lördag 18 juli 2015

Fortsätter resan mot Altafjorden....

Vi fortsätter vår drömresa i NordNorge,
ja inte då med taxi förståss, men jag måste ju bara få lägga upp denna söta gula taxibil,
som stod parkerad med en sovande kille i.
Killen sov i nån sorts fosterläge....
Det jag hoppade ur Kottebobil för att fotografera var just denna vy,
rätt vacker.
Ifjol gjorde vi ju en kryssning in i dom vackra norska fjordarna,
och i år får vi se dom från land.
Vi tar det bästa från två världar.
Oj en noshörning !!!
Dom flesta av mina bilder är ju genom bilrutan,
men jag kan ju inte be Rantafar att stanna hela tiden, då skulle vi nog vara kvar vid Riksgränsen ännu.
Eller så hade jag fått lifta ikapp Rantafar efter vägen.
Tog vår lunch vid detta urgulliga fiskeläger igår.
Stugorna kunde man hyra och dom var byggda på pålar i vattnet,
och hade gräs på taket....
Tunnlar körde vi igen många och långa igår,
och berget som just denna tunnel var byggt under var 1834 ,
och man undrar ju hur allt kan hållas uppe i 3,4 kilometer.
Tekniken höll.
Just nu i skrivandets stund så är Rantafar och fiskar i Altafjorden,
och kom alldeles nyss och visade fångsten,
två sejar, så nu blir det fisk till middag ikväll....kul, kul.
Tro om inte jag också ska ta en fisketur,
just nu är det ebb i fjorden, någon drog ur proppen igårkväll.

Nej nu ska jag fixa lunch till mig å fina Rantafar.

Tjingelingen från två globetrotters.

8 kommentarer:

BP sa...

Är tokförtjust i den där härliga gamla Fiat. Den har några år på nacken om man säger så. Den är ju så liten att föraren inte kan inta en annan ställning än just fosterställning om man säger så.

Åsså gillar jag dessa små söta hus. Är det fiskare som hyr dom eller är det vanliga fritidsstugor.

Fortsätt njuta av er drömresa!

Nette Cecilia sa...

Så söta hus där .Visst är det vackert där .Har en önskan om att någongång få se det också. Vi ha haft jeppisbor här på holmen idag ,trevlig fortsättning på färden

HWIT BLOGG sa...

Gudars skymning så vackert!!! Får bli en tur till Norge snart...
Tack för allt fint du visar!
Kram,
Titti

Hajan sa...

Tänk vad mycket Ni redan sett, det är ju fantastiskt.
Var rädda om er, och ta det lite piano.
Men huvudsaken är ju att Ni trivs och det hör vi att Ni gör i alla fall.

kram från Gammelgäddan

Anonym sa...

Åh, jisses! Jag tappar andan. Hur kan man få uppleva
något så otroligt vackert? Dina fotografier är superba.
Vilket landskap! Tänk om det hade varit möjligt att resa,
som dagens människor kan, när jag bodde i Sverige. Men
jag är så nöjd och glad att få resa med er.

Rantafar fångde fisk! Han måste ju vara i 7:e himlen
eller på 9:e molnet, mwn säkert lika lyckligt för att
vara tillsammans med Rantamor på denna härliga resa.
Norge är ett nydeligt land! Kram!

Ruth i Virginia

Klas sa...

Verkar ju finnas landskapsmotiv varthelst man sticker ut kameran.
Norge är fantastiskt!
/ Deerhunter

Ama de casa sa...

Läckert! Fantastisk natur :-)

Haha! Klart att han var tvungen att inta fosterställning! Annars skulle han inte ha kunnat ligga ned i den lilla - jättefina - bilen :-)

USA verkar bli av med sina bilar... Jag hittade en Sheriff-bil här i Torrevieja igår...

Andreas Stormfjäll sa...

Hade inte läst din blogg på ett par inlägg, haft fult upp innan jag fick ta semester... Många mil i nyvolvon har det blivit, 1100mil på två månader... Phu!!
Men nu är det semester och vi håller på att stöka undan lite fix innan vi drar iväg imorgon. Längtar!!
Ni verkar ha det hur bra som helst där uppe i norr. Fantastisk natur där uppe.
Vi kommer nog göra en sväng uppöver med Klabbe nån gång i framtiden, men i år blir det "sola i Karlstad" och Orsa som gäller.

Nu ska vi packa lite kläder och gott i klabbe, sen har vi ett tvåårskalas som skall avverkas, sen så...

Bunkrade upp lite på grönIca igår jag med, men jag måste erkänna att jag ligger rejält i lä när man kollar på ditt barskåp :)
Ni klarar nog några veckor på flykt tror jag, hehe!
Men som någon av dina bloggvänner sa, det såg torrt ut för Rantafar... Men jag är inte orolig... Vet att han har sina gömmor med burkar... Det ser han nog till... :)

Kram kram från Stormfjällers