja, det var några rader här ifrån södern.
Ha det fortsatt fint i sommar!
Kram
/SA

Bonnfrua sa...

Vilka bilder och vilken himmel så klar och blå!
Du, det var inte meningen att dra ner stämningen på denhäringa bloggen. Förlåt!
Går det att nå dig ngn annanstans?

Nette Cecilia sa...

Tänk om vi skulle ta en tripp ditåt på semestern ,nja vackert är det men jag tror nog inte vi hinner ,Stor badbalja har ni i alla fall ,kram Nette

BP sa...

Är så otroligt glad att ni har hittat paradiset. Är lika glad att du delar med dig till oss som är så långt ifrån paradiset man kan komma.
Å om det inte vore för myggen så skulle jag faktiskt ta nästa bästa plan upp till er kan jag säga;-)
Njut tjejen, njut, njut, njut!!!
Kram

PS. Rantafar naken - var det en synvila eller;-) Skulle aldrig sätta min fot i vatten som är kallare än 24 grader;-) DS.

Hantverkarglädje sa...

Ja det kan du minsann, att förmedla den ljuvliga fjällkänslan.
Du har riktigt fått mig att tänka till att jag vill dit igen någongång. Vi har nämligen bara varit dit på en vinter för att åka slalom.
Dessutom era upphämtade öringar, jag blir alldeles avis.

Pysselfarmor sa...

Nä det där vattnet skulle jag aldrig bada i...Vojmsjön som jag bor vid har jag aldrig ens satt stortån i! Den är tror jag mellan 100-130 m djup så den hinner aldrig värmas upp...tur jag bor i timmerhus och har dusch!