måndag 20 maj 2013

Utsökt ätbart.

Ikväll kan jag vara med i söndagens triss,
vi drog iväg i morse med Sally-båten och slängde lite nät,
vi njöt av det vackra försommarvädret,
och när vi kom hem så gjorde jag iordning en god sommarsallad,
med päron, vindruvor, melon, krispig sallad och fetaost.
Av dagens fisk så hamnade en alldeles nyfångad öring i ett foliepaket,
med kapris, pesto, rödlök, citronsaft, gräslök och smör,
och Rantafar fick tända grillen och förvalta alltsammans i 25 minuter på grillen.
Det blev en utsökt middag,
och jag gjorde en sås av sikrom, cremefreche, rödlök, gräslök och salt å pepper.

Mumsigt att sitta ute i kvällssolen å äta en måndagkväll i maj.

Tjingeling och mera trissar finns här....

11 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Låter väldigt gott, som något som skulle passa oss! Vi tycker mycket om fisk, och är väldigt förtjusta i att blanda i lite frukt i maten/salladen!

Jah Hollis sa...

Både låter och ser väldigt gott ut.

BP sa...

Så himmelsk ut - som alltid här hos dig. Vi älskar också fisk, fast vi mest äter den utomlands då den är färsk. ICAs firror kan ju knappast kallas för nyfångst precis. Men er öring är ju det. Mums.
Salladen hoppar jag över då vi i motsats till Freedomtravel inte gillar frukt i salladen. Tack och lov att vi alla har olika smak, eller hur!?

Marit Johansson sa...

Du är skicklig på att fotografera mat, har försökt mig på att fånga någon middag men det blir inte alls bra. Den där öringen hade jag gärna smakat på :)

När Annie fotograferar sa...

Åhh vad det ser gott ut!! :-D

En i Mängden sa...

Härliga färgnyanser!

Sandbergs Fotoblogg sa...

Läcker triss och fantastiska bilder och text som får det att vattnas i munnen.
Nyfångad öring får det att vattnas ändå mera ;)!

Mia sa...

mmm så gott det ser ut. Fina bilder gör ju sitt till också!

Pysselfarmor sa...

Färsk fisk är bäst! Inte långt nu tills vi far upp och lägger näten....

Förrförra helgen blev vi serverade lax med hjortronsås hos goda vänner. Låter konstigt, men det var supergott. Cremefraiche och hjortron ihoprört. Fråga mig inte om proportionerna, men det är ju bara att pröva sig fram för de tänkte nog jag göra någon gång....
Du skulle ha länkat till din matblogg i inlägget!

Anneli Esséus sa...

Fy SATAN vad gott det ser ut! ;)

Elisabeth sa...

Åh vad gott och inbjudande det ser ut =)