fredag 28 januari 2011

Våra barn heter också olika....

I morse städade jag min kryddlåda, torkade och rensade ut gamla kryddor, för det är ju viktigt med färska kryddor...eller hur.
Jag är så stolt över min kryddlåda, och vet ni jag har kryddorna i alfabetisk ordning.
Kryddor är viktiga för mig i min matlagning, och ordning är också rätt viktig för mig, får lätt panik i o-ordnade lådor, och jag vill gärna ha ordning på min tillvaro.
Fan trot om ni köper det, för jag verkar mest virrig, men jag är ganska strukturerad i mitt liv...tror jag.

Idag måste jag säga att jag mest stått å lagat mat, jävla GI vad mat man ska planera.
Gjorde en stor öring i ugnen som smakade underbart med sikromssås till.
Sen har jag kokat hjotronchatney idag, för den tog slut igår, och den kan vi inte vara utan...aldrig. Till middag ikväll blev det moussaka, Rantafars absoluta favorit. Just nu ligger han i soffan och bara jäser och fiser och berättar hur underbar jag är....jojo...
Dom brukar säga att kvinnans list övergår mannens förstånd....
men visste ni.... att kvinnans list går över när mannen får stånd....
Näe jag förstod väl d.

I kväll provade vi en ny italienare, mjuk och go......

Prövade en ny bildhantering som Annelie bjöd på....
Skratta inte jag är ju bara en sketen nybörjare och provade på mina kryddor.
Kan ju komma med en överraskning sen senare, man vet aldrig.
Ikväll ringde Ren-Jonas från Dorotea, till helgen ska Rantafar hämta två renar som ska styckas nästa helg. Alltså styckparty !!!!!
Famiiiiiiljen nu är det bara att vässa knivarna, vi syns nästa helg i garaget...
Nu är det på sin plats med en historia:
Det var en lappgubbe som var på besök i Stockholm, åkte taxi från Arlanda.
Taxichauffören tyckte att det var lite tyst, så han funderade ut en fråga till ett samtalsämne...
- Var kommer du ifrån ???
Efter en stunds fundering säger lappen...
- Hemifrån....
Fan, tänker taxichauffören jag måste fortsätta prata.....
- Har du några barn ????
Lappen funderar...funderar...och säger
- Många....
Jahaja...tänker taxichauffören...va ska jag fråga nu då ?? Jo...
- Va heter dom då ????
Lappen tänker...och svarar
-Olika....
Det är så här uppe i norr att vi är fåordiga, för att inte dra in allt för mycket kall luft vintertid, och för mycket mygg sommartid.
Jooo så ä dä....
Tjingeling....våra barn heter också olika...


16 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Det är nog inte så bra med så mycket skratt så här sen på kvällen,ha en bra natt,Nette

ansepanse sa...

hahaha - barnen heter olika, jooh
vilken fiffig kryddlåda du har, en sådan skulle jag också vilja ha
kramar

Lasseivomma sa...

Jo du, du är nog inte så där väldigt typiskt norrländsk vad det gäller svadan. Renar kanske är lika gott som Kronhjort, jag tror att dom påminner lite om varandra i köttet. Kvällens Icje-GI blev i viket fall som helst riktigt bra. Vinet hette Gurra-Gurra från Australien, kan verkligen rekommenderas till en rätt som denna. Lätt att komma ihåg också.
Ser fram mot mera bildkonster och norrlandshistorier, för denna hade jag ju hört för länge sedan.
Natti..

Pumita sa...

Jag tyckte jag hade bra ordning men där ligger jag i lä. Fint med en kryddlåda, jättepraktiskt! Och jaa, gamla kryddor är inte bara unkna, de är till och med oätliga. Minns inte om det är mögel eller vad det är som bildas i dem... Jag brukar spara glasburkarna och köpa refillpåsar och så skriver jag rätt bäst-före-datum på små lappar och sätter fast på locket. Så pyssligt! ;)

BP sa...

Fåordig - nä, det tror jag inte på. Du babblar ju på för fullt i din blogg;-)
Om din mat kan jag bara säga - gimme, gimme, gimme. Hjortronchutney herregud - dregel, dregel!!! Å din bild är enastående.
Att ordna kryddor alfabetiskt - jag jag då aldrig tänkt på. Gjorde det en gång med böcker - ingen succé.
Renar som ska styckas - ja... dreglar redan, inte med tanke på styckandet utan på vilka härliga matbilder jag kommer att se hos dig.

PS. Du vet Rantamor: det som är vardag för dig är lyxmat för extremt dyra pengar för oss nollåttor - om man inte nöjer sig med Polaris renskav förståss. DS

Hasse´s Skärgårdsbilder sa...

- Det är inte dumt att ha det myggfritt i munnen....:o)
Jag tror att Timrå har vaknat till liv nu. Inte så långt upp till kvalstrecket. Ni fixar det....
- Ha det så bra där uppe !!! / Hasse

Unknown sa...

fåordiga... lite som finnarna då! men där e de ju nog åxå lite olika... det måste tillstås =)
du e hurja på mat du!
kram
susanne

Anonym sa...

hahaha!

Jag blev lurad, när jag såg den lilla bilden som man ser på bloggar man följer fick jag för mig att den första bilden ( det var bara den som syntes ) var en aladdinask så jag slängde mig in i din blogg. Och vad ser jag då? En jävla kryddlåda.

Annelie sa...

Fy för den lede vilken ordningsm männsika du är! Där ligger man i lä minsann! Fast det såg jag ju i husbilen, ordning och reda och rent så man säkert ätit mat direkt från golvet....
Strukturbilden blev ju riktigt häftig, fast chutnyn ser ju helt otroligt god ut så den vinner!

Ann-Mari sa...

Sketen nybörjare? Struktur-bilden är ju ett konstverk! Det finaste är oftast i det vardagliga :-)
ha det fint,
Ann-Mari

Camilla (Rantis) sa...

....jo nog heter jag olika allt...
Camilla....Minga.... Rantis!!
=)

Rigmor sa...

Nu satte jag nästan morgonkaffet (jo, jag tog sovmorgon...)i vrångstrupen...när jag såg din kryddlåda!! Har för mej att det var du och jag som ojade oss lite över datum på gamla kryddburkar, ungar som var känsliga så man var tvungen att rensa ur en del tills de kommer på besök...men jag kan ha fel!! Nu ligger jag i allafall hästlängder efter, min ordning består möjligen i att den krydda jag använde sist står längst fram i kryddskåpet!! Jag känner hur paniken sprider sej, först photoshop, sen GI och nu detta....tar nog en kopp kaffe till!!
Ha en riktigt skön lördag, nu ska jag plocka bland mina kryddor...
Kram kram

Bettan sa...

Hahahaha Jag trodde jag var den ända. Min man brukar skaka på huvudet och retas och göra oårdning i min väl städade kryddhylla som står i alfabetisk ordning. Vi är inte helt olika du och jag Men fåordiga det tycker jag då inte att norrläningar är inte de jag känner i alla fall :)

Kram!

Gela sa...

Hej du, hoppas det var ok att jag lade ut receptet på tunnbröd på min blog. De var så himmelskt goda. Länkade till din blog. Ha en fin fin dag/Gela

Kerstin sa...

Haha, den historian var bra. :)
Vet du, vi har ännu mer gemensamt: mina kryddor ligger också i bokstavsordning i lådan.
Men det räcker inte med kryddorna. Böckerna i bokhyllan = bokstavsordning.
Cd-skivorna = bokstavsordning.
Hur ska man hitta nåt annars? ;)
Ha en fin kväll med Rantafaren.

Anonym sa...

Hjortronchutney???
Recept please!!! Inte för att jag kan få tag i hjortron här på andra sidan jorden, men jag kna ju göra lite om jag far hem på besök en gång. =o)