söndag 13 oktober 2013

Här var Rantamor idag.

Söndagens bibelord, har ersatts med söndagens Fototriss,
lite modernt och i tiden,
och idag skall vi visa hur det ser ut där vi är idag, och mina foton är så nytagna
att dom ännu inte hunnit torka i mörkerrummet riktigt.
Naturligtvis packade Rantafar och jag kafferyggan med gomackan och drog ut på myren.
Plockade två hinkar tranbär....storleken på hinkarna kan ni se lite längre ned, om ni läser hela inlägget.
Men att komma ut i skogen eller ut på myren, är för oss livskvalitè,
och motion för storkropparna som just nu är trötta av förkylningen...
Krullet på myren gillar jag och kryper runt och fotograferar...igen.
Utblommat behöver inte vara trist, det är riktigt intressant,
och otroligt kul att klicka fast.
Förlåt jag vet att trissen ska just vara en triss, och jag kan räkna,
men denna mjukt duniga dam (tror jag) som stod där mitt på myren och hängde lite med huvudet, kan jag ju inte bara låta bli att visa er.
Solitär.
Och nu till slutfotot som inte alls hör till Fototrissen....
men det är två bäbishinkar vi plockar tranbär i.
Men det passar oss bra, ryggarna orkar inte med mera åt gången,
och sen går det rätt fort att rensa.
Men efter ett antal gånger på myren har vi fått ihop det vi behöver,
och att plocka bär eller svamp ska ju vara njutning och inte göra ont.

Tjingelingen från Rantamor, hemkommen från skogsmyren.
Hoppas att ni har en bra söndag och TACK för alla som tittar in på min blogg,
och ni som kommenterar, det gillar jag !!!

Kolla flera Fototriss.

28 kommentarer:

Stare Ström sa...

Vilken dag ni fick! Annat än dimman här hos mig. Blir imponerad av er tranbärsplockning, oavsett storlek på hinkarna. De bären får man ju ta en och en.

Axart sa...

Roligt med bären, fotona är jättefina, närbilder berättar historier .

AX

Connie Tornevall sa...

Härlig makrotriss! Gillar när man kommer naturen närmare på det här sättet. Finns mycket på makronivån att vila ögonen på. Den mittersta bilden är ett konstverk i sig själv, älskar sådant. Det som är visset och utblommat är nästan det som är vackrast! Bären är en skön färgklick, kanonbilder!

Me and my dark secrets sa...

Jag gillade faktiskt bärhinkarna!! Bra trissat.

Carita Liljendahl sa...

Otroligt vackra bilder du bjuder på! Och jag förstår att ni älskar myren, fastän jag tycker en sådan skulle kännas lite småfarlig att gå på. Finns där gungfly?

Söta bärhinkar också!

Tomtan sa...

Härligt höstig triss!

Leena sa...

Nämen! Vet inte om jag ska rosa eller risa - visst är det skönt med tranbär och allt det andra men jag vill ju inte vara så avundsjuk! Men njut ni ... gnngnn tandagnissland ...

BP sa...

Visste väl att du skulle visa lite krull, tranbär. Men den där damen är nog min favo för den ser ut som en fiberoptisk kabel. Riktigt bra gotad som alltid här hos dig:-)

Marit Johansson sa...

Så tjusiga bilder från skogsturen :) nä utblommat är inte alls tråkigt!

Eva Trillian sa...

Så trevligt att du inte håller dig till tre foton när de nu är så fina och hör ihop med dina ord! :)

Pysselfarmor sa...

Ja nu är det grannt i skogen! Just igår bjöd jag på egenplockad och kokad tranbärschutney till hjortracks. Det är mumsfillibabba det. Är det 10 liter hinkar båda?

Maria sa...

Vilken härlig dag och underbara bilder blev det!
Ha de gott!

Lasseivomma sa...

Härligt att se att ni håller igång i samma fina livsbejakande stil. Så rätt att plocka bär i små hinkar, ett trick som vi faktiskt brukar praktisera här i Våmma också.
Härligt med hösten och de starka färgerna, till och med jag tog faktiskt tag i kameran i dag en liten sväng. Numera lägger jag en och annan bild på Facebook, men bloggen får nog fortsätta att ligga still. Roligt ändå att titta till dig någon gång emellanåt. Ha en fin höst.

Anita - Malta sa...

Kan ju inte bli annat än lite avis på dig. Jamen det är ju inte bara guld och gröna skogar att bo på en liten prick i medelhavet ;-) Det var ju inte i går jag gick i skogen precis.

..och vad otroligt duktig du är på att fotografera. Tycker dina bilder är makalöst vackra. Att du avviker lite från regeln triss är bara bra. Nu fick vi ju sen den duniga damen också.

Tranbären i hinkarna ser ut som lingon. Det finns ju inga lingon här så jag ser väl kanske lite i syne. Inte en endaste liten lingonsyltsburk har jag hittat här efter mina tretton år på ön. Vissa maträtter kräver ju faktiskt lingonsylt. Vet du vad vi tar istället. Tranbärssylt såklart ;-)
Ha det så skönt nu inför kommande vecka som väntar runt knuten.

Beppan sa...

Ljuvliga bilder från din dag på myren! Perfekt att ha hinkar modell mindre så man inte tappar sugen innan de är fyllda!

Tänk - jag har aldrig plockat tranbär. Vet inte riktigt hur de växer och hur växten ser ut. Får forska lite....

Freja sa...

Jag älskar hösten varje år, men i år är den vackrare än någonsin, och det syns i dina fina bilder!

Margareta sa...

Bra att ni inte tar ut er för mycket med tanke på förkylningen som verkar ligga i era kroppar och gotta sig.

Tranbärsdryck är något som dricks mycker i detta hem - sambo och Norrmejeriers tranbärsdryck gillar varandra.

Ja, söndagen har varit helt okej, trots nordan.

Ha en bra vecka och fortsätt njut.

LissenTo sa...

Man behöver ju inte plocka jättemängder, huvudsaken är ju att man kommer ut. Sådana krullväxter kan vara väldigt fina att fota, silvetonade liksom.

Ha en fin start på veckan. // Lissen

Anna-Lena sa...

Finfina bilder... Höstligt, utan höstfärger.
Utblommat istället. Bra och lite annorlunda.

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Mm så gott, Tranbär är ju nyttigt oxå-
Vad skönt det måste vara och komma ut på myrarna höstetid

Linnéa sa...

Det var ett tag sedan jag var inne hos dig, men du verkar vara dig lik. Tranbär, har aldrig plockat tranbär. Sen ser jag ju på bilderna att de andas verkligen som du säger "livskvalitet"

Hoppas du får en fin vecka!

Eva i Tyresö sa...

Mycket fina bilder och härlig höststämning. vi har varit en vecka vid medelhavet och det har sin tjusning men luften-höstluften och färgerna i Sverige är fullständigt underbara! Tranbärshinkarna är ju alldeles lagom.

Ama de casa sa...

Dom stora hinkarna spar ni till trattisarna, va?
;-)

Härliga bilder och fin "triss" :-)

Ama de casa sa...

sv: Vi har tur. Det finns inga kokospalmer här, det största som finns i palmerna är dadlar, och dom gör inte lika ont.
Fast en hel klase i skallen lär nog kännas... ;-)

Jag skulle gärna bada, men avvaktar tills ärren på magen har läkt ihop ordentligt. Får se om det traditionella nyårsdoppet kan bli av...
:-D

Rigmor sa...

Ja...och sämre ställe kan man ju hosta och snörvla på...!! Myren...inte har vi någon sådan heller i närheten, fast snart är dammen så igenväxt så det blir väl en myr...men tranbär, det lär det inte bli i alla fall!! Har aldrig i mitt liv plockat tranbär heller, för den delen, så det är mycket vi missar vi som bor söderöver...
Ja, jag är rädd att druvorna har gjort sitt...och nu är det inte Zambo som skördat, utan jag har skänkt bort hela rasket, för sen ska vinstocken ned. Det mesta ligger nämligen på taket av ett uthus, "någon" har "glömt" att hålla efter och nu har det förväxt sej, så nu är det sågen som gäller. Sen har jag fått lära mej (efter att ha lagt ut bilden på facebook...)att druvor är väldigt giftigt för hundar...men nu har det ju gått bra, men ändå...
Och nu sitter jag och väntar på att de ska ringa upp och berätta om de kan erbjuda vård någon annanstans...Umeå ska jag föreslå alltså...??
Och visst var det fart och fläkt här i helgen, hon talade på både in och utandningen, så vi behövde inte ha radion på över huvudtaget...och svara, ja det hann jag inte heller göra alltid. Men snyggt blev det i blomlådorna, och nu vet jag ALLT om killarna i hennes klass, allt om One Direction (tydligen små söta pojkar i någon grupp...), och även en del annat som kanske inte lämpar sej för tryck...
Krya på dej nu och ha en fortsatt bra måndag vännen i norr!!
Kram kram

FarmorMormorA sa...

Som vanligt såååå underbara bilder! skogen ÄR livsenergi i hela kroppen då man också får hem ätbart! Idag låg dimman tät här över sjöområdet. Klarnade då man kom upp på höjden i samhället. Men även dimma kan vara vackert tycker jag... Ha de Gott!

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj där uppe.
En hälsning till Rantafar om han får låna din dator ikväll.
IKO-Timrå sänds gratis på www.viasatsport.se.
Fick precis se det nu.
Men jag sitter i hallen och skriker.....:o)
- Ha en fortsatt bra dag !!!
Hälsar Henning och Blondin-Ida

Krönikören sa...

Vad ÄR det där KRULLET för något? Förutom fint.

Fina är dina bilder också.

Ska tipsa om en utlottning hos mig nu, något som jag tror att just du skulle gilla...

Ha det bra!