söndag 24 oktober 2010

Förbannade säljävel.....

Efter en mysig morgonstund med en frukost, så bestämde jag oss...att nu ska vi ut med Sally i havet igen, det är dags för lite höstfiske.
Tror nog att vi båda var med ett ben i båten...men någon måste bara bestämma.
Så på med underställ, tröja och flytoverall. och jag som ska vara nätläggare har också nån typ av galonbyxa. Och nu vet jag precis hur dagisbarnen känner sig när dagisfröken tar på dom tjocka kläder...en overoll (stavas d så...ser konstigt ut) och utanpå allt ska ungstackarna ha galonbyxa...och stora handskar som inte kan greppa någonting alls.
Inte konstigt att ungarna blir griniga....hur ska dom kunna leka överhuvudtaget, dom bara står där i sandlådan och vajar som en ryssdocka med bly i botten.
Och till råga på allt blir dom kissnödiga, precis när allt är påkrängt. Stackars barn...och gudvaremed alla dagisfröknar, beundrar er alla.
Ni gör ett beundransvärt jobb...med urusel lön....
Men nu till vår fisketur, i ett helt underbart höstväder.

Vi lägger lite nät, och inte blir det mycket till å börja med, men sen plötsligt blänker det till i nätet och så kommer fisken på rad. Så mycket roligare allt blev på en gång.
Tio sikar och en öring....tjohoooo.
Vi dricker kaffe och mår gott. Vi rensar fisk och fiskmåsarna väntar på det goda.
Bestämmer oss för att lämna ut det gamla lite trasiga nätet och åka hem och vila lite.
Skulle vi inte ha gjort !!! När vi kommer tillbaka möts vi av "säljäveln" , han kommer oss tillmötes, poppar upp och klappar sig på magen, rapar, fiser och vill berätta att han ätit fisk ur nätet....gott...gott. Förbannat, detta ser inte bra ut.
Och detta ÄR inte bra, stora, stora hål i nätena....ingen fisk, bara att slita upp nätena och åka hem och bita ihop...vi är många om havets läckerheter och vi förlorar...IGEN.
Bara att droppa, vi fick ju fisk...vi lurade ju säljävlen på elva fiskar iallafall.
Imorron ska Rantafar röka på....fisk alltså !!!
Gott.

En trevlig dag blev det onekligen, och en vacker höstdag.
Tjingeling....nu är jag förbannad på säljäveln igen....fortsatt krig...


9 kommentarer:

Lasseivomma sa...

Jaha, kanske dags att mittbena den rackaren på riktigt. Men så mycket mera fisk kan ni väl knappast äta.
Härliga bilder från en fin dag, här har det regnat lite lätt men mycket blött klippt hela dagen. Har dock varit lite småtrött efter gårdagens byfest, så PS var väl lagom jobbigt.
I morgon jobb igen.

Unknown sa...

Nu är Rantamor fly förbannad... Det var det första jag tänkte när jag fick se uppdateringen. Och här inne på bloggen kommer förklaringen, ungefär som jag anat... Det osar krig och förmodligen ingen idé föreslå att säkerhetsrådet snabbinkallas..*L*
Men det blev ju ändå en god fiskelycka i nätet som säljäkeln missade. Och så fick ni en väldans go tur av de fina bilderna att döma.
Här har det nu regnat oavbrutet i två dygn. Inget fotoväder med andra ord.
Ha en bra vecka!/SA

Bettan sa...

Hahaha ja vi byllsar på de små stackars barnen, men vi vill ju inte att de ska frysa :) Låter som ni har haft en härlig dag trots säljäveln

Trevlig kväll!

Oljekritan sa...

Åh..vilken otur, i fisketuren med lite tur i allafall!! Fina bilder och friskt luft är ju inte fy skam heller. Vad trevligt det verkar i allafall...jag Älskar att fiska!! Min mor är från Åland, och hela släkten där är sjömän och fiskare..kan det bero på det?? Att man Älskar havet också!! Nåt ligger det väl i blodet?..Kul att du lade dig till i min blogg..Vi ses!! //Karina

Camilla (Rantis) sa...

....tja, har väl inte varit så där jätte aktiv bland bloggarna denna helg...
Igår hade jag ju Johanna å barna här hela dagen, vi var ute i skogen å plockade svamp å sen blidde det lite svamp & köttfärs paj...
å idag har jag bara sovit, slöat å tittar på såna där Tv program som man inte ens behöver ha en ärthjärna för att se på....typ en massa ludd bara....
Men i morron e de måndag igen, då kommer rörmockar´n för sista gången, å sen är allt klart...
tja, förutom att betala räkningen då.... =(

Jasså, ni har bråkat med sälen igen...eller han har bråkat med er ska det väl vara!
men ni han ju få upp lite i alla fall, så allt tog han inte, den rackarn...

Nä, nu e klockan snart 12
har suttit å knåpat ihop en ny "hedder" till mig...
men jag vet inte, det kanske vart lite väl mycket "trä"-bilder i den...
ska sova på saken så kanske jag ser med den med andra ögon i morgon..
Nattinatt!

agnetha sa...

Jasså ni tog en tur med båten trots att det stundar vintertider. Ja då är man allt sugen.
Du, ska jag skicka upp mannen min med bössan så han kan göra mittbena på din säljävel? Han måste först bli riktig bra från sin njuråkomma.

Camilla (Rantis) sa...

Har du lagt till dig som följare på deras sida?
Då kan jag jag ju gå in som "dig"
och fixa till det...
annars får du väl mejla eller sms de du vill ha i din lista....

Nej, nu ska jag gö kaffe till mina hantverkare...
Tjing!!!

Camilla (Rantis) sa...

gjorde två stycken header till dig,
en i lite svart/vitt tema också den du har i bloggen nu....tyckte att den blev snyggast...
Plockade foton från din blogg, hoppas att du är nöjd med dem...
har du hellre några andra foton du vill ha med så säg till....
*S*

Nu är alla hantverkare klar, huj det tog längre tid än vi räknat med,
har ingen lust att se slut-räkningarna....
Men syster yster å jag ska ju på cassan i helgen, så kanske vi kan få in en jackpot...
=)

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Ja, det är bra ge den en avhysning.Har Du och Rantafar aldrig funderat på att fånga den i nätet och flytta den långt som tusan bort från där Ni är.Annars tror jag sälkött kan vara gott,om inte annat för att mata fåglarna med.
Opertionen avklarad, han sydde suturen fast jag skrek att bedövningen släppt.Attan så ont det gjorde,sen bloa han ner håret på sidan, ingen opmössa fick jag på mig,det hade jag vid ögonop.Såg ut som om jag arb.vid ett renseri vid fäskekörka i Göttlaborg, vettdu.

Ska ta mig till Carema i morgon så får de lägga om det åt mig.
Skrev i Din sons blogg igår.
Kram Mi