fredag 7 december 2012

Klippdass en okänd figur och bagarstuga...

Den sjunde luckan i min adventskalende, och ut kommer en figur som jag inte alls känner till.
Klippdass heter han, och jag får allt googla lite för att hitta vad han har för personlighet.
Han gästade muminfamiljen, när dom skulle göra ett försök att gå i vinteride,
och snälla som dom är, så välkomnade dom också Klippdass.
Han är en lite ouppfostrad figur, som gärna snokar reda på allas hemligheter.
Han har inte mycket till humor, utan driver med olika persontyper, och gränsen till att det blir
riktigt elakt, är hårfint.
Men ändå blev Klippdass en välkommen besökare i muminfamiljen.
Jag tycker att Klippdass och LillaMy passar ypperligt bra tillsammans, ävenom jag också tror att det kommer att hittas på en del hyss.
Varje morron tar Colin på sig sin tomtejacka och börjar , efter kalenderöppnanden,
med legobygge.
På tal om kalendern som vi sett varje morron kvart över sju...
i morse vaknade vi alla åtta...ooops vilka sjusovare, tur det går reprisen ikväll.
Igår bakade vi lussebullar på vårat vis,
och i år fick Colin för första gången använda mommos storkavel.
Jösses så tung den var, tycket Colin.
Men den var mycket bättre att kavla degen med, än den lilla barnkaveln, som är lite liten och
alldeles för lätt.
Med en bagares tålamod började vi baka, och jag noterade att Colin blivit så lång att han inte mera behövde pallen att stå på.
Kolla min gamla Oboy-burk som jag har haft mjöl i sen barnen var små, lite antik idag.
När man är en bra kock måste man smaka på maten, sa Colin,
och det måste nog en bagare också, smaka om degen är okey.
Vi gjorde inga traditionella lussebullar, men goda blev dom iallafall.
Colin bakade en hel plåt med lite olika motiv av hur han tyckte att en lussebulle ska se ut,
och dom hade ett gemensamt dom blev jättegoda,
nu ligger dom i frysen, och ska få åka hem med Colin och hans mamma på söndag.
Efter bakningen blev det dax att bege sig ut å skotta snö med moffa,
sen blev det bastu på kvällen, och en hemmagjord hamburgare.
Sen blev det sängdax, efter en underbar dag.

Tjingelingen idag är det fredag, och vi ska göra pepparkaksdeg inför morrondagens pepparkaksbak.
Ikväll kommer den mamman som blev utkastad i tisdags,
och så kommer Lille John och hans mamma och pappa om bara vägarna är farbara,
jag hoppas att dom inte tar några risker vid dåligt väglag,
efter som lasten är så dyrbar.
Lite snöfall har vi idag också, så det blir nog snöskottning.
Nej nu hoppar jag ned från tangentbordet för idag, mycket jobb väntar och en liten Colin vill tomtepyssla.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Så gullig han är Colin och mums så smarriga lussebullar ni bakat, ser väldigt mumsiga ut:)

Mysigt med tomterock på mornarna!

Önskar er en finfin helg vännen
Ann-Louisekram♥

Gunnel sa...

KLippdass är okänd för mig med, men det är ju ett antal år sen jag läste om Muminfamiljen. Lyckliga du som har sån fin hjälp med julbaket. Är lite avundsjuk. Ha en skön helg

BP sa...

Familjen växer ser jag - Muminfamiljen alltså.
Colin med kaveln är en höjdarbild åsså gillar jag hans tofflor.
Han har blivit så stor och ser så klok och vuxen ut. Härlig grabb tycker jag!

Ann-Mari sa...

Gillar din julkalender.
Vilken mysig dag ni hade med barnbarnet. Det är fint med mor/ farföräldrar som hinner baka och pyssla med barnen...det är som att sätta in pengar på lyckobanken :)
Kram AnnMari

badtant.bloggo.nu sa...

Känner doften av dina bullar. Vilken fin grabb han är Colin. Ja den här helgen får det bli lite julpyssel. Ha en fin andra advent.

Camilla (Rantis) sa...

men va konstigt...
jag hade ju skrivit ett mess här igår...å nu verkar det vara borta!

..ja, den där Oboy burken minns man ju...
den kanske e värd lite!
:)

Jarru, kom ännu mer snö igår...detta är grymt!!!
Fattar inte hur mycket det kan komma?!?
Vi skulle i väg idag, men vi höll inte på att ta oss upp, efter vi hållt på en 20 min å till slut kom upp..
Konstaterade vi att höger bakhjul satt fast å bara släpade med...hum...inte konstigt att inte 4-hjulsdriften fungerade då..
puh!
Vägen till Järvsö var usel...enkelspårig och dessutom spårig....usch!
...såna här dagar hade man gärna bytt boende....

Hoppas att Lilla Familjen Stormfjäll lyckade att ta sig till er igår å att de är en massa bak på gång....
Ni får väl höra av er sen vad vi ska handla till julens bord samt vem vi ska köpa paket till

Kramen från Herr å Fru Hedenhös!

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan svejsan !

Vansinnigt goda ser de ut bull-w-bröden.
Måste nog lyxa lite och köpa hem något smarrigt till Lucia.Har ju tårta i frysen.Annandag Jul kommer småfolket.Tyckte inte de skulle åka på självaste JULAFTON.Svärsonen sitter i en bil hela veckan.Och far runt halva Sörmland.Där han har fastighetsskötsel.O.egen firma.

Så de har fullt upp.

Kommer alla familjerna till Er.Eller har Ni en familj i taget.Colin är ju redan där.

Det får jag väl läsa om

Kram Mi

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Britt-Inger sa...

DOM bullarna ser då riktigt goda ut .) Så klart de är det för du har ju en riktig mästerbagare hos dig….
Ha en fin söndag, kramen….