lördag 2 oktober 2010

Hjälp en fisk som TAFSAR på mig......

Så blir det ännu en helt sanslös vacker morgon, och vi puttrar ut på havet för att vittja nät, och njuta av höstens vackra dagar. Lite moln, men solen trycker undan dom, och snart har vi blå himmel.

Här är ett foto innan vi kommer ut till havet. Ån ut till havet går nästan intill där vi bor, va är d då för sak att ta sig ut på havet. Vi har det bara bäst.....

Det är sprakande färger, och jag njuter sällan  mera, än dessa tidiga höstmorgnar, när luften är lite kall, havet stilla, stilla och platt, och luften bara andas frisk kall luft.
Både jag och Rantafar njuter, och tystnaden emellan oss säger allt, tankarna om naturens genorisitet behåller vi var för sig, men ler mot varann....full av kärlek till naturen och varann....

Behövs text.....

Vi vittjar våra nät och får sikar vi förstår oss på...men plötsligt har jag en riktig fuling i mina händer.
Och hjäääälp han tafsar på mig, fy så äckligt....Rantafar hjälp....han tafsar å klämmer med stjärten...en fuling....ska anmäla han för ofredande.....
Kunde inte sälen tagit honom.....han var väl för ful..kanske. Bläääää.....
Tänkte sluta min blogg med detta vackra foto över havet som faller ned i mörkret i oktober....nymånen  har tagit vid och den kalla årstiden närmar sig.
Ikväll har jag packat husbilen för den sista turen för säsongen, imorron bitti blir det inget fiske, imorron blir det inge svamp-plock. Näe vet ni imorron drar vi till Haparanda och sen över till Suomi-perkele-landet.
Blir säkert en blogg imorron kväll, men sen blir det mörkt i bloggrutan. Vår icenet funkar i alla nordiska länder....med undantag Finland ?????
Bloggsemester med abstinens, kommer det att bli.
Inatt kommer jag att ha mardrömmar om denna fuling jag fick i nätet. En Lake. Kan någon berätta för mig vad jag ska göra med den...ta den med mig imorron och dumpa den i Haparanda???
Fan vet om jag inte gör det.
Fortsättning följer imorron.
Tjingeling bloggvänner...ni är bara bäst...kärlek till er alla.

7 kommentarer:

"Lillagul" sa...

Jättefina bilder från eran fiske tur !
Detta kan man tydligen göra med Lake :)
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?44952-4-recept-f%F6r-Lake
Trevlig tur till grannlandet !
Hoppas du inte får alltför stor datorabstinens :)

Hasse´s Skärgårdsbilder sa...

- Otroligt vackert, men Laken var en ful djäkel....:o)
- Jag har ju lovat att hålla på Timrå, men att slå småländska HV71 tycker jag är att överdriva lite....
- Ha det så trevligt i Blogg-skuggornas land ! / Hasse

Camilla (Rantis) sa...

huj vilken äcklig typ....
men så läser jag detta på googel:
"Som matfisk räknas den som en delikatess (stuvad)"
kanske nått du ska bjuda "farmor" på när hon kommer på besök... *hihi*
näääää...äcklig är den!
Hujja!!

så underbara foton du får från Norr,
tar nog inte länge förrän du också vill ha en Stor Nikon...
*S*
Ska i alla fall uppgradera till Photoshop nr 9 nu när det släpps i okt, så vill du ha det installerat med en massa nya funktioner så kan du få de sen....

Res försiktigt i morgon, å hälsa med dig till alla!
Kramar i mängder!!!

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Jo, Camilla har rätt, den är en läcker matfisk, stuvad lake med lever och rom, det älskade min Pappa.Han var ju uppvuxen i Karlskronas skärgård, en ö Hästö.Tror jag den hette.Så han kunde fisk. Det är som med vissa svampar, läcker.

Jaha, då får man önska en välförtjänt semester.Vi får väl titta på det som redan är förevigat
Kram och må så gott.

Unknown sa...

Vilka underbara bilder från den lika underbara miljön. Helt fantastiska foton!
Och fiskelycka hade ni igen. Hur vanligt det är nu för tiden vet jag inte men längre tillbaka ansågs stuvad lake en delikatess. Och förmodligen smakar det lika bra idag...
Och här blir det långt mellan fisketurerna. Det blåser, blåser och blåser. I morgon ska det blåsa ännu mer.
Fick fiska upp min helg-öring från frysen och det gick ju bra det också.
Ha en trevlig tur med husbilen och kör försiktigt!
Kram/SA

Susanne sa...

Ja, inte var han vacker inte.... Går han att äta så det blir nån nytta med honom??? Hur som haver så har du tagit vansinnigt vackra bilder i vackra färger och med underbar höstkänsla. Ha det gott och stor kram.

Lilla C's mamma sa...

Undrar om min teliapinne fungerar i muminlandet? Tänkte ta med min lilldatorn så ifall du får abstinens så får du väl låna till helgen iaf! Vi ses!