måndag 14 oktober 2013

Tuff Northbike reklam....

Kunde inte låta bli att fotografera bilen som sonen kom körande i nu ikväll.
Han hade jobbat uppe i Umeå idag och var på väg hem,
och beställde en snabbmiddag....lasange klämde jag fram,
även fast Rantafar tyckte det hade dugt gott med blodpudding...hahaha.
Men på skåpbilen fanns denna reklam för det företag han jobbar i, lite mastigt och tufft
tycker jag allt, och ingen kan ju missa reklamen som är på hela bilen.
Lilla Leffe har  fått åka in på vintervila idag,
nu har vi färdigåkt för denna sommar.
Men många underbara dagar blev det, och vi syns nog i nästa år igen.
Nu börjar dom ju hota med snö här uppe i norr,
och ja det har vi ju förstått, men ändå vill jag ju inte riktigt ha snö ännu.
Vill ju lägga lite nät med Rantafar och fånga höstöringen,
och jäklas lite med säljäveln.
Sen vill vi vandra mera i skogen, kanske leta en å annan trattkantarell ännu,
skickade ju en påse full med sonen ikväll,
vilket betyder att det blev lite plats i frysen....yeeees.

Men imorron får Rantafar främmande,
för varje år när han fyller år, tar hans kompis Janne semester,
kommer upp hit till oss, och så drar dom iväg på en fisketur hela dagen,
grillar korv och äter kubb+öl....!!!
En snäll tradition.
Ska allt bju dom på en god middag på kvällen.

Tjingelingen alla bloggkompisar, läser en bok av Khaled Hosseini,
" Tusen strålande solar..."
Läs den om ni inte har, två små flickors öde i Kabul,
samtidigt en sorglig skildring av Afghanistans historia.

Vad Rantafar gör....jo tittar på hockey !!!
Tjingling från Rantamor.

10 kommentarer:

Lotta sa...

Hallå där uppe.
Det måste kännas vemodigt när man ställer in husbilen.
En lång och trist vinter framför sig fast ni har det inte som vi.
Först snö(jippi)och sen slask (Buuu).
Här nere är det ingen ordning alls Tyvärr!
Jag älskar vinter fast då skall det vara det också.
Kramizzzzzz

BP sa...

Gillar den tuffa Northbike affischen - å den syns ju också. Bra reklam där!

Så Leffe får vara kvar hos er - ni gick ju i säljartankar. Tycker han är såååå fin, välskött och älskad - så jag förstår helt och hållet att ni inte vill separeras. Maken (min, den äkta alltså) Brukar alltid säga att den bästa återvinningen är att köra bilen/behålla tvn med mera tills de går sönder. Det är då man byter. Håller inte alltid med honom, men han har faktiskt en poäng.
Å stort, stort GRATTIS till Rantafar på förhand! Hoppas han får en flaska av sin favo whiskey och gärna en seger för Sverige över Tyskland imorgon kväll:-)

Herr Nilssons Fru sa...

Go morgon bästaste Rantamor.
så de väntas snö i norr...brrr..de e allt alldeles för tidigt här hos oss, i o för sig hoppas jag vi slipper snö helt inte ovanligt i våra trakter.
De var inte många gånger mina barn fick åka pulka eller skidor ;)

Så de e till o sätta undan bobilen nu, ja lite semester ska väl den också ha - snart bär de av igen.

Se så dax för Rantafar att fylla år igen, tänk de där kommer troget varje år, min älskling fyller på fredag lite halvjämt :)

Kramiz från ett dimmigt Blekinge

Gröna Anemone sa...

Nä snö vill vi inte ha, men visst har dom lovat vitt till veckoslutet.
Men vilket fint födelsedagsfirande din gubbe får vara med om. Traditioner är viktiga, speciellt dom roliga.
Ha en fin dag du också!

Ama de casa sa...

Å vi har stoppat undan tältet för i år. Nej, visstja, det kom ju aldrig fram ens... ;-)

Lasagne... SÅÅÅÅ GOTT!!! Nåja. Jag får väl hålla mig till min egen variant av mat ett tag till.
:-)

Tusen strålande solar är så bra och så HEMSK! En mycket läsvärd bok - om man orkar...

TantGlad sa...

Låter som en mysig dag i morgon, men inte vill vi ha nån snö än inte, för fy bubblan då!
HA DET SÅ GOTT!

ansepanse sa...

GRATTIS till Rantafar som alltså fyller år idag :) hoppas att vädret är bra däruppe hos er så att "gubbarna" får en härlig fisketur
Sv: jag blev nyfiken och googlade när du frågade om hur spindlar överlever vintern :) här kommer det jag läste:
Var sover spindlar på natten och på vintern?

Det tillstånd som vi kallar sömn är belagt hos ryggradsdjur (ryggradsdjuren är däggdjur, fåglar, groddjur, kräldjur och fiskar). Sömn är till och med känt hos en del fiskar, men det finns också fiskar som inte sover. Hos ryggradslösa djur finns det olika typer av tillstånd med minskad aktivitet, men det kan vara vanskligt att avgöra om dessa tillstånd ska kallas sömn eller inte.

Flertalet spindlar är mest aktiva på natten och det kan tänkas att de har någon typ av viloperiod på dagen, t.ex. under en sten eller i en springa.

När det gäller vinterperioden kan olika spindelarter övervintra som ägg, som nymfer (i larvstadium) eller som vuxna. Det finns arter som kan vara aktiva också under vintern. Den stora mörka hjulspindeln Araneus umbraticus spinner sina nät då det är plusgrader året om. Arterna inom släktet Segestria som vi möter i skogen eller i fönsterspringorna i våra bostäder når könsmognad vid nyårstid. Sebraspindeln, Salticus scenicus, hoppar på våra husväggar soliga dagar året om.

De flesta spindlar övervintrar i marken. Hos övervintrande spindlar, liksom hos insekter, kan det finnas ett vilotillstånd som kallas diapaus. Diapausen är välstuderad hos insekter, men inte mycket är känt om diapaus hos spindlar. Hos en studerad spindelart utlöses diapausen främst av att dagarna blir kortare. Detta är säkrare än att gå i diapaus när det blir kallare. Djur som gör det senare kan lätt överraskas av en tidig köldperiod. Hos den undersökta spindeln kan både de unga djuren (nymferna) och de vuxna gå i diapaus.

Diapausen kännetecknas av en rad anpassningar att klara av frysgrader. Läs mer om sådana anpassningar hos insekter i föregående svar. Den spindel som jag nämnde ovan ansamlar under vinterns diapaus sorbitol och andra sockeralkoholer, ämnen som är skonsamma mot cellernas proteiner och kan tålas i höga koncentrationer. Sockeralkoholerna sänker kroppsvätskornas fryspunkt och hindrar därigenom att spindlarna fryser till is. Isbildning kan vara farligt och leda till att djuren dör av skador på cellerna. Den nämnda spindeln blir också underkyld under diapausen. det vill säga den fryser inte till is trots att kroppstemperaturen är lägre än kroppsvätskornas fryspunkt! Läs mer om underkylda djur på en annan sida. 1999, 2013.

Ronny Larsson
Anders Lundquist

kramar

Kerstins foto sa...

Jo den där reklamen känner jag väl igen, passerar där varje gång jag ska handla mat. :) Himla fin sista bild, hoppas att snön bara blir tillfällig så ni kommer er ut på mer turer i skog och på vatten.
Såg att du hittade tranbär härom dagen. Tänk att jag har aldrig plockat såna, skulle inte ens veta vilka dom är om jag skulle springa på dom i skogen. Jag skulle behöva gå kurs hos dig. :)
Ha en fin dag och hälsa Rantafar grattis i förskott. (Minnet är ju inte det bästa så jag kanske glömmer det i morgon.)

Anita - Malta sa...

Skulle inte ha något emot att äta blodpudding men då bara måste man ju bara ha lingonsylt ;-)

Ehhh... var är bilen ?? Tror att även jag är lite insnöad idag. ..men reklamen ser jag snyggt och tydligt.

..och ovanpå det kommmer Leffe farande..? Ja, det måste naturligtvis vara er bobil. Tänk vad många fina minnen ni har i hjärnarkivet och mycket på bild också förstås.

Snöhotet får vänta.. alldeles för tidigt när vi ännu "bara" är i oktober. Vad är det för rufs på den sista eleganta bilden. Har du tagit bort all färg ??

Sa ju att jag var lite insnöad men är faktiskt lite nervös också. Ska alldeles strax ta emot maken som kommer hem efter två veckor i Stockholm. Planet har precis landat på Malta airport. Taxin tar en kvart. Måste hinna in i badrummet och se hur sjutton jag ser ut, om jag åldrats för mycket under dessa två veckor ;-)

Såååå skönt att vara ensam ibland. Men skönt att behöva inte vara det för alltid.

Gratta Rantafar så mycket. Höll nästan på att skriva Tjingeling men det gjorde jag INTE. Oj, nu tror jag han satte nyckeln i dörren. Bye bye... Pust ..

Margareta sa...

Ja den reklamen syns nog om den finns på hela bilen. Hoppas att Leffe får en god sömn och vaknar upp pigg och utvilad till våren.

Vitt ... det låg på backen tidigt i morse. Samtidigt är det bra då jag ska köra till Piteå ikväll, gillar inte mörkerkörning och om den skulle ligga, bara lite kvar så blir det direkt ljusare - mitt mörkerseende är uruselt så ingen risk att jag åker för fortkörning. =)

Fortsätt med onsdagen och ha det gott.