måndag 13 maj 2013

Bagar`n kom på en söndag....

Rantafar har börjat kolla över sin fiskeutrustning idag,
han drog på en ny lina på sin rulle och satt på altanen och jobbade å vevade,
hade den nya linan i en vattenfylld hink för att få lite motstånd, på linan...
Gissa... om inte grannen kunde låta bli att komma att komma å fråga;
nappar det...?
=)  =)  =)
Men vi hör hela tiden hur dom hungriga fiskmåsarna skriker ute på havet....
mat...mat...mat...mat.
Och det kommer dom att få, var så säker.
Men idag har vi trädgårdsjobbat lite, nu har vi just ingen trädgård, men man vill ju ändå
ha snyggt.
Har grus å stensatt runt vårt bastubygge,
också då kom en annan granne och frågade om det ska bli en ny rabatt.
" Nej, nej den enda rabatt jag har är den jag får på Ica ibland..."
Rantamors rabatter kommer att finnas i fjällen när vi kommer dit,
men före det ska vi nog sjösätta Sally ,
ja och så måste vi dra genom våra fiskenät och knyppla ihop alla sälhål....
Men vet ni i går kom den där bagar`n, som smet tidigare i förra veckan,
och på en söndag,
trallande svepte hen ihop en deg,
kavlade ut kruskakor,
stekte i stekpannan, delade upp och tjoffade in allt i frysen....
Men innan allt hamnade i frysen kom Rantafar in,
satte sig ned med en kopp kaffe och smörade på en varm tunnbrödskaka,
hummade...och njöt medans smöret rann ned mellan fingrarna...
Recept på Rantamors kruskavlade tunnbröd, finns på Matbibeln min.

Våren smyger sig på,
visst är det underbart, vill stoppa tiden lite just nu.

Tjingelingen.

Så här gulligt skrev sonen vår, till Rantafar på födelsedagskortet när han var liten...
(hittade kortet häromdagen..)

" pappa du ska inte oroa dig för att du blir 36,
tänk på dåm såm är 66 år,
men grattis ändå..."

Tänk sonen har ju inte så långt till 36 själv just nu....
=)    =)   =)

9 kommentarer:

BP sa...

Asgarvade när jag såg rubriken å så den första bilden på rullarna. Undrade hur du hade bakat dom;-)
Å när jag ser kruskakorna som bagarn gjort så börjar jag förstå varför jag aldrig bakat nå't. Enkelt - man behöver utrustning typ den där knottriga saken gjort av trä (antar jag);-)
Man kakorna såg otroligt goda ut måste jag säga!

Mallan sa...

Åh så gott brödet ser ut! Jaså han kollar över sin fiskeutrustning? Då är det snart sommar! :-)

Maria sa...

Tack för receptet skall testa någon dag. Klart att allt måste vara klart tills ni far ut på sjön eller drar upp till fjälls för att fiska.
Ha de gott/kram

BP sa...

Svar: Jag ska skriva ett inlägg om ditt matinlägg imorgon... om jag inte kommer på nåt "viktigare";-)

PS. Klä er som vanligt. Vi nollåttor är vana vid både norrlänningar och engelsmän - säger bara fotbollströjor och gympaskor;-) DS

Margareta sa...

Vad tur att hen kom tillbaka. Har inte vågat visa för sambon än för då hade han nog satt sig i bilen och tvångshämtat den där bagaren och jag hade ...

Jag får väl kontra med att den där fiskaren han kan sin sak och förbereder för storfiskarna. =) Idag pratade han med en god vän som har fiskevatten i fjällen (same) om att åka iväg på någon fisketur. Länge sedan sist då lederna inte varit de bästa och många många mil per dag blir det visst.

Skön bild på måsarna.

Hahaha ... en var bra och kul att du har kvar det när han själv nu blir 36.

Godnatt och njut av baket, tänk inte på oss som kör med köpes. =)

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i norr.
Skönt att bagarn kom till rätta. För det där brödet såg riktigt gott ut.
Har kört Tjocka Hulda genom stan på morgonen, för ett "läkarbesök". Så förhoppningsvis blir det sjösättning i början på nästa vecka...
- Ha en bra fortsättning på dagen !
Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

Äventyret framtiden sa...

Säg till när du tänker få dit bagarn nästa gång. Jag vill också ha en sån där som Rantafar fick. Gud så gott det ser ut

Annci sa...

Hellu där... Hoppas allt e gott...
Nu är jag tebax igen..
Sköt om dej och ha det gott.
♫♥♫ Storkramen till dej ♫♥♫

Pysselfarmor sa...

jamen jisses snabbkakun kan väl alla baka ;-)

supergott och enkelt!