lördag 4 juni 2011

Stormvarning hos Rantamor....

Host....host.....host.....
ikväll grillrökte Rantafar köttfärsbiffar...host....host...
hälften renköttfärs och hälften köttfärs av nån jävla ko.... eller gris eller jag vet då rent inte vad.
Men jäklars va det rök....
Vi ska nog aldrig mera grilla biffar i storm....
Blev ett jäkla drag i grillen...och en röutveckling som gjorde att jag skrattade så tårarna rann.
Rantafar försökte kolla VAR biffarna var....
försökte kolla om dom var stekta på ena sidan....
eller genomstekta på båda sidorna....
inte helt lätt att se...
Mitt i detta kaos fick jag för mig att bjuda in grannen...kocken.
Ringer på ...och det första hon ser när hon öppnar dörren ÄR...
all rök vid vårt radhus...
VAD har hänt säger hon ????
Vaddå....tänkte bara bjuda in dig på en nygrillad hamburgare....
Ja tack...säger hon och ser lite ut som när hon träffade mig första gången....
krypande i hennes rabatt....
jag fotade...
hon trodde jag var en galen granne...
så nu ska jag försöka att stryka över det hela och bjuda på hamburgare...och då tror hon att det brinner hos oss....
Såbradå....

Men vet ni ...kockengrannen gillar våra hamburgare och vi får en trevlig kväll.
Äter...surrar...skvallrar...och dricker lite vin.
Så kul med grannar. Grannen.
Vi omges nog med trevliga grannar....

Idag har vi varit stormförtjusta i varann jag och Rantafar.
Som det har stormat alltså.
Ibland befann sig mittbenan hos grannen, och luggen var fångad av en stormvind....långt uppe i tallen i skatboet.
Men vi fixade och trixade lite i vår pyttelilla trädgård...
Rantafar kantskar lite...och jag älskar honom för det.

Tänk vilken väg kärleken kan ta ibland....
genom torvan...
Äsch nu blev jag ju nästan grov i munnen...jag som är så timid å snäll.
Men stora torvor hittade Rantafar...
Som han körde iväg till skogen...
och sen stal han grus av parkförvaltningen....eller va fan det  heter.
Dom har iallafall lagt upp en hel hop med grus....som mopedungarna ändå kör ner...
och vi behöver en kärra...
Snälla parkförvaltningen...önska inte livet ur oss för vår stöld.
Blir vi brända på bål eller halshuggen...kommer vi nog att finnas i allabarnshistoriebok...
och bli lite helgonförklarad....kanske.

Om ni funderar varför denna stålpippi alltid är på min blogg....
så undrar jag det med...
men jag gillar min pippi...han är ju lite cool...
Kvällen har närmat sig....
kockgrannen har gått hem....
jag har diskat och städat bort allt och Rantafar ser på friidrott...
näe nu är det fotboll...ser å hör lite glest....
Tjingeling från en stormande Rantamor...hoppas på lite lugnare väder imorron.
Ha så bra alla bloggvänner....och sov så gott...


13 kommentarer:

Elisabeth sa...

Ni har verkligen haft drag under galoscherna, men biffarna såg fina ut sen röken skingrat sig! Ha dé!

Rigmor sa...

Jag var tvungen av avrunda arbetsdagen med lite skratt, å vad gör jag då...?? Jo, går in på din blogg!!
Jädrans va´go´a biffarna ser ut!! Vore tusan till tossig granne om dom tackat nej!! Sen blir alla grannar lite bättre och trevligare med lite vin i strupen...Här har vi förresten också stormvarning ikväll, när jag skulle vattna blommorna stod strålen ur vattenkannan rakt ut, nästan som när killarna i första klass skulle pinka ikapp...Inte har jag nå´n tvätt att hänga ut heller i denna sena timma, det är ju bra torkvä´r som bonnen skulle ha sagt.
Om jag hade mer en veckas semester i sommar skulle jag gärna ta med både gubbe och brevlåda upp till dej!! Bastubygge skulle det också bli.
Ha´nu en bra natt får jag väl säga!!
Kram

Maria sa...

Ja det var ju tur att grillningen slutade lyckligt o maten blev god. Jasså ni har haft blåsten som var här nere för ett par dagar sedan, ja håll till godo.
Önskar ni får en bra söndag/kram

Leena sa...

Det verkar vara drag i kvarteren där borta! :) Ser gott ut med köttfärsbiffarna ... och på tal om grannen, det är väl inte den som hade julbocken tänd ända till påsken ??!!

Annelie Esséus sa...

Man skulla vara granne med er, då hade man aldrig haft tråkigt tro jag, fast jag brukar inte ha tråkigt så ofta i och för sig. Och har jag det är det också lite skönt ibland. Annars vet man ju inte när man har roligt!
Och Godnatt? Här blir inget sova!
Det är nån jävel som står utanför akuten ikväll och säljer biljetter tror jag, för här är folkat till tusen.

BP sa...

Det stormar ju altid hos dig på ett och snnat sött om man säger så;-)
Pippin ja, undrar hur han mår nu dom trogen väktare av vår balkong...

Å röken - det har vi sett mycket av här också - å här blåste det inte ens...

Molle sa...

Ja nu har jag varit inne och läst lite å skrattat mycket igen.
Hare så fint/Molle

Camilla (Rantis) sa...

hahaha....en rökt Rantafar!!
=)
Jadu, de blåste rätt bra här med... men vi var ute hela dagen lång!
Barnen följde ju med oss tillbaka hit så vi fixade ju kryddtäppan, körde lite 4-hjuling och badade i min stora koppargryta....
=)
men det blev lite för mycket tårar å längtan efter mamma på kvällen, så vid 23 tiden var det bara att packa in dem i bilen...

... idag blir det nog em bra dag...
inga blåst i mina träd i alla fall!
Inte så varmt i luften än, men de kommer nog....

Pst...
fixade till min "lounge" i går med...
så nu kan jag ligga ute å mysa....fast inte när regnet öser ner....de e ju hål i taket!!!

Nette Cecilia sa...

Hej på andra sidan viken ,verkar bli lite lugnare på stormfronten idag .Ser ut att bli varmare väder här norr om stan,på villon.måste ta en hemmadag på onsdag så då ska jag visa vad jag gjort o inte gjort,en o annan fiskbild kommer det väl ,men inte så ädla fiskar som du får,kramis Nette

Snäckskalsdalen. sa...

Sådana biffar skulle jag också vilja ha, det ser för gott ut, alltså!
Fortsatt fin helg,
Agneta kram

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan Rantamor !

Tack för att Du tyckte om blogg-insidan, det är Babbi som fixat så fint, hon har flera headers att välja på åt mig.Min foto-blogg är grön och fin, inte för att jag tar tillnärmelsevis så fina som Du, men så är det med mobilen.

Dina grannar verkar vara toppen, det är nog mina med, men aldrig att jag skulle bli inbjuden till dom.De flesta pratar ju arabiska och det kan ju inte jag.
Så nära bekant med dem, att jag får äta det de grillat blir jag nog inte.

Jag köpte ju råa kinesiska räkor, får steka dem i lite olja, men det blir så när man inte förstår vad som stod på påsen.1 kg 75:-, men om det är scampi då är det ju rätt billigt.

Tror jag ger resten åt Dennis, han har namnsdag i morgon,Gustav.

Mysigt värre på Era träffar.

Nu fick jag klämma fram ett litet fniss när jag läste.Så nu är Du på rätt köl igen.

Kram Mi

thejeanettishway sa...

blir hungrig när jag ser dessa animaliska smaksensationer!
efter pulvermos och burk/frys/mixfiskliknande barnmatsjox är jag strax hungrig igen. var är min kock???
jag vill ha medda!!!
grillat kött hasselbackspotatis sallad med röd lök dressing god dricka...
kram och ♥

Mikabella sa...

Hahaha! Underbara människa!

Vad roligt detär att ha lite "egen" tid (lillen sover på en filt här jämte) och kunna läsa ikapp lite på din mysiga blogg! Du värmer alltid hjärtat! Min unga, härlig och varma "nätmormor"!