måndag 21 oktober 2013

Köksägg, men finns det vardagsrums ägg också ????

En måndag i Nordmaling.
Vaknar efter att finaste Rantafar hostat hela natten, stackarn.
Själv tycker jag att jag börjar komma ut ur hostochharkeldimman....
Tar en promenad medan Rantafar vilar upp sig lite,
skulle fota denna utblommade blomma,
gick ned till ån, snodde in mig i en massa trädgårdsavfall som trädgårdsmänniskor kastat,
och dom hade kastat ett snöre också,
och det fastnar Rantamor i, och ramlar pladusk på snöig trädgårdshög,
men ser ni kameran höll jag högt, högt uppe.
Där ligger hela jävla Rantamor, nesligt om någon såg,
men jag kravlade mig upp och märker att inget har gjort ont egentligen.
Benen pekar fortfarande nedåt,
armarna utåt....
och Nikon känns som att den inte ens nuddade marken.
Egentligen är det inte mycket att fotografera alls,
men som om den lilla fotograf som ändå finns inom mig, klickar jag på något utblommat,
brunt och med fröställningarna kvar.
Klick...klick...och denna gång står jag på benen.

Väl hemkommen har posten kommit och i ica-tidningen står det att dom säljer
köksägg 6-pack för tio kronor...
Kan man köpa sängkammarägg också ???
För tio kronor, eller är dom dyrare ???
Okey då.... mina sängkammarägg är väl obefintliga numera, men jag kanske har vardagsrumsägg...
=)  =)
Sen drar jag igång en etnisk rensning i frysen för nu ska det avfrostas.
Och vad kan man hitta i frysen,
förutom en massa fisk, bär, svamp och renkött...
jo att någon liten tomte har slängt ned en bulle i var påse,
och så har han jobbat med att lämna brödkanter som är snöbeströdd också...
i en, två, tre påsar.
Vad jag skulle vilja få tag på denna tomte...frystomten.

Ett förstår jag efter detta jobb med frysen och det är ATT
vi inte kommer att gå svältdöden till mötes iår heller.

Tjingelingen alla måndagsbloggare och läsare
nu har jag fint i frysen.

" tänk att det alltid är lättare att tolerera
grannens fester....
om man själv får delta..."

15 kommentarer:

Anita - Malta sa...

Hallå i stugan. Håller på att kommentera och kika in hos snälla fototrissare som kikat in hos mig. Ligger visst lite efter...

Finner en hel del här hos dig att kika på och läsa. Nöjer mig med att bara titta på dina vackra bilder idag. Har så himla ont i huvudet, mår illa. Migrän och inte ett piller i världen hjälper.

Dina bilder du lagt in idag är ju helt otroligt vackra. En lisa för själen eller vad det är man brukar säga...
Du är en mästare på att fotografera och även på att få till passande rader. Kan inte undgå att Rantafar är lite krasslig och Rantamor faller pladask ;-) Återkommer.. jag går och lägger mig.

Snäckskalsdalen. sa...

Fint i frysen och jag hoppas att Rantafar hämtat sig från astma- och hostattackerna, stackar.

Vilken väldigt vacker bild du grejade med i tidigare inlägg. Fantastisk i alla lägen.

Och du, Carolines tavlor ser så läckra ut, jag har inte sett någon i verkligheten men dom gör sig på bilder.

Agneta kram

Maria sa...

Tomtar i frysen dyker nog upp lite var stans, men så skönt att få gjort det jobbet med att frosta av frysen. Jisses så kallt ni har det redan fryser bara jag tänker på det.
Ha en fin dag/kramen

BP sa...

Tack och lov att du klarade dig oskadd från fallet. Otäckt. Men, visst - den käraste ägodelen räddar man alltid, även om man själv bryter benet, vilket du som tur är inte gjorde.

Dina före setta blommor har onekligen sin charm - som bild åtminstone;-)

Köksägg har jag aldrig hört talas om faktiskt. Färska ägg skriv det här, finns det icke färska ägg då? Å skulle man sälja/köpa dom - knappast. Vilka löjliga beteckningar om man tänker efter.

Vad gäller din frys, så förstår jag att du passade på att avfrosta och rengöra den med 9 minusgrader ute. Det går ju inte att göra under sommaren, då man inte kan "förvara" de frysta sakerna på altanen...

Å vår kyl blev också extremt ren igen ikväll. Om man lägger överbliven thai-mat i platspåse och lägger den upp och ner så... det var maken som försiktigt påpekade mitt misstag - oooops. Men som sagt, kylen är skinande ren - åtminstone de två nedre etagerna.

PS. Maken har drabbats av samm åkomma som Rantafar. Har övergått till öronproppar under natten. DS

Anneli sa...

Fantastiskt vackra bilder Rantamor!
Och köksägg, det har då jag heller aldrig hört talas om innan! Ha ha ha ha ha ha ha a

Ama de casa sa...

Visst är det så när man ramlar - det första man tänker på är: Hoppas ingen såg!
:-)
Tur att det gick bra för både dig och kameran.

Sen blev jag synnerligen förvånad - har du svamp i frysen??? Näha... :-D

Solglittret sa...

Ja många olika ägg verkar det finnas du....fniss...
Vilka vackra bilder, så snyggt med fröställningar, ooo såå härligt att ha fixat frysen...det behöver jag också göra nååån dag......

Ha det så gott vännen
Kram Lollo

Hajan sa...

jaa visst bliver man överraskad varje gång man fryser ur frysen.
Då slänger jag, förstår inta varför jag sparat en del saker.
En köttfärsskiva som jag aldrien skulle vilja tina upp, fläskkorvs-snuttar till vilken nytta då.
IblaND ÄR MAN LITE FÖR NITISK. Bröd som legat för länge skall vi inte tala, konstfruset är namnet, men visst är det bra med frys.

Hoppas makens hosta går över snart.
kram Hajan

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i norr.
Nu är det väl dags att Sally får semester. Hon borde väl ha samma avtal som Bobilen. Det är någonting för Facket det här....
Frosta av frysen skulle jag också behöva. Men får vänta tills det är lite kallare ute på balkongerna. Nu är det 10 plus ute och spöregn.
- Ha en fortsatt bra dag !!!
Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan Rantamor !

Nu finns det inte mycket att fota, vi får vänta tills snön lagt sig och det är 17 minus och sol, som den 19 Januari i år, det var så vansinnigt vackert då.

Även om jag fasar för vad som komma skall. Har jag ett litet isblock i frysen .Varför jag sparat det, minns jag inte.

Skulle haft en påse snöbollar i stället.

M så gott och hoppas att Rantafars hosta ger med sig.Annars får han ta till Kan Jang.

Kram Mi

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Imagine sa...

Köksägg var nog något nytt för mig med:) Vilken tur att du inte bröt nåt ben när du föll. Hoppas Rantafar tillfrisknar från hostan snart. Har ni förrestän havtornsbär där ni bor eller överhuvudtaget i Sverige? Min man kom hem ännu igår med massa kvistar (från en holme)som jag frös in. Jag blev storligen förvånad att inte fåglarna tagit dem ännu.

Margareta sa...

Ler då jag läser, visst har vi tur när vår kära Nikon klarar sig vid sådana fall och sedan åt det vintervita, som försvunnit här då det ösregnar just nu, men jag har mycket vintervitt på samma ställe som du men däremot tror jag att vi får svälta ihjäl om jag skulle ta en tripp dit in och kasta allt som inte behövs. Nu är det så att vi har ingen frys att tala om i lägenheten och den stora på ön har ett stort eko inom sig.

Hoppas att Rantafars hosta släpper, hus jag får verkligen ont i bröstet när jag känner hur det blir med sådan hosta och för att inte tala om allt det där som fastnar efter luftvägarna och så gärna vill stanna kvar. Personligen säger jag bara Mollipect, då jag dras med en astmahosta när det sätter igång.

För en av de första gånger håller jag inte med dig i sista meningen, tror inte att jag skulle vilja delta - men nu har mina grannar aldrig heller några fester. =)

Ha det gott.

Rigmor sa...

Jo, jag såg den reklamen från Ica också...och hade väl lite funderingar kring vad det kunde vara för ägg, från höns som levt i köksmiljö kanske...?? Eller, äggen kanske enbart kan förtäras i köket, för då har vi förklaringen på frukostägg också, dom kan man under tidiga morgontimma smyga in med i sovrummet och överraska äkta hälften med när det gäller frukost på sängen??!!
Tycker du hittat bra med motiv under din strapatsfyllda promenad...är ju svag för fröställningar och det som är visset, så jag trycker på "gilla"knappen, just ja det här är inte FB, ja jag gillar bilderna i alla fall!!
Hoppas förkylningen är på tillbakagång, ser här i bloggvärlden att det är fler som dragit på sej eländet, tur att det inte smittar via datorn, virus du vet...
Ha en bra dag vännen i norr och hälsa Rantafar!!
Kram kram

Anonym sa...

Skulle googla vad köksägg är och fick upp Rantamors fina bilder och finurliga funderingar. Blev inte klokare på äggen, men fick en bra start på dagen efter en god frukost.
Soliga hösthälsningar från Öland,
Annika