måndag 10 januari 2011

En vanlig jävla måndag i Nordmaling....

En vanliog jävla måndag idag, och jag och Rantafar beslöt att ta en långpromenad.
Vädret var bara så där underbart, någon plussgrad, och vinterfåglarna levde upp och sjöng för oss där vi gick.
Ja en å annan skatjävel tycktes känna igen mig också, och kraxade glatt.
Men vad i hela fridens namn...skriker Rantafar plötsligt...en isbjörn.
Rantamoooor klicka, fort innan han försvinner och ingen kommer att tro oss.
Jag drar, snabbt som en västernhjälte..fram min Nikon och smäller av ett skott. Björnen har nu fått syn på oss...jäklar.

Han blir så närgången att det slår imma på kameralinsen...och jag är modig som få, står kvar och klickar vidare.
Vart Rantafar har tagit vägen vet jag inte...han syns då inte alls till någonstans.
Sprang väl iväg eftersom björnen fått korn på Rantamor, och han kände sig säker.
Eller han är ju allergisk...sprang nog hem efter sin astmaspray.
Näe... det här börjar kännas otäckt, så jag stampar lite i marken...och svär...

Och se där ja, nu blev isbjörnen allt bra rädd.
Rantafar nu kan du komma fram, ropar jag, den lilla rackarn var inte så farlig han är ju riktigt söt...vi kanske ska ta med han hem ????
Näe aldrig i livet, säger Rantafar det räcker så bra med dig...en som spottar, fräser å svär.
Gör jag ??? Och jag som var ett sånt snällt barn när jag var liten.
Måste vara den förbaskade kalla kornmjölsgröten jag åt som liten, som påverkade mitt humör.

Och som att vi inte sett nog med djur på vår promenad, så möter vi två svarta svanar ???
Har vi hamnat på Kolmården månne ???
Eller fick vi någon sorts måndags dillerium ???? Tyckte precis att en stubbe stod och såg lessen ut med en snöluva på huvudet.
Men det kan ju inte vara sant ändå...sådant finns ju inte...och svarta svanar.
Rantafar...nu vill jag att vi går hem, kokar starkt kaffe, och kollar vad som har fastnat i min Nikonlins...för inte tror vi på att vi mötte en isbjörn, eller svarta svanar...eller att stubben hade ledsna ögon och snöluva, en vanlig jävla måndag i Nordmaling ????

Tjingeling..vilken promenad.

9 kommentarer:

Maria sa...

Vilken isig isbjörn, tur du fick han innan han smet iväg. Hoppas kaffet smaka gott när ni kom hem. Nu skall jag inta min kvällskopp.
Ha en go dag/kramen

Lady Gaggig sa...

Lyllo dej som hittar något intressant att fotografera i detta Gudsförgätna isiga land....(:

Mysiga bilder och mysigt skrivet. Man blir glad!

Kram

Susanne sa...

Vilken spännande promenad ni hade!! Och den lilla isbjörnen skulle jag kunna ha hemma i min trädgård för han var ju för söt!
Kram!!

Annelie sa...

Oj! Isbjörnen var ju jättefin!
Men det verkar vara rent farligt ayy gå på promenad uppe hos er, vet inte om jag törs hälsa på.....

Gunvor sa...

Vilka underbara foton! Och visst kan man få för sig att se både det ena och det andra ibland ;)

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan !

Det var som katten,himla trevligt.Här i Södertälje borta vid Ishallen har någon på skoj satt dit två isbjörnar i trä(kan det vara.)de står i en rondell där en konstnär ställt upp segel.Och någon vidlyftig person trott det är isberg och ställt dit dom.Har försökt så många gånger fota dem från bussen, men alltid en bil i vägen.Vem har varit påhittig i Nordmaling då?
Jag hade en kärlek där en gång, men har glömt hans namn.Det är femtio år sedan, inte undra på.
Trevligt med annorlunda inlägg.
Ha en fin dag! Kram Mi

Camilla (Rantis) sa...

..men oj vilka djur ni har uppe i Nordmalig...rena rama zooet!
Nu sitter vi på X2000 hem från Arlanda, blev en lång väg hem...
Men vid 14 tiden idag sitter vi nog huttrandes framför öppnaspisen i Lilla Stugan...
sen blir det till att redigera foton!
*S*
ja å så jobba lite så klart!

Ann-Mari sa...

Spännande promenad! Måste försöka betrakta vägen jag rastar hunden på, med nya ögon...nu ser jag bara gul snö och insnöade islyktor...
Stubben är finurlig :-)
Ha en fin dag!
Ann-Mari

"Lillagul" sa...

Det var ju en riktigt söt Isbjörn ni stötte på , på er promenad :)
Tur att det var en snäll en med ;-)
Svarta Svanar det finns faktiskt !
Tjingeling :)