lördag 1 april 2017

Nu blommar det hos Rantamor....


Vårtecken här uppe i norrland kan ju te sig lite hur som, lite eljest,
och denna helg poppade cavavintergäck upp på gräsmattan....
snömattan.
Nu ligger vi i solsängen med cavaglas och bara väntar på skörden !!!
Något som också Bellman hade gjort, det är jag övertygad om.
Våren är också den årstid när jag börjar att kolla i kartboken och fantisera om sommarens resor med bobilen.
Funderat mycket på en resa runt Vättern, hört att det ska vara så fint där.
Måste lite säga att jag saknar att det inte finns något reseprogram bara här i norden,
när det beger sig, så ska vi alltid följa med ut på kontinenten eller ännu längre bort från våra vackra nordiska länder.
Oftast glöms dom nära länderna bort, och alla guldkorn vi kan hitta där.
Vi älskar vår Kottebobil.
Men nu har Rantafar fått feber...
och det är ingen feber att leka med....husbilsfeber.
Kan man inte stoppa upp det med alvedon, ja då kan det bli en pandemi...
och ett helvetes springande på husbilsaffärer och på nätet...
Min tanke med att ha en fredags-sallad har hållit i sig,
förra fredagen hade vi en otroligt god Tonfisksallad och
igårkväll åt vi en sallad med bacon , ost och rödbetor.
Så gott.

Nu är det fredagkväll snart och dagen har varit som så.... att det snöat och regnat precis som sig bör i april.
Jag har inte blivit lurad....
tror jag...
och jag har inte lurat någon heller.
Hoppas ni alla har en bra helg, och att ni lurats och blivit lurad, som sig bör.
Tjingelingen från Rantamor på Maskrosvägen där cavavintergäck blommar....

13 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Ha det gott! Ni verkar ta vara på livet, varje dag...härligt!
Kram från Titti

Nette Cecilia sa...

Vintergäck köpte vi idag när vi besökte stan ,diverse andra blommor också ,var och hälsade på mamma som inte mår så så bra ,hon har födelsedag i veckan som kommer .Selma lever sina sista dagar hos oss ,vi har tagit beslutet att hon ska få komma till en bättre värld just nu men vilken dag ?Kramen Nette

Äventyret framtiden sa...

Var får man köpa sådana lökar? Cavalökar?
Härligt med blommor som tittar upp ur snön.
Jag tror jag ska ta efter och fixa en fredagssallad jag också. Dina ser så goda ut.
Ha det gott i dubbel bemärkelse!

Ama de casa sa...

Åh! Efter många års uppehåll blev jag nu sugen på att odla igen :-D Jag tror nog att även Gubben Noak planterade sådär. Ifall nu inte visan luras ;-)

Hajan sa...

Då får vi se, var det bär av med Er då, vi brukar ju få följa med Er.
Själv är till Handelsboden jag orkar. Det är säkert jag trivs bäst hemma, men för bara 10 år sen var det resor det gällde.
Då orkade man vad som helst, men nu är jag glad varje morgon
, när det är en bra dag man vaknar till.
Stor kram från Hajan

MargaretaG sa...

Kul att se att du också är igång lite då och då, men vet ju annars var jag kan hålla koll på dig. Din odling tycker jag verkar intressant, kanske att du kan dela med dig av var jag köper frön eller om det är lökar?

Runt Vättern är det vackert, mycket vackert. Åk till Gränna och ta färjan till Visingsö, bara ett tips.
Den där manliga febern är ganska svår att bota men här hemma kan jag säga att den pågår för jämnan men tur som är så är det mest feber och inte något som bryter ut mer. Just nu nummer ett en traktor, en traktor ... =)

Dina sallader känns så fräscha, ser nyttiga ut och lockar genom dina bilder. Såg receptet på rödbetssalladen och vi som behöver äta mer av detta numera ska "stjäla" det vid tillfälle.

Just nu bloggar jag bara genom att återigen delta i 365foton, inte mycket text och du har ju sett alla bilder, nästa alla i alla fall. Ny sida: MargaretaG.nu

Ha det gott.

Hantverkarglädje sa...

Ni har då trevliga blommor som sticker upp där i snön.
Och Rantafar med en mycket farlig feber. Vet av erfarenhet att den sorten är svårbotad. Ha det gott.

Susanne sa...

Jag vill oxå ha Cavablomman ;)

Hajan sa...

Vill bara önska en skaplig P Å S K A F T O N

KRAM FRÅN H A J A N.

FrkM sa...

Vilken fin blogg! Alltså du har nog bästa blomsterrabatten ever! :)

Anonym sa...

Trevlig Påskdag med påskägg och påskpussar!

Ruth i Virginia

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan och god fortsättning kära Rantamor och far !

Tänk att jag hamnade här ,
ett par ord kan jag slösa
på dig och dina härliga historier, och kommentarer

Påsken blev inte riktigt som jag ville, sitta ensam som¨ Prinzen och jag gör till vardags. Och bara s ki t på teven.. En dag till står jag ut.
Om det ändå vore lite varmare, känns inget skönt vara ute och gå i onödan.
I går var det okej, då hade jag ju sällskap av Pia (Pirkko)(Liisa)

Ha en fortsatt fin påskhelg.

Kram Mi


Hajan sa...

Hoppas allt är bra, önskar Vardagspratets käring Hajan