måndag 12 november 2012

Konfirmationshandskar.... och en spruta i röven....

Plockade i lite kartonger idag, och vad hittar jag ???
Jo mina konfirmationshandskar !!! Varför i hela friden har jag sparat dom...och varför i hela friden skulle man ha konfirmationshandskar ???
Vissa utav mina kompisar hade långa handskar som gick ända upp till knäna...nej herregud jag menar ju armbågen, vi såg ut som ett gäng operationssköterskor som satt med knäna snyggt ihopslängda, med en nöjd småleende prästkrage i mitten.
Och eftersom konfirmationsprästen hade ett träben, så var hans ben inte alls ihopslängda utan mera utspridd över hela fotot (eller minns jag helt fel nu) näe så var det nog !!!
Kommer ihåg att vi gjorde en konfirmationsskogsutflykt, där vi skulle binda långa kransar att smycka kyrkan med, och då ramlade prästen omkull...
vi hade att välja att spring ifrån, eller hjälpa, och naturligtvis lyfte vi upp våran präst,
och placerade honom på en stubbe, vi var rätt snälla...trots allt, och fromma...hihihi.
Målade en tavla idag...men bara med min kamera.
Mönstret är målat på en vas jag köpt på loppis, enkelt och i Rantamor stil.
Att hitta ett handtag med ett lås på en sten under en gran....kan det vara lite okult,
eller bor det någon där inne ???
En annan grej som jag och Rantafar diskuterade idag var att när vi gick i skolan, då
fanns det ingen skolpsykolog, ingen skolkurator, ingen skolsköterska och inte ens en jävla flourtant....hur kunde vi klara oss ???
Ett par gånger om året kom det en hälsosyster med en spruta i högsta hugg...
och då var det inte tal om att man fick gå in i ett enskilt rum,
utan det var bara att dra ned byxorna inför hela klassen, och så fick man en spruta i röven,
och dom eftertorkade med nån spritlösning så att det skulle svida ordentligt.
Då efteråt hade vi minsann behövt en hel krisgrupp !!!
Tänk att det blev folk utav oss iallafall, nåja någotsånär , och jag minns då inte vad vi fick dessa sprutor för, men säkert var dom verkningsbara, för jag hade då aldrig löss,
som barnen i skolan får dras med idag.

Detta fick bli min måndag, jag har städat ihop två stora ikea-påsar med kläder som
legat och sugit fukt ur våra garderober, men jag skänker dom till RödaKorset,
där jag hoppas dom kan få in någon krona, och hitta någon kropp som passar.

Tjingelingen och god fortsättning på veckan alla...

13 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Såå spännande dörr under granen. Månne den går till underlandet? Öppnade ni inte och kikade in?

Konfirmationshandskarna hänger här på min bokhylla. Vet inte vad jag ska göra med dem. Konst?

Och så brukar Uffe och jag fråga oss också. Hur i all världen har vi överlevt överhuvudtaget? Vi borde ju inte ha gjort det när man tänker efter...

Måndagskvällshälsning med klem, nej knus, nej jag menar kram
Karin

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan Rantamor !

Vad kul, det hade man på den gamla goda tiden, handskar till fest också. Bra för mig som nagelbitare.

Tycker inte jag har fina händer, så jag borde bära dem jämt.

Kan ju komma tillbaka som mode igen.

Min skrivaranda har svalnat.

Ha en fin kväll.

Kram Mi

Nette Cecilia sa...

Håller helt med dig om barndomen tänk så mycket pengar som går till att undersöka barn idag gå till tandläkaren innan dom kan gå tex .Om dom är skolmogna alla möjlig och omöjliga saker tänk att vi klarat utan allt det där ,kram Nette

annelie esseus sa...

Hahahahahahaha, det där handtaget känner jag allt igen!

Marina sa...

Spännande dörr, den kanske det vore läge att öppna och hälsa på...eller inte...!!

Anonym sa...

Haha....så roligt inlägg......men vi hade i allafall fluortant..."jättekul"....(ironisk) .....
Minns handskarna somliga hade, det var lite innan det var tid för min konfirmation.
Hare fint Rantamor :)
Ann-Louisekram

Herr Nilssons Fru sa...

haha du är för go Rantamodern:)
Konfemations hanskar har jag aldrig hört talas om - aldrig!!

Nu för tiden är de för mycket fjosk på alla håll o kanter. Tror fler av Er/vår kull klarat sig betydligt bättre än de som växer upp nu. Jag vet inte hur många år som skiljer oss åt men när jag gick i plugget så fick man faktiskt gå in själv till sköterskan när man tog sprutor:)


Kramiz

Krönikören sa...

Nej! Släng inte handskarna! Barnbarnen vill säkert ha dem till utklädning. Om inte, så vill second-handbutiker ha dem!

Vaccin mot löss?! Då skulle du bli miljonär... ;)

Roligt med ett barnbarn till!

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i norr.
- Det måste varit en traumatisk uppväxt....:o)
Gillar din rostiga bild under granen. Rena fyndet.
- Ha en fortsatt bra dag !!!
Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

Ann-Mari sa...

Ibland (som nu när jag läser vad du skrivit) reflekterar jag över hur mycket som har förändrats på så kort tid...och då blir man ju att undra över hur det kommer att vara om lika många år in i framtiden...sen blir jag lite rädd och tänker på något annat, som potatisgröt eller kattungar ;-)
kram
Ann-Mari
PS spara handskarna :)

Eva Trillian sa...

Handskar från "svunna tider" - kan vara kul att ha kvar! Tänk så mycket som hänt sedan dess!
Vacker bild med låset! Var för ligger det där?
Som vanligt blandar du skratt och allvar... och jag njuter :)

Rigmor sa...

Ja inte tror jag mina konfirmationshandskar finns kvar, och då beror det då inte på att jag knäppt händerna så många gånger att de blivit utslitna...Kan nästan vara så att prislappen satt kvar, dinglandes i ett lite snöre som det var på den tiden, för jag tror inte jag använde dem alls. Inte var vi många heller som konserverades den dagen, sex stycken vill jag minnas. Så hembygden måste ha bestått av mest hedningar och annat löst folk...
Låset gillar jag!! Säkert till en rejäl gammal spegeldörr, eller kan det vara till ett kyskhetsbälte...??
Tror vi hade flourtant, kommer inte ihåg så noga där, men tandläkaren...han hade sin mottagning MITT PÅ SKOLGÅRDEN!! Undra på sen att alla ungar hade tandläkarskräck...!! Det gick aldrig heller sen att smita ifrån en tandläkartid, han bara öppnade fönstret och skrek efter en...!!
Ha en skön kväll vännen i norr!!
Kram kram

Anonym sa...

[p]Here is a little background on UGG boots, [url=http://uggbootsgrey.webstarts.com]ugg boots grey[/url] and some reasons why they remain in use today . If you'd like that will shield your lovely legs inside the ice cold winter period, you should purchase a couple bailey button uggs internet marketing [url=http://genuineuggbootsonsale.webstarts.com]genuine ugg boots on sale[/url] dressed in quickly . Last fall, the company also introduced [url=http://ukuggsaleoutlet.webstarts.com聽]uk ugg sale outlet[/url] a series of dedicated men's boots, sandals, oxford shoes and sports shoes . Do you want to own ugg shoes? Take action now . But how to enable more population [url=http://uggbootssaleamerican.webstarts.com]ugg boots sale american[/url] observe and accept is essential . Following final removal [url=http://cheapuggbaileybuttonboots.webstarts.com]cheap ugg bailey button boots[/url] of the pelt grease, "Pelt Dyeing" or "Syntanning" comes next . Those [url=http://uggbootsforsaleusa.webstarts.com]ugg boots for sale usa[/url] shoes seem rather simple . The Bailey button ugg boots which are also available in black, chestnut, chocolate, [url=http://uggbootschestnut.webstarts.com]ugg boots chestnut[/url] grey and sand plus crystal blue, dusty wysteria and seashell rose . Cheap UGG 30th Anniversary offer a great protection [url=http://brownuggboots.webstarts.com] brown ugg boots[/url] to our feet and we can trail along the path safely.[/p]