onsdag 30 maj 2012

Rantafar fick främmande....

Idag fick finaste Rantafar främmande, hans bästaste fiskevän och kompis tog en
semesterdag och kom upp å hälsade på.
Dom är ju som två "bröder", som hållit ihopa länge,
och J-O är nog en av dom snällaste och hjälpsammaste vi känner.
Jag gjorde en lunchmacka, med rökt sik, ägg, smetana och sikrom...
kokade lite sommarmorötter till...
Fick godkänt av "gubbsen"...
Som vandrade iväg ned till lekparken....***skratt***
nej jag menade ned till Sally och tog en tur ut på havet.....
men utan att fiska, eftersom vinden legat på ordentligt idag också,
och vågorna gick lite för högt för lilla Sally ute på stora havet....
Passade på att smyga iväg och fota lite jag...
gillar ju dom här ormbunkarna som krullar ut sig just nu, det blir så många
olika figurer på dom,
och fortfarande kämpar jag med att få mina fotoobjekt att stå så stilla i vinden,
så att mina macro ska bli godkända,
nu är ju säkert Rantamor bra darrig också, även om jag försöker hålla andan,
och vara så koncentrerad som jag bara kan.
Vad kan detta vara för växt ????
Den här solen vet jag ju därimot vad den heter, och den finns också i min
trädgård, eftersom min trädgård är hela naturens trädgård,
så får alla blommor lov att växa där,
och jag får njuta utan att behöva rensa ett grässtrå....
bra va ????

Tjingelingen goa vänner, visst har vi också börjat bli "gröna" !!!!

"om man ska banta, är det viktigt
att man slutar tugga,
så att kroppen hinner vänja sig vid
att det inte kommer någon mer påfyllning..."

Ida 6 år ur" Gamla tanter lägger inte ägg.."

10 kommentarer:

Herr Nilssons Fru sa...

Så fina de är när de går där mot lekplatsen - förlåt havet var de ju:) Vad är väl som goda vänner? Gott de finns.

Kan man ta bättre bilder än du gör? Nä du skojar. Jag har också naturtomt, fast jag klipper av höet emellanåt:)

Kramiz på sig
PS mackorna såg väldigt goda ut DS

Lotta sa...

Vänner skall man vårda ömt för det finns inte så många äkta sådana.
Gulliga gubbs måste jag säga. Det är som med gumms och syjunta. Inte sy bara fnittra och snattra.
Hade inte de supermackorna dugt skulle de inte fått några alls.
Himmel så gott det ser ut.
Kramizzz på dig

4U2 sa...

Nu blev jag nyfiken: är sikrom "hemmagjord"?

BP sa...

Gud så läckra bilder!!! Å den där mackan med min favå - rökt sik och sikrom gjorde att jag öppnade kylskåpet och gjorde en macka med mörkt bröd och gubbröra på. Å om du tror att jag gjort den själv så blir du besviken. Lallerstedts senaste. Den var god men kan liksom inte mäta sig med dina delikatesser.
Kul att du också ger maskrosorna en chans. Jag tycker att de är totalt underreklamerade. Älskar dom, de är vackra!

Pysselfarmor sa...

Du det var en god lunchmacka! Har du möjlighet och skicka en till mig?? ;-))

jaha du en växt igen, men det liksom blir litet svårt när jag inte ser bladen ordentligt och att det bara är knoppar...bäst är när blomman slagit ut...men du kan väl glo på ormrot...ja ormrot kanske det är, men känner mig osäker när jag inte sett hela växten.
harn'e bra!

Camilla (Rantis) sa...

..jaha ja, så Rantafar fick besök av sin lekkamrat...skoj!!
Synd bara att de inte fick ge sig ut på en tur med Sally då....

...i morgon åker jag ner till Gävle i två dagar, ska ju hjälpa min vän Monica att få igång en ny butik där...
Så i morgon blir det lite finlir i butiken å sen göra lite "go-fika" till invigningen på fredag...
Ska bli skoj....
Har aldrig varit med å öppnat en butik förut, ska bli spännande att se hur mycket folk det kommer....

nä, bäst att gå å sussa nu så man orkar med de dagar som kommer...

Tjingeling!!

Pst:
snygga macrofoton du fått till....

Rigmor sa...

Å det var väl en liten klok Ida!! Ibland ska man lyssna på barnen...
Så söta (om man nu törs säga det om gubbsen...) de är när de vandrar iväg på sina äventyr, förväntansfulla och pratglada. Sen fick ju Rantamor på det viset lite egen tid också med kameran. Å nu ska jag berätta en liten hemlis hur jag gör när det gäller fladdrande objekt och macro...Jo, jag fattar kameran med högra handen, har redan ställt ungefärligt skärpedjup, tar blomman försiktigt om halsen/skaftet och liksom får den i rätt läge...har man väl hittade ett bra läge med kameran är det lättare att flytta motivet lite försiktigt, men man får akta så inte fingrarna kommer med på bild!! För övrigt tycker jag dina bilder är kanon, så inte har du något problem med skärpan, jag skulle tycka det var mer problem att hålla andan så länge...
Ha en riktigt bra dag vännen i norr!!
Kram kram

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka söta gubbar! Mätta och glada och nöjda efter de smaskiga mackorna.
Jag blev hungrig när jag såg dom. Mackorna menar jag.

Härligt med grönskan och det är klart att hela naturen är ens trädgård, så är det här också, inga gränser.

Den rosa blomman var svår att se vad det är för en men en så fin close up bild.

Agneta kram

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i norr.
- Det här med att sluta tugga var ett bra knep för figuren. Men det kanske är försent inför den här badsäsongen.
- Fina bilder bjuder du också på !
- Ha en fortsatt bra dag !!!
Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

Maria sa...

Jag gör som du, håller andan å trycker av men mina bilder blir ändå inte så fina som dina, beror de på kameran kanske. Gott med gammal vänskap som håller i sig och du visste vad gubbarna behövde smöra kråset me.
Kramizar