söndag 30 april 2017

Från matporr till begravning...en typisk Rantamorsblogginlägg...

Inte en endaste blåsippa har visat sig för mig ännu i år,
kalla nätter , kylan och snöfall har helt dominerat  här hos mig.
Vet att dom små liven finns där under all vissnande blad och bara väntar att få förgylla min vardag med sina blåa vackra blommor....
I fredags blev det en sallad igen...en skink/ost sallad med parmesan och en god sås till.
Heja fredagarna med sin sallad !!!
I gårkväll blev det lite annat.
Rantafar grillade en renstek, jag monterade ihop en gratäng och rödvinssås...
Efterrätten blev en vitchokladpanacotta med krusbär/hallon och lite chrunch på toppen.
Hamnade i mitt bildträsk och hittade detta foto som jag tog på min systerson som gifte sig för några år sen....
när jag kollade fotot var det ju inte brudparet jag såg utan  min systers barnbarn som glänste i bakgrunden....
Så kan det bli.
Eftersom Rantafar och jag har nyss varit på begravning, så har vi många tankar runtomkring.
Alla är vi ju olika.
Och jag vill absolut inte dissa någon i sin tro eller tradition...märk detta,
men...
när vi ska begravas behövs inte så många ord ur den där bästsäljaren som prästen läser ur,
vi nöjer oss med några tankar om livet vi levt,
kärleken och några favoritsånger...
dock inget ur psalmboken.
Vi vill ha det som vi levt, fullt ut och rätt roligt, trevligt och fyllt av kärlek.

Tjingelingen nu blev det lite konstigt slut på min blogg,
än tänker vi inte lägg igen ögan,
nu blir det ju snart sommar och nya äventyr för Rantamor och Rantafar.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Alltid intressant att läsa din blogg, Rantamor.
Tror att vi är ganska lika - utom när det gäller att
laga och servera mat. Där ligger jag LÅNGT efter. :)

När min Don dog efter sin första, enda och sista sjukdom (cancer),
hade vi ett going-away party för honom. Först berättade jag
om hur vi träffades och en del från våra nästan 50 är tillsammans.
Mina tre barn talade, och sen var det "fritt fram". Hade ingen
aning om, hur mycket han betytt för så många andra under sitt liv.
Det blev faktiskt upplyftande händelse (mat och dryck var super)

Jag har fortfarande Dons aska på en hylla i garderoben. Han hade
inte sagt nånting om vad han önskade; hade ingen tro på evigt liv
eller liknande. Vid 89 har jag börjat tänka på, vad ungarna ska
göra med min aska. Får väl skriva nåt i mitt testamente.

"Sköna maj välkommen" till Nordmaling - önskar Ruth i Virginia

Ama de casa sa...

Verkligen ett härligt, typiskt Rantamorsblogginlägg :-)

Maten ser som alltid helt fantastisk ut! Både upplägget, innehållet och fotograferingen. Mums!

Hoppas ni får värme till er snart så dom där fina, blåa visar sig :-)

Ha en fin första maj!

Hajan sa...

Så fint Ruth skrev, det behöver inte vara så märkvärdigt , men
brännas vill jag nog. Minst besvär för de efterlevande,
varken min gubbe eller jag vill ha någon gravplats,
vi kommer nog till himmelen ändå, om det finns någon sådan.
Så fin mat du ordnat Du är så duktig lilla gumman.
Än så länge ger vi väl inte upp i alla fall.
Vill de bliva av med mig, så får de slå ihjäl mig.
Huvudsaken att man slipper ligga och plågas.

kram från Hajan

Nette Cecilia sa...

Matporr har vi också ägnat oss åt här i det kalla vädret ,solen gör besök idag tacksamt ,kramen Nette

Margaretha Lillvik sa...

Blandad kompott vill jag säga att det här inlägget var :) Grillad renstek är inte fy skam och pannacottan ser verkligen god ut. Nä än tänker inte jag lägga igen ögonen, men som tur är så vet vi ju inte när det blir, alltså lever vi dagen fullt ut, även om jag för tillfället har bosatt mig i soffan med en filt över mig :) Förbaskade förkylning som hindrar mig att göra det jag vill:)

Hyrestanten sa...

Ett inlägg som livet självt, både dur och moll. Förut ville jag inte kremeras men nu har jag ändrat mig. En glad fest efteråt vore nog trevligt, en fest dit inte mina ex är välkomna. Härliga matbilder i vanlig ordning. Du ger mig ofta inspiration.

FREEDOMtravel sa...

Mat, kärlek och begravning - din blogg innehåller då allt! :) Dina matbilder är helt fantastiska som vanligt. Nästan så att jag blir hungrig igen trots att jag precis ätit en god middag (torsk, hemlagat potatismos och smörstekta sockerärtor). Ha det fint!

HWIT BLOGG sa...

Härliga bilder av god mat - det gillas! Fin bröllopsbild också - den gillas också! ALLTID lika kul att kika in till dig och dina inspirerande inlägg...
Kram från Titti