lördag 12 oktober 2013

Inte en kotte vill ha MorRanta när hon hostar....

Lördag och vi skulle åka till Umeå, där Colin skulle ha en innebandyturnering,
sitt livs första.
Men vad gör mommo å moffa då...jo får världens host/harkel förkylning,
och vem vill ha sådana stackare...inte en kotte !!!
Suck...
Men fan att vi ligger hemma å tycker synd om varann,
nej vi packar en liten rygga med kaffe/macka och drar till myren.
Och se vi hittar tranbär, dom sista av alla bär som vi hamstrar i naturen.
Men inte en enda trana såg vi !!!
Men så hostade vi å harklade, så att inte en enda levande varelse ville vara med oss.
Och en annan grej som har märkt med stigande ålder är att...
när man hostar bör man verkligen vara nykissad...
Hittade krull på myren....
Hittade blåbär som klarat sig trots många långvägade bärplockare...
Sen fikade vi, den bara alldeles bästa stunden i skogen.
Och nu vill jag tillägna paprikahjärtat som var på min macka till Beate som gifte sig,
medan jag var i skogen.
Grattis till er och lycka till.
Det här fotot vill jag visa från skogen idag bara för att visa att i skogen finns det
många olika frisyrer....
Hemkommen rensar jag dessa vitaminpreparerade tranbär,
som hamnar i frysen.
Rantafar tar hand om trattisarna som vi hittade när vi fikade.
Kvällen kommer och vi bastar, blir varma och gosiga,
men hostandet slipper vi inte.
Igår gjorde jag en ny förrätt som jag aldrig gjort, hittade den i Salmimgs kokbok,
och lade till lite av MorRantas ingredienser.
Tror ni mig om jag säger att det blev som en orgasm över hela lördagen,
spännande, uppeggande, lite jobb också, och så bara sopar smakerna över oss...
åååååhhh...
Kvällen kommer, vi hostar och harklar och lite skvätter det allt i trosan,
men vem bryr sig, det är ju lördag och då blundar man ju för allt.
Och dom knaperstekta trattisarna smakar så gott tillsammans med parmesanhyvladost
och vindruvor och ett glas rött till.

Nu skulle nog många tycka att det vore skönt om dom bara hade hosta och harkel,
och jag skämmes att jag ens skriver om det.
Köpte rosa bandet igår och hoppas att jag bidrog till att hitta orsaken till en mycket allvarligare sjukdom.
Dom som kommer med en ursäkt att dom köpte ett rosa band ifjol säger jag bara...att...
dom 25kronorna är säkert uppforskade,
och forskningen behöver mera pengar hela tiden.

Tjingelingen nu en lördagkväll och ta nu och njut av livet,
det gör vi, för hur livet är 2014-10-12 det vet ingen av oss.... 

9 kommentarer:

BP sa...

Med tanke på att ni harklar och är snoriga är ni väldigt aktiva måste jag säga. Å vilka gladbilder rakt igenom hela fotokavalkaden.
Å du tjejen, stort TACK för det fina hjärtat på den mackan, som jag gärna satt mina tänder i! Stort TACK även för gratulationerna och länken. Du är bara bäst!
Å nu till bären å att man ska vara nykissad när man hostar;-) Tranbär rekommenderas ju om man drabbats av urinvägsinflammation. Nu hoppas jag så klart att du/ni inte drabbas av det, men jag tänkte bara "bevisa" att jag har några husmorstips;-)
Nu ska jag kolla din matblogg och se om du lagt upp Salmings förrätt. Ja den hade jag också ätit upp tillsammans med mackan och trattisarna med parmesanost på:-)

BP sa...

Glömde säga: Det är ju inte bara ett hjärta på mackan som du tillägnat mig utan en fin tomatblomma också:-) Tack!

Unknown sa...

That little pinecone is a treasure! Love the berries and mushrooms to -great captures for Fall:)

Leena sa...

Jag är full av beundran att ni orkar göra så mycket trots att ni hostar och harklar. Man blir ju helt utslagen när man är förkyld! Måste vara era finska gener ... Och vackra bilder orkar du också bjuda på, som vanligt. Jag är inte så lite avundsjuk på er skörd av tranbär.
Krya på dig!

Ama de casa sa...

Men ojdå - krya på er! Inte kul att gå och hosta och harkla och skvätta...

Men ni är smarta som passar på att hosta och ha er där ute i skogen. Ser himla härligt ut :-)

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i norr.
Det var förståndigt att ta med er förkylningen ut i skogen. Då känner man sig lite bättre en stund i alla fall. Jag har också varit halvrisig i en dryg vecka, och det vill varken ge med sig eller bryta ut på riktigt.
Men tittar man på dina bilder så kan man inte tro att du äör sjuk. De är ju kanon.
- Ha en fortsatt bra dag !!!
Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

Guldkryckan sa...

Fantastiska bilder och text..som vanligt.
Och till på köpet under en krasslighet...hade jag nog inte fixat tror jag...!

Hur som helst..ha en skön Söndagskväll :)

Margareta sa...

Härligt ljuvliga bilder och en så bra och tänkvärd sista mening - gillas.

Jag saknar bara också något liknande för prostatan, men visst brukar jag handla varje år.

Solglittret sa...

Härligt Rantamor...njut av dina dagar och ta vara på dem...det håller dig nog i form så du får mååånga liknande dagar till :)
Ta hand om dig och krya på förkylning osv.
Tack för otroligt vackra bilder att njuta av :)
Kramis Lollo