söndag 26 augusti 2012

Rantafar tände till och blev ilsk....

Ikväll har vi kommit hem, jag var bara tvungen att ta Rantafar från fjällen...
han började bli så ilsk den snälla gubben min.
Vaknade imorse tidigt, av att han bara flög över mig som en helikopter, och ni som sovit uppe i en husbil vet att man flyger fan inte högt...utan lågt,
jag försökte att dra unden allt mitt daller, för att det inte ska komma i kläm,
och plötsligt är Rantafar ute...och jag hör hur han bara snällt kollar att en ripjägare från Stockholm, inte parkerat för nära oss så att vi inte kan backa ned från uppallningsklossarna,
" ha du ingen ratt på bilen ????", säger ripjägaren småspydigt på stockholmska...
och då tänder Rantafar till...
och att kalla en skarpladdad jägare, med en utrustning som inte går av för hackor,
och med ett patronbälte snett över hela kroppen,
för "jävla idiot..."
Näe nu måste vi bara hem, det här håller inte, så vi drog upp båten, packade och drog hemöver.
Nu har vi bastat och druckit tè, känner oss så nöjda...
och Rantafar ser fotboll med Zlatan som grädde på moset.
Men jag ska göra ett avslut på sista dagen på Dajmanjaureh,
med att visa att jag visst har en trädgård där också....
och jag låg ned på fjället och fotade med Mac-Tamron...
gult och luddigt...
Lite sött vajande lila gräs...
och något säkert Pysselfarmor kan hjälpa mig med...
ser ut som små mini taklökar....
Vi lyckas också att landa en vacker och stor öring bara en halv timma innan helikoptern...
kom hovrande från himlen...
och gör en perfekt landning vi vårt tältläger som nu är ihopplockat...
helikopter-Anders han kan flyga han.
Vi lämnar renarna som har varit runt vårt tält hela tiden,
en fjällräv tassade på sista natten runt tältet, och mumsade i sig fiskrenset nere vid sjön.
Också det kändes tryggt fast jag låg inne i tältet och lyssnade....
Så sitter vi då igen i helikoptern som lämnar vårt paradis...
jag kunde lätt stannat ett par dagar till,
Men ändå känns det skönt att efter flygturen skymta husbilen långt, långt därnere vid Sannarens strand.
Vår fjällresa är över för denna gång, vi sitter här med så många, många minnen som vi kommer att ta fram om och om igen,
och ännu kan jag inte förstå att jag känner mig så trygg när jag kommer upp till kalfjället,
men kanske det är som Åke sa idag när vi åkte hem,
"det är nog fan lite lappblod i er....och Rantafar har tillåmed blivit hjulbent..."
Avslutar med att lägga upp dom två flugorna som Rantafar har fångat sina öringar på...
till höger en harkrank och den med vingar har han ingen aning om vad den heter men är en imitiation av en slända som kläcks....och den var glödhet !!!

Tjingelingen vänner inatt ska Rantamor sova i sängen med tv på väggen,
ren och mjuk av bastu med fotbad...
ute regnar det hejdlöst...bra det för svampen...
och till våra barn....vi är lite galna, men mycket lyckliga !!!
Och nu är finaste Rantafar snäll igen....

15 kommentarer:

Hantverkarglädje sa...

Oj, du får mig att längta något förskräckligt till fjällvärlden, man kan ju liksom alldrig få nog.
Jag har anförtrott min gubbe om en önskan att när han blir hemma som pensionär skall vi ta husvagnen till de svenska fjällen och vara där precis så länge vi har lust. Alltid när vi varit till Hemavan så kallar jobb efter några dagar. Få se om denna önskan uppfylls men ännu är det ju ingen helledighet för gubben.

Pysselfarmor sa...

hej hopp i stugan....har varit upptagen hela helgen och en något stressad Pysselfarmor har nu läst ikapp och glott på vackra bilder från vackra fjällen...jag längtar dit upp alltid - nästan...men ändå inte...men att vara på fjället mera litet titt som tätt det kommer så småningom. Får väl tänka på att jag vuxit upp i väglöst land så det är liksom litet naturligt för mig....

väldans finfin fisk ni fått - stora och fina. De är sååå goda pinfärska så där!

men ni har haft väldigt skiftande väder förstår jag. Förmodar att ni ändå inte frusit på nätterna. Sovit gott? Hur gick det med kropp och rygg?

Jaha du du försöker alltid sätta mig på pottakanten när det gäller växter :-)
nu måste jag kika...

Det lila gräset måste jag kolla upp tror inte det är kruståtel
Dvärgvide är de gröna bladen med rött som du talar om som minitaklökar.
Man kan säga som Linné sa-Världens minsta träd :-))

Pysselfarmor sa...

glömde gulingen där det är fjällfibbla litet lurvig ser du..

Äventyret framtiden sa...

Så söt fjällvibbla är, gullig och ullig. Ett underbart foto!
Jag förstår att Rantafar blev arg och ilsk. Onödigt av ripjägare från storstaden att vara sarkastisk. Skulle nog också ha åkt adrenalinhiss jättefort:)

Underbara bilder och berättelser om en värld nästan ovan molnen.
Tack för dem!

Måndagstjingeling från Geta
där det regnar och är höstlikt

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan på Er !

Även från mig en hösthälsning bara 9.9 + Kl.6.30
Ny bliven kattägare sedan igår vid halv femtiden.Lite spännande med nytt liv här hemma.

Mina härliga dagar är också över.Ingen fjällluft dock "sjöluft" i Inre Maren har jag njutit av.

Må så gott. !

Kram Mi

Beppan sa...

Oj vilka bilder!!! Har kikat och njutit en lång stund...!
Vilka upplevelser ni haft däruppe på fjället!! Fantastisk natur, bra fiske, djur inpå knutarna och så trädgården. Kan ju inte vara bättre...
Jo - spydiga storstadsbor kan man ju vara utan förstås!

Benita sa...

Härliga bilder från fjället. :)

Pysselfarmor sa...

Fjällfibbla heter växten och inget annat som ngn påstår kollar från min "ajfååån" vilken stavning ha!? MVH Pysselfarmor

Lasseivomma sa...

Jo nog är det härligt med äkta lycka...
Som när Rantamor är på kalfjället, eller när jag åker runt i Sverige och letar valpar.
Kul att Thure och du har en dag tillsammans, hoppas nu bara att ni inte har så mycket mera ;-)
Är du t.ex. väldigt len vid näsroten.
Glada och pigga kan ju vara en gemensam egenskap som jag hoppas på.
Själv har jag börjat komma på banan igen och trivs ganska bra med livet nu. Jag t.om. fotar en och annan blomma....

Leena sa...

Sån dramatik med en ilsk Rantafar och storstadsbon! Först läste jag att han började bli pilsk men det hade du väl kunnat hantera ... Det låter helt underbart att vara där uppe, med renar och fiskevatten och all underbara natur! En sån fin 60-årspresent han fick, Rantafar (grattis förresten!). Skulle inte kunna tänka mig bättre själv. Nu fyllde jag ju 60 för ett par år sedan så det är kört nu. 70-årspresenter blir nog inte så roliga?
Ha det bäst, och må gott!

ansepanse sa...

jag har scrollat och läst och tittat och tittat, vilka underbara bilder, helt underbara bilder från en så ljuvlig trakt, jo, jag vill också dit, om ni skulle ha lappblod i era ådror så måste jag åtminstone ha norrlandsblod i mina :) för jag vill dit :) mamma min kommer från norra Finland så det räknas väl som norrlandsblod? eller hur
kramar

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i Lappland.
- Vilken tur att han blev snäll igen. Man måste vara försiktig med nollåttorna. Annars kan dom skvallra för Knugen.
- Det har varit trevligt att följa era äventyr uppe på fjället.
- Vila nu ut ett par dagar, så är det dags för Sally igen.
Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)
Förresten, jag ser att MacTamron fortfarande trivs.

Rigmor sa...

Inte trodde då jag att han kunde bli ilsk...men att knö´a ihop sej i stora fjällen, det är väl ändå rätt onödigt, visst finns det plats så man slipper parkera alldeles inpå er?? Eller han kanske var sällskaps sjuk...fast jag tycker inte om att ha bilar in på mej vart vi än är, vi står ju ofta på ställplatser här "nere", och inte sjutton vill jag att nån ska komma alltför nära.
Ljuvliga bilder, och jag förstår att du känner dej trygg där uppe. Vad kan vara farligt där...skulle väl vara han med bössa då...som är ivrig på avtryckaren.
Ja du...nu när vi är med bobil också, så visst sjutton skulle det gå att få till en träff...vi som har släkt uppe i Kalix och Övertorneå, borde väl ändå ta oss i kragarna och ratta norröver?? Kusiner till mannen i huset, folk som han inte sett på snart fyrtio år...det är förskräckligt!!
Ha det nu så gott hemma i civilisationen, men jag förstår att det drar i fjälltarmen redan nu...
Kram kram på sej vännen i norr!!

Bildgatan sa...

Låter och ser ut som att ni haft det helt underbart. Att gubben kunde bli ilsk, det trodde jag bara gumman kunde bli. =)

Har inte kikat runt ännu men ska göra det när jag landar hemma och helgen är över. Är inte speciellt pigg så det blir mest stillasittande för tillfället.

När du har en hel fjällvärld och enda platsen att parkera ... skakar på huvudet och förstår inte hur en del tänker, eller varför de inte tänker.

Marit Johansson sa...

Åh så härligt ni verkar ha haft det. Vi har ju varit i Arjeplog och min man har försökt fånga storöringen men inte lyckats... måste visa honom bilden på era "glödheta" flugor! Jättefina bilder från er tripp!

PS. Flugfiskar du också eller är det bara Rantafar?