måndag 2 januari 2017

Bastubad utan snöängel och en underbar nyårsmiddag....

Nyårsafton hos Rantamor och Rantafar inledde vi med årets sista bastusväg.
Det är som allt lite mysigt med bastun,
och att sen kunna sitta i relaxhörnan och varmnjuta av något drickbart.
Hade vi haft snö, vilket vi inte alls har,
så hade vi kanske....men bara kanske gjort en snöängel var.
Och med tanke på att det var rätt tyst och lugnt på vår gata, så hade vi nog fått snöängla utan publik.
Men nu var det ju gröna frusna gräsmattor ute och vem vill ligga där å skava röv.
Nej roligare var det att börja snickra lite på nyårsmiddagen.
Eftersom våran frys är full av delikatesser så håvade jag fram lite rökt sik,
som jag bakade in i smördeg tillsammans med parmesanost och äggstanning.
Penslade på med ägg och tjoppade in i ugnen.
Så här fina blev dom när dom var klara att...
serveras till sikrom, rödlök och en vispad röra med sikrom och godsaker.
Riktigt gott !!
Varmrätten blev inte så lyckad på bild,
men jädrans så gott i munnen.
Stekt renfilè och en rödvinssås på renbuljong, blomkålsmos och sötpotatismos....
Efterrätten då ??
Jo den kom också fram ur frysens hösthamstring.
En hjotronpanacotta med filadelfiaost, degistiv botten och med en hjotronsås.
Det blev riktigt spännande gott, har bara gjort den med hallon förut,
men kul att försöka med andra smaker.

Ja så blev vår Nyårs middag, lite matcoma efteråt,
men vi var iallafall vaken vid tolvslaget.
Men vi öppnade inte cavan så den står kvar i kylen, men man vet aldrig den där cavafèn kan komma... vilken dag som helst....

Nu ska vi snart se småkronorna spela hockey,
håller tummarna hårt tillsammans med Rantafar.
Första vardagen på nya året är avklarat,
vi var ute på en livsfarlig promenad på ishalkiga vägar, tur vi har dubbade skor både jag och Rantafar.

Tjingelingen från Rantamor och god fortsättning på er alla !!!

11 kommentarer:

Hajan sa...

Så trevlig krönika du fixat till- Jättefina bilder och så snyggt ordnat.
Nu är snart all ledighet slut, för de som inte
har pension . Det är klart ni badat BASTU, DET HÖR JU TILL ER KULTUR.
God fortsättning nu önskar Hajan

FREEDOMtravel sa...

Waow vilken middag! Nu blir jag hungrig ... fast jag har ätit middag. Bastu hoppar jag däremot gärna över. Skåning som jag är har jag aldrig lärt mig det där ;)

Anonym sa...

Åh,jisses Åh,jösses!
Vilken nyårsafton! Låter som en dröm.
Och sen den där maten! Absolut alla stjärnor
man kan ge.
Fick just i dag en burk hjortronsylt; högst ovanligt;
och jag försökte tänka på, vad jag skulle göra med den.
Kanske jag ska se om jag kan hitta ett recept för
panecotta - är inte ens säker på, att jag vet vad
panecotta är.

Hej ni två turturduvor - Önskar er ett superduper nytt år.
Ser fram emot många underbara foton av hav och fjäll.

Kram fr Ruth i Virginia

Kolonilotta sa...

Jag hade gärna sett en bild på där ni ligger och skaver i gräset! 😂👍
Nyårsmiddagen ser verkligen ut att vara njutbar. Och precis som du säger. Cavan kan man ju öppna vilken dag som helst! :)
Jag har tyvärr inga hjortron kvar.
Finns det nått godare med glass, cheesecake eller pannacotta! Mmm.. mums.
God fortsättning på det nya året!
Önskar er allt det bästa livet har att erbjuda och förhoppningsvis lite mindre onda kroppar! ❤

Ama de casa sa...

Så fantastiskt gott du fixade till! Som alltid. Ni har verkligen lyxiga menyer med fynd från naturen :-)

Snöänglar efter bastun är uppfriskande. En gång lyckades jag dock låsa mig ute i bara mässingen... Tur att vi hade fönster i bastun och att grannarna höll sig inomhus så jag inte skrämde ihjäl dom :-D

Ha det fortsatt gott!

Nette Cecilia sa...

Så gott ni åt .Här blir det vad det blir min man har jobbat sedan julannandagen varje dag först kvällsskift och sedan på nyårsafton och nyårsdagen 12 timmar sedan fortsatte han med dagskift på måndag och nu jobbar han hela helgen och fortsätter med nattskift nästa vecka.Så ingen vits att äta ensam .Ha det bra ,kramen Nette

Hajan sa...

Ha,ha var tvungen att gå hit igen för att kolla. Du är ju en gourme
som kan fixa till det mesta.
kram från Hajan

Klas sa...

Du lycklige Rantafar!
Med så mycket godis till middag är varje dag en lycka, eller hur?
Ta hand om din kvinna, hon är värd guld och gröna ängar...
/ Deerhunter

Lena sa...

Åh, så gott allt låter och ser ut!!! Du kan det här med mat rantamor! Lagar alltid mina favoriter ;) Ja, jag älskar allt som är väl tillagat med goda råvaror, inte minst fisk....
God fortsättning!
Kram Lena

Anonym sa...

Hej och hjärtligt tack för grattis på Ruth-dagen
på Hajans blogg!!!

Gunnel sa...

Vilken lyxmiddag! Och att få äta den i lugn och ro hemma med någon man tycker om slår alla restaurangbesök i världen. Jag önskar er båda en god fortsättning på det nya året!