onsdag 6 december 2017

Finland 100år, havspromenad och Rantafars kalajs....

Dagen idag var så vacker när vi tog en promenad ned mot havet,
men man får verkligen skynda för att hinna se solen, för den är inte uppe länge
innan den smyger lite lågt, och går och lägger sig.
Idag har ju hela Finland vimlat av flaggviftande , champagnedrickande människor,
som har firat Finlands självständighetsdag nummer 100.
Grattis Finland !!
Ännu en bild från vår promenad på Puttes väg som körs upp av skotrar.
En bild på lite vinterkrull, tror jag fotograferar detta varje år.
Lite snyggt tycker jag allt.
Lite god mat skulle man väl få på självständighetsdagen....
men nu skojar jag detta åt vi i helgen,
ikväll blev det stekt havsöring med en god sås till och vi delade på en julöl.
Bakat Nisse limpor har jag också gjort, goda blev dom men är säkert slut långt innan jul,
så det är nog bara att baka lite flera nån dag.
Passade på att pröva ett nytt recept på Saffranskolakakor, och dom blev himlans goda...
och helt kalorifria om man blundade och åt !!! Tror jag ??
Sen har min finaste snällaste Rantafar fyllt 65 och lämnat sjukbidraget mot en liten pension istället....
Men pengar är ju inte allt här i livet och vi överlever säkert !!
Rikedomen har vi i barn och barnbarn,
här laddar John och Vincent med lite hamburgare på farfars födelsedagsfest.
Lite mera rikedom här i Lilla Colin som hunnit bli elva år och stora snygga killen.
Och är man stor kille äter man också en stor hamburgare på morfars födelsedagsfest.
Dom lite större förmögenheterna fick hålla till godo med Rantamors hemlagade smörgåstårta.
Far och son.
En nyfriserad tankfull sonhustru...
hon undrar nog om hon kan ta en bit till av smörgåstårtan.
Som en bonus bjuder jag på ett gammalt foto jag hittade på Colin och lille John,
älskar den bilden,
sommar, barfota och lyckliga barnbarn....
Sen växte förmögenheten med ännu ett barnbarn, lille Vincent.

Ja så fick jag till en blogg igen även om det ser trögt ut för mig.
Hoppas att ni alla får en underbar advent, nu rasar dagarna iväg minsann.

Tjingelingen från Rantamor och hela famnen full med kram.

8 kommentarer:

JoY sa...

Vi höjer våra röster och sjunger Ja må han leva ... Hipp Hipp Hurraaaa till Rantafar från oss två
Kram Yvonné och Jakob

Hajan sa...

Oh så trevligt det var nästan som förr. GRATTIS LILLA RANTAFAR.
NI ÄRM JU BARA I BARNÅLDERN ÄNNU. Det var kul med lite mat och dricka förslag det är ett tag sen senast jag läste det hos Dig.
Då är Ni också pensionärer nu. nu är det någomn som vill fram här, det är bäst att flytta på sig.


HURRA, HURRA, HURRA, HURRSA

Susanne sa...

Härliga bilder och ett stort grattis till Rantafar

Nette Cecilia sa...

Grattis till Rantafar , och stora kramen till dig ,Nette

FREEDOMtravel sa...

GRATTIS till Finland (i efterskott)!

Äventyret framtiden sa...

Ett stort grattis, försenat men vad gör väl det? Huvudsaken är ju att man blir gratulerad. Ljuvliga bilder och underbar text. Precis som vanligt. Ni är förmögna, så enkelt är det. Och fisk finns i havet, svamp o bär i skogen och så kan ni laga mat så det heter duga.
En skön adventshelg till er alla!
ps. min Uffe fyllde också år när Finland fyllde...ett år mera än Rantafar.

Guldkryckan sa...

Fantastiska bilder...och så sugen på färskbakat bröd jag blev här...oj oj oj...vi får väl se om det blir något julbak här.
Stort grattis till Rantafar....hurra hurra :)

Dessan sa...

Fina bilder och hurra säger vi också...lite sent dock:)