lördag 11 januari 2014

Beatles jä, jä jä...och en överhot fisksoppa...

I går såg vi en film om Beatles, och det kittlade verkligen våra sinnen,
tänk att vi var med när detta band bildades och blev stor.
Ja vi var ju inte delaktiga alls som personer, utan vi småsjöng på en finlanssvensk helt
knasig och outtalad engelska som bara vi förstod.
Vi sjöng, vi gitarrade och vi var nog lite delaktiga både jag och Rantafar.
När dom idag visade dokumentären om när Beatles kom till Sverige så var vi naturligtvis med,
för båda hade tillgång till Bildjuornalen,
och många av dom som då fotade gruppen, visste nog inte att dom fotade en popgrupp
som skulle bli historia.
Och många av bilderna prydde min vägg i mitt rum,
jag minns dom när jag såg bilderna på tv.
Jag minns min barndom, jag minns mina idoler och jag minns gruppen från Liverpool.
Visst är det coolt att ha fått vara med att starta en ny era inom musiken...
Beatles, dom startade en helt ny musikstil och vi var unga och sög in allt som en torr svamp.
Sen följde det många popband i den vågen, och vi fick snabbt nya favoriter.
Vi anammade all musik och plötsligt var hela världen öppen för oss,
och musiken utökades med artister som BB King och Janis Joplin,
och många många fler.
Min rullebandspelare rullade ut allsköns musik som jag bandade in från
"tio i topp" och svensk toppen och Radio Luxemburg.
Även om jag var rebell och rätt tuff så lyssnade jag på " Spel-Olles gånglåt....???"
med Trio me Bumba....
Svältfödda var vi allt !!!
I kväll blev det en ihopnulladfisksoppaaálàRantamor...
receptet finns på min Matbibel.
Vi sprättade en liten cava vi haft sen jag vann triss-tävlingen i fjol,
så bubblorna dansar i magen och kittlar.

Tjingelingen alla goa vänner en lördag med många minusgraderochnordligsnöyra...
skönt att ha tak över huvudet.

" lär av andras misstag,
för du hinner ändå inte begå dom alla själv..."

16 kommentarer:

Rigmor sa...

Hahaha...jag har Alexander Bard i mitt hus!! gud, jag dör...skrattar så jag snart kissar på mej!! Men du har nog lite rätt...lika tjurskallig och tvärtemot alla andra...Hädanefter kommer hustomten att heta Bard...
Ja, vem kommer inte ihåg Luxemburgs radiostation...när man väl fick in den raspiga stationen satt man med örat tätt mot radion, oftast var det bäst ljud framåt midnatt. Man kände ungefär som om man fått kontakt med månen när det väl fungerade...och musiken...man var nästan i himlen när man lyckades höra vilken låt det var också!! Beatles, ja dom var ju nästan lite syndiga när dom kom, spännande...Och visst var det bättre förr, musiken, känslan...
Ha det så gott där oppe i snöyran!!
Hälsningar från Bard och hans familj...*gapskratt*...
Kram kram

Anonym sa...

När jag var tonåring hade vi
"Moderna Dansmusiken" mellan
11 och 12 på lördagskvällen.
Min första älskling och jag satt på ett par pinnstolar och höll varandra i hand.
Så var det då.

Ruth i Virginia

Ama de casa sa...

Vi besökte Beatlesmuséet när vi var i Liverpool härom året och det blev en riktig nostalgitripp :-)

Trio med Bumba... Man ska leva för varandra... Jo, jag lyssnade också på dom. Hade inte så stort val, svensktoppen var ju en av dom få musikprogrammen då :-)

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i norr.
Ja det var tider det. Synd att man redan då var för gammal för "skrammelmusiken"....:o)
- Jäkligt snygg matbild, igen !
- Ha en fortsatt trevlig helg !!!
Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

ansepanse sa...

mm :) Bildjournalen och Radio Luxemburg :) vilka härliga minnen :)
Sv: nu snöar det här hos mig också men det är blötsnö och temperaturen är - 0,6 grader, jag ville ju inte det här :( för mig hade det lika gärna ha fått fortsätta vara en grön vinter
kramar

FarmorMormorA sa...

Jag såg aldrig programmet igår.. däremot minns jag mina idoler. Med bläckpenna hade jag skrivit Beatles överallt på de vita basketdojorna, på jeansen och tapetserat väggarna med bilder på dem från bildjournalen!

Guldkryckan sa...

Är väl så med alla band i början av sina karriärer, de lever i ovisshet många år innan de slår igenom.
Många som inte tror att de kommer att bli något så stort som de ev blir i framtiden.

Beatles ja, jo, frugan är född 51 så hon var ju med på den tiden, hennes svenska favoriter var Tages..inte min modell alls ;)

Men nu får du ha en trevlig dag.

Hajan sa...

visst är det underbara minnen,
till och med barnen och vi hade samma smak, när det begav sig.
Sen blev det hotell Caifornias musik för dotter min.
Och hennes bror var väldigt förtjust i Ewa Dahlgrens musik ett tag.
Nu har han flyttat smaken till
Plura och Strömstedts smak.
kram från Hajan

Olga T sa...

Den där bilden skulle jag vilja ha!! Lovely! Med mitt födelseår på. Som liten sjöng jag "Yeah yeah yeah" så jag är väl uppvuxen med Beatles från början. Ska kika in på din matbibel och se om jag få tips....har både matlagnings- och bloggtorka.

Margareta sa...

Jag såg delar av programmet igår och även det i förrgår - men kan ju kolla svtplay senare. Trots att jag var lite för ung, så visst. Men har aldrig haft idoler i hela mitt liv - tror aldrig att en affisch av någon kändis hängt i mitt flickrum.

Nu till det viktiga - Tusen tack för receptet i gårdagens inlägg - supergott och även jag lyckades =) Använde lite mer grädde än dig och eftersom du använt kryddor så smakade det nog inte riktigt lika i alla fall - jag hittade inget som heter kryddor så det fick bli en annan variant - olika sorters peppar och en aning salt. hihihi ...

Den här fisksoppan ser också god ut, får kika på receptet när det är dags.

Ha en bra söndag och många misstag har jag hunnit göra under livet - kanske alla som de andra lärt sig av. =)

Margareta sa...

Hahaha … där har vi verkligen något gemensamt. Det har hänt att min svåger svettats ordentligt när han blivit serverad mat hos oss. Men nu är det så … vi gillar kryddstarkt, fast ibland så blir det bara en aning för kryddstarkt.
Bara som en kommentar till kommentaren hos mig. =)

ansepanse sa...

Sv: du hoppades att det inte skulle bli minusgrader så att tusenskönan slapp förfrysa, nu har vi - 7,3 grader och än är ju klockan bara 18.31, temperaturen har hela tiden bara gått neråt så vem vet hur kallt det blir till natten
kramar

Mina fotostunder sa...

Ja visst var det så på den tiden. Ja och Bildjournalen med sina stora svartvita bilder som väggarna kläddes med till mammas stora förtvivlan. Roligt att vi fick va med på den tiden.

Oljekritan sa...

musikminnen ujujuju på ren närkingska det skulle vi kunna dissssskutera en hel och en till natt...kul...glömmer aldrig vissa låtar..janis joplin, och så vidare... Jaha snöyra även här på Närkeslätten..må det gå över snart...
God fortsättningskram Karina

Maja sa...

Nostalgi av hög klass det där med Beatles :) Jag är troligen några år yngre för det är först sen jag växt opp som Beatles blev inne för mig. Det var mest radioprogram som opp till 13on och tio i topp och svensktoppen jag lyssna och banda in från. Alla fick hålla klaffen då bandning pågick tills den dan jag fick en sån bra bandspelare som hade kontakt att koppla mellan radio och spelare :)
Ha en bra vecka!

Carita Liljendahl sa...

Att sprätta en cava är ALDRIG fel :-)
Kramar till er!