torsdag 23 augusti 2012

Man blir inte söndermördad på kalfjället....Dag 1

Vi har som bestämt oss, och då kan ingen,inget hejda oss, vi ska upp på kalfjället.
Precis som att man vill ligga på stranden å sola med en paraplydrink,
vill vi upp på fjället, tja va ska man säga...
kallt å jävligt...men så otroligt nydeligt och en sån otrolig njutning,
som etsar sig fast i ryggraden.
Vi parkerar bobilen på Sannarens strand, där allmän väg slutar.
Efter en rätt stormig och med lätt åska...natt och regn,
så kommer helikoptern redan vid nio snåret, en timme innan utsatt tid...
och...
Rantafar sitter å skiter...
vet ni om att det blev lite bråttom....
tur var att det, att inte det var Rantafar som skulle hålla koll på alla dessa konstigheter, på en instrumentbräda på helikoptern...
Vi packar in våra ryggsäckar...
och allt annat i matnyttighetsväg och lite varma kläder...
och så drar vi...
oooops glömde hårfönaren...hahahaha..
men kolla så vackert det är trots att det var regn och disigt, och jag inte alls fick några bra foton.
Men tog ett bra foto nere under Rantamors  fötter i helikoptern,
och där kan man verkligen se hur högt eller lågt vi flyger...
underbart bara.
När vi närmar oss Dajmanjaurehe fjället ser jag hur renarna springer sin kos...
RANTAMOR kommer, vi sticker....
Vi landar och packar ur vårafyradagarskit....
Rantafar ligger platt över allt för att det inte ska flyga iväg utav helikopterns vingslag och kraft.
Nu är vi i vårt paradis...
nu njuter vi.
Tältet är uppsatt och vi förbereder oss för en fisketur.
Jävlar va bra vi har det...så vi njuter...pussar på varann och känner kärlek....
och ser ni här behövs ingen trängsleskatt...
vi är ensamma i vildmarken...i den njutningfulla natur där man känner sig ett med livet...ett med naturen
och att få uppleva det tillsammans, blir en orgasm bara det....
Inte lång stund innan är den första underbara öringen landad.....
eufori...
jag gråter en skvätt, och förstår vilken lycka jag erfar....
Och det följs av en hel del lyckor denna första kväll.....
under en timme hade vi dragit fem öringar, så vi släpper tillbaks ett par....
"Hemma" vid tälten väntar en liten cava i fjällriset...
vi delar och vi njuter....
Vi är rätt trötta, och vädret suger lite, det är kallt och blåsigt,
men renarna har samlats runt tältet och det ser nydeligt ut, vi kommer att sova lugnt inatt...
ponera...vilket fint ord...men ponera att jag ska ut å pissa inatt...
vågar jag ????
Jo...det är helt lugnt ingen fara alls...
men,
hade jag klivit upp mitt i natten i Stockholm å pissat hade jag,
först fått höga böter...
sen hade jag alldeles säkert blivit påsatt av någon blind sexdåre...
och sen hade jag blitt söndermördad...
och kommit med i G.V. Perssons program om olösta fall...
men här i fjällen känner man inte så många...
och ju mindre folk man känner, ju mindre mord blir det...säger dom som vet....

Så blev vår första dag på Dajmanjaureh...
och fortsättning följer...
nu är jag rätt trött och ....luktar rätt svettskitig...
Nattinatt nu är Rantamor tillbaka i bobilen...
Hörs imorron, och då ska jag också läsa lite bloggar...
Rantamorkramen....

13 kommentarer:

Kristina Eriksson sa...

Så fina bilder från en sån härlig dag! Skulle nog många fler par unna sig...

Nette Cecilia sa...

Så bra att ni har det bra där ute i obygden ,friskluften och allt det goda ,kram Nette

Äventyret framtiden sa...

Ojojojojoj....vilket härligt liv ni lever. Mitt i alltet uppe på fjället, bara med varandra och alla renar och knytt. Underbart. Så ska livet levas om man kan. Öringar. Ser framemot nästa avsnitt på fjället.

kram

Kerstins foto sa...

Ja jisses, vilken höjdarresa! Men en sak är säker, visar jag maken det här inlägget så lär han få hjärtsnörpen!
Så många fiskar på en timme, skulle tro att han misstänker klyktattarfiske igen. ;) Hahaha...
Ha det så gott, ser fram emot resten av bilderna. :)

Rigmor sa...

Underbart!! Äntligen ett livstecken...och äntligen lite vackra bilder!! Men du...det var högt upp där i helikopetern...jag skulle nog inte ha titta ned om jag varit med...sen undrar jag...finns det inte björn där uppe på fjälla...Ja,ja... betydligt säkrare än i storstan som du skriver. Så nu väntar jag spänt på fortsättningen...
Ha det gott vännen!!
Kram kram

Brita sa...

Hittade din blogg via Kristinas. Fjällen tillhör min favoritnatur. Tycker om det jag ser i din blogg/brita

Gunnel sa...

Så mysigt det verkar att få vara ensamma där på fjället. Och jag tror med det är betydligt säkrare där än i storstan. Ha det gott.

Hantverkarglädje sa...

Vao, jag blir alldeles avis. Förstår hur ni njuter eftersom jag fått pröva kalfjäll några gånger men bara för en dag åt gången.
Och er fiskelycka, nej det är inte rättvist jag vill följa med nästa gång. Tyvärr kan jag inte flugfiske.
Önskar nog er allt gott i alla fall.

Leena sa...

Vilket äventyr! Det blir minnen för många år ... vilka vyer och all härlighet bara för er två! Njut!

Fred sa...

Åååååh så underbart, jag är verkligen glad för er skull att ni har en så härlig uplevelse. Jag är kanske liite avundsjuk, men bara liite!

Camilla (Rantis) sa...

...så där ja, då har man sin Rantamor nere på läge marknivå igen då... =)
Underbara foton du bjuder på efter er resa....
Skulle allt ha varit upp på kalfjälle jag med...i alla fall fotat....
Ser fram emot mera foton från er underbara tripp...


...i morgon drar Hedenhös å jag också på en tripp...
en liten roadtripp med BMW.
Blir väl snart dax att ställa in den igen, så då tänkte vi passa på...
Får se vart vi hamnar....

Kramen å hälsa Rantafar!!

Erik Semlan sa...

Härliga bilder från vildmarken. :-) Skrattar när jag läser din roliga text. Fint att ni trivs (på flera olika sätt) och fångar fisk, även om det är lite si och så med vädret.
Bubbelvatten är aldrig fel!
Vilken snygg öring på fotot efter tältplatsen. :-)
Fina flygfoton också!
Trevlig helg och krama varandra.

Lasseivomma sa...

Ni är väl bra som använder livet så länge det finns.
Jag ser fram mot mera fina fjällbilder .
Jag här nog också 800 bilder att redigera från bröllopet men just nu åker vi runt i södra Sverige för att utnyttja sommaren. Vi letar också valp på vägen.