fredag 5 december 2014

Iskristall Swedish Single Malt Whisky....MackMyra, och fångvaktaren.

Lucka nr 5...näääe nu skojar jag allt,
men för Rantafar var det allvar, för detta är verkligen lucka, lucka i december,
att få gå på grönica och handla hem en MacMyra Whisky.
Årets var...
Iskristall Swedish Single Malt Whisky.
Ingen iskristall är den andra lik på samma vis... varje Whiskyfat har sin egen karaktär,
och detta år blev resultatet lagring på sherryfat,
och resulterade i en kryddig whisky med söta russintoner med kola och vanilj,
kraftfull och ren.
Som vinterluften i de svenska fjällen, mjukt värmande likt den öppna spisens sista glöd,
mångsidig men med perfekt balans.
I kalendern kom det fram en Fångvaktare.
Jag har aldrig läst om en sådan, men den finns visst i en bok "Farlig midsommar".
Kan inte skriva nånting om denna figur, men någon som läser...skriv gärna !!!

Kom bara ihåg Snusmumriken när han kom på att han kunde i protest riva ned alla förbudsskyltar...
"Darrande satte sig Snusmumriken ned och ivrigt ville han dra ned alla förbudsskyltar,
han börjar med ...
"rökning förbjuden"
eftersom han rökte pipa...
sen kom,
"förbjudet att sitta i parken på gräset"
och
"att hoppa jämfota på gräset"
Men Lilla My är du nöjd nu, sa Snusmumriken...
"nej naturligtvis blir jag inte nöjd, och inte snäll av detta,
sa Lilla My och skrattade så att hon ramlade ikull...
En sommarbild från en av våra hamncampingar vid havet.


Tjing, tjing, tjing jädrans vad jag sov gott inatt på dom nya madrasserna
inte vaken en endaste gång.
Älskar att sova på dom,
och om vi älskar när vi sover på dom får du veta senare, eller inte alls...
Lite läskigt ännu om att vi ska ramla ned och ribbotten ska ge vika,
vände på mig väldigt stilrent inatt.

Tjingelingen från Rantamor....
Ha en finfin fredagkväll alla.

6 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Han gottar sig Rantafar med den äran, det är han värd och säga vad man säga vill om Mackmyra, deras design är fulländad, tycker jag! Sen, vad man tycker om whisky....tja....vi har rätt många buteljer eftersom vi hade ett fat som vi buteljerat (men det har jag nog redan berättat flera gånger) och den blir faktiskt godare och godare. Säger jag som inte ens tycker om det.
Men skål i alla fall!
Agneta kram

BP sa...

Föregående "talaren" har sååååå rätt. Mackmyras design är vacker och otroligt slående, väl i klass med Absolut Vodka.

Kul med en ny figur i Muminkalendern, fångvaktaren minns jag inte. Och han påminner om Chief Wiggum i The Simpsons.

Å ditt foto kunde Vincent van Gogh ha målat - fantastiskt fin bild eller tavla:-)

Susjos sa...

Fantastisk flaska den där Mackmyra flaskan! ..och som du beskriver den whiskyn, så låter den ju jättegod!!! Tack för tipset! ..och fotot på solen :-)

Hajan sa...

Grattis till en bra natt då, vilken tur. Men fixa bottenribban,
Det måste ju vara jättefin dricka, de är ju välkända just för den saken.

Ama de casa sa...

Jag förstår inte den första bilden... Flaskan ser oöppnad och full ut, med ändå finns det whisky i glaset? En sån flaska vill jag också ha!!!
:-)

Fantastiskt vackert det brinner på himmelen där :-)

Nette Cecilia sa...

Så bra att du fick sova ,det kan ibland bli lite kinkigt med nya underlag för vår muskler .Fin flaska i Rantafars lucka ,kram Nette