onsdag 11 april 2012

Jädrans va vi längtar tillbaka till kalfjället....

Sitter här vid datorn en onsdagkväll och funderar vad jag ska blogga om.
Inte hänt ett piss idag, annat än att det har varit ett riktigt pissväder ute, och inte ett foto taget.
Vad gör jag då, jo drömmer mig tillbaka till sommaren 2010 och vårt allra bästa minne,
när vi gjorde vår helikopterresa upp på kalfjället.
Kan ännu minnas den hisnande känslan av att bli "upplyft" i luften,
och sväva över det allra finaste vi har i Sverige (enligt mig) fjällnaturen.
Så mycket vackert , och för mig orört, nu när jag ser det vill jag bara vandra i allt detta....
fiska och vandra igen...slå upp tältet bara njuta med Rantafar och
vakna en alldeles underbar morgon i fjällen...
att bara kunna njuta av all denna natur... medans jag sitter å morronkissar...
hemma skulle man lägga sig å snooza en stund till, men inte i fjällen....
för där packar vi ryggsäcken och drar iväg på fisketur, och har man tur som Rantafar hade här...
får man en sån vacker öring på flugan.
Förstår ni vilket liv....bara en sak som vi ångrar, å det är att varför vi inte började vandra
i fjällen när vi ännu var unga, och kropparna var friska.
Men vi har planerat en helikopterresa till denna sommar...
och vi hoppas att en liten familj följer med....
spännande att ha planer.
Och nu har vi ju gjort det en gång, och vet på ett ungefär, hur livet i tält på kalfjället
går till, och vi bara längtar till sommaren.
Vem vet kanske jag kommer upp till Borgahällan med,
kanske kan lura med mig mina tjejer.
På det här fotot kan man verkligen se hur mäktig Borgahällan är, när man ser
"lilla Rantamor" fiska i Saxån som rinner alldeles intill.

Tjingelingen idag blev det lite nostalgi för Rantamor....
hoppas ni hängde på !!!!

24 kommentarer:

Unknown sa...

Härliga bilder från ett bogginlägg jag mycket väl kommer ihåg. Snart är ni nog där igen ska du se...
Ha det gott!
/SA

Bettan sa...

Åh vad jag älskar dina natur bilder, de är verkligen magiska.

Trevlig kväll på er!

Ann-Mari sa...

Vackra bilder på ett fantastiskt landskap. Förstår att det känns lite harmset att inte kroppen längre klarar av alla strapatser och vissa saker blir osedda, men av dina texter och bilder at döma njuter ni nog till max nu också! :)))
Snart drar pissvädret förbi och det börjar grönska....
Kram
Ann-Mai

Oljekritan sa...

Härliga foton...underbara vyer..Ibland har man inget att återge,,men det blir nåt av det ändå..Ha det rätt gott ändå, i detta pissväder. Drömmar och längtan är bra i detta läge..kram

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Förstår att du längtar, t.o.m med mitt "lappska" blod kom i svallning av dina bilder.
Oj vad fina färger det är på den sista.

Herr Nilssons Fru sa...

Underbara foto o härligt att drömma, att se tillbaka o minnas""
MEN MEN mig finge de aldrig upp i en "helekopeter" hujedamej, jag har alltid haft skräck för sånna. förmodligen dog jag i en helikopterolycka i mitt förra liv, för i detta vet jag säkert att ingen händ. Mina föräldrar ville skicka upp mig på mitt bröllop (de första, de som är glömt) jag skrek rakt ut A L D R I G.
Nu förstörde jag din nostalgi lite här F Ö R L Å T...

Kramiz

Maria sa...

Förstår att du älskar fjället, det är så vackert. Har varit en del i norska fjällen och jag bara älskar det.
Ja om någon vet hur de är att ha ont är väl du när korparna anfaller.
Ja mår lite bättre i armen ikväll, tack.
Ha det gott/kramen

Kerstins foto sa...

Oj vilka bilder, sista bilden är ju helt otroligt fin. Så mäktig och vacker. Tiden går rysligt fort så snart är ni där igen. Hoppas att du tar dig upp den här gången. :)
Ha en fin torsdag.

Äventyret framtiden sa...

Jag bara jammar med de övriga ovanför mig och sällar mig i körsången om alla ljuvligheter du bjuder på! Tacktack!

BP sa...

VILKA BILDER! Helt underbara foton! Bra att ha dom lagrat någonstans när det är så trist ute.
Enligt en forskare från Cambridge Universitet i England ar den 11 april den tråkigaste dagen på hela året, alltså inte bara 2012.
Ja, det är ju bara att kolla din blogg - då blir det genast mindre tråkigt!

Bildgatan sa...

Åh vad jag älskar dina foton, tur att du inte fotade något idag. =)

Jag skulle också vilja. Sambon har en god vän som har fiskerätt i fjällen och de brukar ge sig ut på en veckas tur. Skulle vilja följa med men det är ju deras tripp och sådant vill jag inte "förstöra". Imorgon åker jag till "fjälls" (Östersund) men med helt andra förutsättningar än vad ni brukar ha. Jag ska vistas i staden och vet inte hur mycket vi hinner förutom fotovernissage, god mat och dryck. Tjejhelg, även om jag inte är speciellt tjejig, får kanske lära mig.

Fjällripan sa...

Fantastiskt vackra bilder!! Längtar jag med :)) Jag måste nog ta och besöka den där borgahällan nån gång...ser underbart ut och favoritbilden bland alla blev nog ändå den du står och fiskar under det mäktiga fjället!

Hoppas det blir bättre väder imorrn...här ösregnar det just nu...

Trädgårds/Hage-intresserad sa...

HUH, ja bra er ´det att du hade tråkigt idag-!
De mest underbara bilder jag skådat på länge!
Ska säga att bilderna frammanar mina egna bilder med fra olika fjällturer man har varit på i olika naturer runt om i Norge... (mimrar och minns med glädje flera ställen som inte skulle gjöra ont att åka till igjen...)
Ja ja, fint väder får vi vilken dag som helst och innan vi vet ordet av det så står du där igen och fiskar på samma ställe vid Saxån...under Borgahällen.
Ha en fin dag

Marina sa...

Och den här delen av världen har jag kvar - undrar varför!?

Anki sa...

Härliga, härliga bilder! Skulle gärna göra den resan också :)
Så vackert!

Nette Cecilia sa...

Härliga minnen ,kram Nette

Annelie Esséus sa...

Det är klart att du kommer dit igen! Du hör ju liksom hemma där på nåt vis.
Det ser helt fantastiskt ut och jag skulle också gärna vara där några dagar. Inte för länge, det funkar inte för mig. Men en lång paus från det brusande stadslivet mår ingen illa av.
Att bara vara i nuet, andas klar ren luft och njuta av den mäktiga naturen. Leva det enkla livet utan TV-brus och mobiltelefoner. Underbart!

Gunnel sa...

Vilka underbara bilder! Förstår att du längtar dit. Nog är det mycket man borde passat på att göra när man var lite yngre och rörligare, men med envishet kommer man långt, och du verkar inte vara den som ger upp i första taget. Sista bilden är ju sagolikt vacker. Den borde finnas i en turistbroschyr.

4U2 sa...

Vi har också väntat med fjällen tills vi är lite äldre ... vi har varit naiva och inte tänkt på att kroppen kanske inte orkar med strapatserna som eventuellt krävs ... Men på något sätt skall jag nog besöka och vara i fjällen, kanske sitta vid vattnet i rullstol och bara njuta ;)
Vem vet ...

Pysselfarmor sa...

Kalfjället är jag ju uppvuxen med eller nästan i ....och sprungit runt som barn och ungdom i. Att vakna upp mitt i natten i ett tält på fjället är en speciell känsla...såååå tyst och sticker man ut näsan utanför tältduken är upplevelsen enormt själsligt givande.
Absolut vet jag hur denna känsla är. Skööööön!

Joormen sa...

Ojojoj... vilka helt underbara foton

Rigmor sa...

TACK snälla älskade du för raderna hos mej!! Måste samla ihop både mej och nya krafter till det vardagliga livet, och tids nog återkommer jag med bloggen, får se när det blir. Jag brukar spotta upp mej rätt fort igen, men den här gången...då försvann mattan under fötterna totalt. Nu börjar jag förstå hur det känns att få ett cancerbesked, man äts upp inifrån. Att små barn ska kunna dö, den tanken kan jag knappt ta till mej, ändå så händer det, varje dag, tyvärr. Hur kan man överleva det?? Ibland vore det skönt att ha en stark tro, att förlita sej på någon annan. Gud give mej styrka och hopp...snart!!
Kram på sej vännen!!

Leena sa...

Vilka bilder! Du får ju vem som helst att bara kasta sig på första bästa tåg och ge sig uppåt i landet ... i alla fall när det är barmark där. Ser absolut helt underbart ut! Hoppas era planer går i lås och du kommer upp igen och får tälta i denna härliga natur!

Lilla C's mamma sa...

Spara den här kommentaren till kommande behov kära mor.
Ja jag följer med dig upp i sommar!
Puss och kram!

//M