onsdag 30 augusti 2017

Vi drar till vårt älskade Norge !!

Så äntligen är vi på väg på vår Norgeresa, känns spännande och stort eftersom vi redan vet att just detta otroligt vackra land kommer att visa oss alla sina storheter.
Efter strul i Kiruna där fläktremmen klövs i en rondell, och det sen visade sig att det var generatorn som pajat, så måste jag skryta på Meka killarna som så snällt hjälpe oss, trots att det var semestertider.
Vi blev stående några dagar, men vi fick en ny generator och fläktrem som allt gick på försäkring.
Här hittade vi en fin ställplats alldeles efter vi kört över Riksgränsen.

Det är så vackert med dessa små "Hytter" överallt byggt på bergsklackar.
Skulle ju inte ha något emot ett sommarhus precis där,
men ändå så föredrar jag vår rullande bobil som sommarhus,
vi får ju se och uppleva så himlans mycket.
Ooooops va kom den flygaren ifrån, bäst å gasa på så han inte hamnar på bobilstaket.
Här sover vi väldigt högt uppe på kalfjället och det är så bedårande vackert,
ljuset finns kvar hela natten.
Som vi njuter.
Naturen !!
Vill bara vandra och andas...
Men vi kör vidare på väg upp mot Alta.
Och det är som att köra i ett Sagoland, så otroligt vackert att vi dånar.
När vi kommer fram till Alta fjorden så prövar genast Rantafar sin fiskelycka.
Tre kast och tre fiskar genast, bådar gott det här.
Sen plockar han blåmusslor när det blir ebb och vi kokar en underbar musselsoppa.
Vi mår som kungligheter , eller ändå bättre vi har ju inga livvakter som står å stirrar på oss.
När man vaknar till denna vy på morgonen, behövs ingen morgonbön,
för vad skulle jag be om ??
Har ju en Rantafar jag älskar och så en otroligt underbar morgon,
och vi får njuta allt detta tillsammans.
Här fiskar Rantafar vid Porsangersfjorden,
som att vara på Rivieran , bara så vackert, och tur med vädret har vi också.
Medan Rantafar träget fiskar och njuter tar jag en tur upp på fjället och fotograferar lite.
Där långt ned syns vår Bobil, ingen dålig ställplats, helt underbart med ett rullande sommarhus.
Vi njuter så av vår Norgeresa,
och jag kan då säga att jag tycker att just Norge är ett av världens vackraste land,
därför åker vi dit om och om igen.
Och människorna som bor där är så vänliga och snälla,
så fulla av kärlek och välkomnande.
Vi hittar vänner vi inte visste om lite överallt....

Tjingelingen från Rantamor, kommer mera Norge senare,
vet jag är en liten slarvMaja på bloggen, men vi hinner knappt hem innan vi drar iväg igen.
"Livet är som en glass,
man måste hinna slicka i sig innan allt rinner bort...."
I dag sticker vi igen men vårt rullande sommarhus....bråttom bråttom innan
sommaren är slut !!
Vi hörs om ni vill !!

15 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Du hittade bra ord där livet är som en glass . Så vackert på er resa njut för livet !

JoY sa...

Är ni så högt upp i Norge nu? Fantastiskt fina bilder och ingen trängsel.
Följer er mer än gärna på resan. Vi åker till grannlandet öster om oss, där vi aldrig har varit.
Kram

Razzy sa...

Norge är så vackert. Jättefina bilder, vill också ha en "bobil" står högt på önskelistan. Kram Eva "Razzy"

Anonym sa...

Hej, hej! Kul att du är tillbaka på ditt vanliga ställe.
Såg hos Hajan, att du visat dej på bloggen igen.

Norge har vidunderliga vyer. Ni hittar verkligen det bästa.
Dina foton är så, så fina. Njuter av varenda en. Ser ut som
om det inte finns några andra turister däruppe.

Ruth i Virginia - ser fram emot många fler foton

Maria sa...

Det är helt underbart i Norge, med dessa hissnande vyer. Önskar jag fått vara med men de får ja ju när du lägger ut så fina bilder, tack för det.
Ha en fortsatt fin resa/kram

Fjällripan sa...

Underbara bilder! Håller med om att Norge är ett av de vackraste landen! Älskar att ha både fjäll och hav så nära :D

FREEDOMtravel sa...

Oj vilka vackra bilder! Önskar er en fin resa!!!

UplayOnline sa...

Vi åker till grannlandet öster om oss, där vi aldrig har varit.


ทางบ้าน

Ama de casa sa...

Fantastiskt vackert! Vi gjorde vårt första besök i norra delarna av Norge i början av den här kryssningen som vi nu är ute på. Bättre sent än aldrig :-)

HWIT BLOGG sa...

Ja det måste bli en tur till Norge i framtiden, det ser så otroligt vackert ut på dina bilder! Kul att vi får följa med er dit och njuta av allt :)
Kör försiktigt och ha en skön tid...
Kram från Titti

Hantverkarglädje sa...

Så himla fina bilder du har och texten ja, den får nog oss andra att avundas lite. Låter så himla härligt och det är det ju i Norge. Tur att vi får vara med er på ett hörn här. Njuter jag med att få se Norge vyerna här på din blogg. Vi åker med syster o svåger snart på lite ruska är det tänkt till Hemavan. Stugan är beställd så vi får ju hoppas att vädrets makter håller sig i schack då men hur det än är så är ju längtan till kalfjällen stor för min del. Ha det fortsatt trevligt på er resa.

Hajan sa...

Nej Ni har inga livvakter sopm kollar er, Men vi då som hör om Er härliga musslor och fina fiskar, här sitter vi med snålvattnet rinnande, i mungipor och ända ner på hakan.
Lycka till nu på Er resa iNorge och lycka till.

Gunnel sa...

Dina untrennbare bilder kan få vem som helst att längta dit. Ha det så gott.

Autismmamma sa...

Man ser inte det på mig, men jag känner det i mig. Jag heter Mia. En 47-årig tjej som bor i Småland. På den här bloggen kommer jag att skriva hur det är att leva med svår psykisk ohälsa. Att varje dag fajtas med Tvångssyndrom, Aspergers syndrow, Autism, OCD och Autismspektrumstöning m.m Att vara absolut tvungen att göra vissa saker eller tänka på ett särskilt sätt och dessutom inte kunna förstå många sociala aspekter. Följ gärna mig här för att försöka kunna förstå hur det är att vara psykisk funktionshindrad.

Det jag skriver om är psykisk hälsa och ohälsa, Jag ger mycket tips i min blogg om hur du kan gå din egen väg och hur du kan göra för att ta dig upp igen från din psykiska ohälsa. Jag vill inspirera andra till sunda ideal och värderingar och få människor att förstå att man duger som man är. Jag delar även med mig av min erfarenhet kring psykisk ohälsa och min vardag. Vi är ett team här inne och kämpar tillsammans!

E-mailadress: happy0@home.se

Hemsida: http://autismmamma.bloggplatsen.se

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Hajan sa...

Nej vad tråkigt har någon av Er blivit sjuka.
Eller har ni krockat, jag bliver lite orolig nu, efter
nästan en månad.
Hoppas allt är bra med Er och er a nära och kära.
kramar från Hajan