söndag 21 oktober 2012

Varför i helvete lär vi oss aldrig......

Så blir det morrron...oj d blev visst tre stycken r, så det var en rejäl morron,
klev upp vid sextiden och kollade att det var -5 och tokmörkt ute ännu,
Rantafar den fina snarkar lite glatt där uppe och jag beslutar att det får han visst göra en timme till, men sen ska jag väcka sex 10 åringen med en pöss å påminna om att vi verkligen tog en röv-are igår och lämnade ut våra nät.
Vi frukosterar och drar på oss underställ och en värmande flytoveroll och toppluva...tjooohej nu drar vi ut på havet.
Titta bara så vackert det är med lite morgonstånd....näe näe, näe... jag menar naturligtvis morgondimma...jag pratar så mycket skit...jag vet.
Men vackert, vackert och liiite kallt....
Isen börjar krypa på utefter stränderna i ån....
Och inte många båtar ligger kvar, några av dom är fulla med vatten som frusit...
eller heter det frysit till is...synd på båten, och jobb för båtägaren.
Men vi kommer oss ut på havet precis när solen börjar att krypa upp över horisonten....
Där kommer den och visst är det vackert och helt underbart vi njuter, och det är nog tur det att vi njuter denna sekund....för...
sen börjar vi håva in nätena som varit ute i natt, och vad får vi som första present från havet...
jo ett huvud av en lake + lite av innehållet men där tar det slut....
Satan....SÄLJÄVELN har varit ute å levt rövare inatt,
att vi aldrig lär oss.
Stora jävla hål i nätena....han har gått ut å in, men inte alls på samma ställe,
han har ätit upp alla fiskar vi skulle ha haft i våra nät.
Vi biter ihop så att tänderna gnisslar, nu ser vi inte alls mera allt det vackra, vi är surmulna som två barn som aldrig får som dom vill...och hatar sina föräldrar.
Jag bara hivar upp nät och påpekar att det finns många hål..."jag vill inte se..."
säger Rantafar och ror vidare och ser allmänt förbannad ut....
Vi får ett tjugotal små löjor som sälen helt har ratat...varför skulle han den stora jäkeln vilja ha något så smått, när han hade ett smörgåsbord med stora sikar och öring....
Och som sagt VARFÖR lär vi oss aldrig ????
Jag blir så innitusansfrysen att jag är alldeles stel när vi bordar Sally vid bryggan,
vi plumsade en sväng och lyckades jaga en stor kilos sik i nätet,
och det blir vår lunch idag.... + ägg och cremefrecie.
Gottigott...
Ikväll så offrade jag dom sista äpplena som jag pallade på Tomtebo....
Gjorde en superduper god äppelsmulpaj där jag uteslöt hälften av mjölet, och tillsatte Colins frukostflingor i smulpajen...
den är så fruktansvärt god att den måste ni bara pröva...
enkelt och lätt när man har fribiljett...

Jahaja vad har då söndagen lärt oss...jo att aldrig, aldrig lämna ut nät i havet över natten,
och att kyrkklockorna ringer vid elvatiden,
vi satt i båten på havet och hann inte till högmässan...
denna söndag heller !!!!

Tjingelingen, nu vet ni hur vår söndag blev...
sisådär...

" glädjen ska man fånga i flykten..."

18 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Eftersom du redan bjudit på dagens avsnitt av solsidan får jag väl titta på reprisen senare ikväll.Tänk vilket underbart solväder vi haft ,ser på din bild samma dimbankar som på den här sidan .Tänk att den säl.... alltid ska hinna före er .Kanske det vore inte så dumt det där med kyrkan i alla fall ,kram Nette

Eva Trillian sa...

SÅ vackert så vacker!
Och älskade av sälen är ni säkert :) När ni bjuder på buffé o allt ;)
Ha en skön start på en ny vecka!

Äventyret framtiden sa...

Det ante mig! Sälen hann före. Få se hur vi har det i morgonbitti, när vi drar iväg för att vittja näten.
Så underbart vackert, så fina bilder och allt detta fastän du har varit så initusansarg på sälen.

Gottigott ser allting ut som skapades.

Karin som förstår...det är inte alls roligt när man bara drar upp nätslarvor

Kerstins foto sa...

Nä men stackare, att ni missunnar sälen lite middag. Lägger man upp bädta smörgåsbordet så är det väl klart att han antar middagsinbjudan. ;)
Nä skämt åsido, det är inte kul alls. Rantafar har en del nät att laga nu när vintern kommer.
Så fina bilder du fick från dagen, gillar verkligen den med båten. Ser både kallt och varmt och stämningsfullt ut på samma gång.
Ha en fin kväll.

Bettan sa...

Så tråkigt att Sälen var framme igen, tur du tog fina bilder så kan ni njuta av vyn en annan dag ;) För bilderna är helt magiska.

Trevlig söndag på er!

Hantverkarglädje sa...

Tror att du hade den vackraste morgonen av oss alla med dessa solen gå upp bilder. Men sen skulle nog jag också svurit. Får ni inte ta kål på sälen eller är de många? Jag vet ju inte ett dyft om sådant för jag har alldrig sett eller varit i närheten av en säl men det vet jag att jag skulle vara förbannad om den tog mina fiskar. Verkar nog som du har ett och annat gott i kylen att tillaga ända. Ha det åtminstone gott i stugvärmen.

Rigmor sa...

Ja...förutom det där med sälj-veln, så vilken morgon ni fick!! Första bilden, som tagen ur en sagobok, förstora upp den, sätt den på väggen, helt underbar!! Sen...lite oss emellan...det där med högmässan...när var du där sist...?? Kanske jag missat något i dina inlägg, men...jag tror faktiskt du hade det skönare ute med Sally och gubben din!!
Här har måndagen börjat med uppehåll, och man kan ju hoppas på en likadan fortsättning. Jobb stundar på eftermiddagen fram till sena kvällen, och tills dess...ja inte tänker jag väl förta´mej direkt!!
Ha det så gott vännen i norr!!
Kram kram

Rigmor sa...

Hahaha...älskade vän...tur jag har dej, tvillingsjäl och allt...nu vart den här måndagen riktigt rolig också!!
Kram igen!!

Herr Nilssons Fru sa...

Oj - säl som förstör nät, blir säljävlen...jag förstår. Så ledsamt, kan de inte fiska själva sälarna...humm..MEN DU..vilka underbara bilder, vilken morgon. Jösses så kallt ni har, vi som just sa vi hade så skön o varm höst..runt 15 grader på dagen o 10 på natten - härligt. Jag längtar inte efter is ännu:)

När tänker du bjuda på en sån där god äppelpaj?? smask smask

Kramiz

Mita sa...

Dumma säljääävel som tar eran goda fisk, men smart..*
Gud vilka underbara bilder, nästan så man blir lite religiös.
Sånt där krispigt väder skulle jag önska mig här nere,men det kanske kommer..
Kramiz**

Lotta sa...

Vilken skit med sälen som förstör så Man tycker ju att han kan leta upp sin mat själv utan att behöva förstöra näten för folk.Lata är de.
Det är konstigt att de aldrig fastnar själva i näten.
Vad kan ni göra för att som du skriver att ni aldrig lär er?
Dina bilder är som en lisa för själen Jag har kollat in en massa under också.De där vitlöksbaguettbitarna med parmesan på ser så jädra goa ut så jag blir tvungen att göra det en dag i denna veckan.Likaså soppan.
Du är en riktig mästerkocka.

Isbilderna är helt otroliga. Du förstorar dem väl och hänger upp?
Nu har jag suttit och läst en lång stund.
Tack för en mysig kvällslektyr med underbara bilder.
Kramizzzz på dig

Snäckskalsdalen. sa...

Sälar är söta gubbar, där dom ligger i vattnet och kikar upp så sött. Men sen slutar det liksom där!
Vilka bilder du producerar, rena konsten!
Agneta kram

Maria sa...

Dina bilder är så fina, jag njuter av att se dom. Synd att de va någon annan som fick fisken men ni fick i alla fall en fin tur med Sally.
Kramizar

Leena sa...

Ja, vad ska det bli av dig Rantamor ... svära på detta vis och missa högmässan ;) En fin fotograf har du blivit i alla fall, så njutbara blommor från en kall morgon!

Leena sa...

blommor ska ju vara bilder ... vet inte om jag inte är vaken eller om rundan med blomvattningen hänger med i huvudet ... Men njutbart var rätt i alla fall!

Anonym sa...

Sälar...är söta... förstår ändå besvikelsen!!
SOL här idag, vacker frost överallt :)
HJÄLP....så underbart vackra bilder, de njuter jag av:)

Tack söta du för Grattis hos mig...hi...hi... blev så glad♥
Önskar dig en fin höstdag!
Ann-Louisekram

Fjällripan sa...

Det var ju inge kul att sälen varit framme igen...Men underbara bilder fick ni från fisketuren iallafall #njuter# /Susanne

Bildgatan sa...

Vilken irriterande morgon ni hade, förstår verkligen att Rantafar inte ville veta. Synd att du inte fick den med kameran åtminstone.

Trösten med den supergoda äppelpajen är ju ändå stor.

Helt underbara och sköna bilder och egentligen är det nu man (läs jag) borde vara ute och fota lite mer, det blir så vackert på senhösten med det frostiga och stilla - om man slipper höststormarna.