fredag 15 februari 2013

Dunbollar och lyxmiddag.

Carina, med bloggen Sinneskatten, vill se Djur på temat idag.
Bläddrade lite i sommararkivet och hittade dessa söta fiskmåsdunbollar.
Kan meddela att jag hade en rätt arg fiskmåsmamma som svävade över mig å skrek,
hon vaktade sina så ungar, och kunde för sitt liv inte förstå vad Rantamor skulle där å göra.
Vi var på bobilsresa och hade Colin med som ropade...
" kom... spring fort mommo innan fiskmåsen skiter på dig...."
Jag hade tur, blev inte bombad med måsskit.
Men dom ser så mjuka och goa ut, kunde bara inte låta bli att fota dom.
Lägger också upp ett alldeles dagsfärskt foto.
Någon har fixat en härlig helgmiddag från naturen.
Den här haren hängde på väggen vid ett garage, när vi var ute på promenad,
och med lite kryddor i magen.
Klart jag var tvungen att fotografera, och är bilden suddig beror det inte på att haren
inte stod stilla, mera på att jag inte ville gå för nära,
eftersom jag inte visste om jägarens bössa fortfarande var laddad,
för att han vaktade sitt byte kan jag ju tänka mig.
=) =)

Kolla flera djur HÄR.

20 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Gulliga dunbollar och den ätliges krassa verklighet ... Det ena foto är fint, för det är gulligt motiv och det andra vill jag nästan inte erkänna är ett bra foto - även fast det är det... Jag är nog inte så bra på den krassa verkligheten alla gånger!

Jah Hollis sa...

Somliga vaktar på de levande djuren, somliga på de döda. Här i Malmö kan man också utsättas för måsattacker när de fått ungar. Det är nämligen inte ovanligt att de har bon på våra bostadshus.

Pumita sa...

Lite hagel är väl ingenting när middagen hänger där och väntar! Det finns andra som får meteoriter i skallen. ;) Söta duvbollar!

Leena sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Leena sa...

Gosiga dunbollar! Och haren väcker minnen från barndomen, vi hade alltid några harar hängande i stegen bakom huset med granris i magen. Pappa både jagade och fiskade så det var en viktig del i kosthållningen.
Ha en skön helg! Och akta dig för storken ;) Fast jag tror egentligen att det är rätt ofarligt för oss ...

BP sa...

Dunbollarna är ursöta, betydligt sötare faktiskt än de är som vuxna.
Bild nummer 2 är äcklig. Gillar iofs hare på tallriken efter att ha köpt en flådd ock rensad harkropp i köttdisken.

BP sa...

Så era harar är vita, anpassade till snön antar jag. Här är dom gråa så att de smälter in i slasket;-)

Mita sa...

Men stackars lille harpalten,blödig som jag är när det gäller djur så borde jag nog vara vegetarian egentligen,hehe...
Dunbollarna är då för söta,vuxna måsar är mindre söta med sitt skränande...
Ha en riktigt skön och mysig fredagskväll♥♥

anemonen sa...

Bild ett gillar jag. De är så ulliga och gulliga, men haren nej den får vara för mig.

Hantverkarglädje sa...

Känns som det är dumt att äta kött när man ser den stackars haren. Sen är det ju säkert lika synd om kossor,grisar o höns som vi äter,för att inte tala om fisken som sväljer kroken och ännu värre masken som får kroken genom hela sig. Bäst att lägga bort de otrevliga tankarna så man nu inte blir vegetarian för då kanske bönderna svälter ihjäl. Inget verkar ju vara bra hur man än tänker det och protein måste vi ju bara ha.
Sonhustrun bjöd på grisfilé o potatissallad i kväll och det var gott,gott.

Margareta sa...

Ett nytt försök ... vad skrev jag?

Om jag fick välja bild så blir det tvåan med tanken på en god hargryta som jag åt för många år sedan, har inte ätit hare sedan dess - men god var den. Skriver jag som älskar mina egna harar, de levande. =)

Hade garanterat gjort som du i bild ett, lite skit gör väl inget, om chansen finns till ett bra foto.

Ha en bra fredag.

sinneskatten sa...

dunisarna är underbara men....

jeanette sa...

Dunbollarna är söta men fy för dom när dom blir stora, har ju fågelskräck.

Fjällripan sa...

Å de där måsungarna är ju för söta! har aldrig sett såna småa :) Jo hare hör till småvilt och jag har varit med ett par gånger, men utan framgång...Skulle ha varit kul att få med en hem nångång :))

Oljekritan sa...

Hu inte gillade jag den bilden på den vite haren som hängde där så dö..
Med ris i magen och blod och fy.
men djur det äter vi,t om Hästar..
så det är inte så konstigt
Ja din fiskmåsungar de är söta,men ack va de piper om natten..har jag dålig erfarenhet av..tacka vet jag katter,ho ho'Kram till dig min vän i Norr

Monica o Jacob sa...

Vilka sötnosar på bild ett, bild två är inget för mej;-(

Dom är ju betydligt sötare än Loreen tycker både jag och vovven ;-)
Ha en skön helg

Pysselfarmor sa...

Gillar båda bilderna, men så är jag uppvuxen med självhushåll i fjällvärlden, så det är helt naturligt att man "skaffar sig mat" i skogen. Tänk om inte ett endaste djur skulle avskjutas...oj oj vilka problem det skulle bli med alla älgar och rådjur på vägarna....ännu mera trafikolyckor.

Britt-Inger sa...

Så söta dunbollar !! Då får jag önska dig en smaklig måltid då :) Blir alldeles säkert mycket gott !!
Kram på re´

Marianne sa...

Normalt gillar jag inte fiskmåsar men dom här var ljuvliga.

Anni sa...

Fantastiskt söta dunbollar, de ser nästan overkliga ut!
Fotot på haren borde du kunna sälja till en jakttidning - det är väldigt elegant om än aningens suddigt.