söndag 6 januari 2013

En liten FOTOSTUDIO till Mac Tamron...

Om jag säger att min allra bästa vän, är en vän som jag kan lita på i alla väder...
(ja undantaget är ju om det går mycket sport på tv....)
 en vän som jag träffade redan 1969.
Vännen är den jag gifte mig med, och nuppade ihop tre barn med...
Så nu förstår ni vem det är...finaste bästaste Rantafar.
Vet ni vad han gav mig idag...bara sådär...???
Jo en liten fotostudio för min Mac Tamron !!!
Visst är det kärlek !!!!
Jag blev så himlans glad att jag inte riktigt har tagit det till mig ännu, en egen liten fotostudio.
Jag som använt den vita bänken, med bänkbelysning i toaletten !!!
Ni förstår ju att Rantafar har lessnat ,när hans mat alltid ska gå genom toaletten för ett foto,
när Rantamor vill göra sig till.
Ni ser ju vilka som hamnade i studion genast....
Mina mumintroll, dom underbara, snälla och trofasta muminmamman och pappan,
som sprider livet omkring sig, med sitt otroliga lugn.
Och visst blir man glad och tillfreds bara av att titta på dom. 
Det ska bli så otroligt spännande att få börja utforska, hur jag ska
använda ljuset och min mackroglugg, nu när jag ska in i studion.
Jag har ju bara allt att lära och tar tacksamt emot tips och råd från er som har kunskapen.
Här fotograferade jag ett brosch (eller heter det en??) som jag haft länge,
och som innehåller torkade blommor, och som inte är stor alls.
Ett hantverk, som jag tror att Rantis köpt till mig från "någonstans".

Sen fick vi lite snabbfrämmande idag, Colin kom med sina föräldrar.
Jag passade på att samla lite kramar och pussar fickorna fulla, bara att ta fram när det behövs.
Och imorron ska vi dra nedöver, en sväng till datadoktorn, för nu vill jag verkligen få liv i min dator, hoppas bara att jag inte fått in något skit i den, utan att sonen kan skrämma liv i den.
Och sen det bästa med resan, är ju att jag ska stoppa fickorna fulla med kramar och pussar och kärlek från lille John också.
Ska nog ta med en extra påse tror jag.

Tjingelingen govänner nu har Rantamor en liten fotostudio.

" den värsta diagnosen på ett hjärtfel...
är nog hjärtlöshet..."

30 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Kan nog förstå Rantafar vem vill ha mat som passerat toaletten .Passa på och titta på andra programmet om mästerfotografen Lennart Nilsson i kväll där kanske du kan få några tips ,kram Nette

Gröna Anemone sa...

Mäktigt med egen fotostudio. Grattis!
Nu blir det fortsatt härliga matbilder förstår jag. Och kanske mycket, mycket mer...

Camilla (Rantis) sa...

...men jösses en fotostudio, de va inte illa...
Va skoj....
Ska bli spännande å se hur dina foton blir nu....
Antagligen ännu snyggare!

Anonym sa...

Åh....va gulligt....Ja ni är såå gulliga båda två :))
Verkligen fin present!! Grattis till den....blir spännande att följa detta.
Lycka till nu med nya utrustningen.
Ann-Louisekram

Susjos sa...

Men så snällt! Grattis till dej!

Beppan sa...

Oj - vilken present!! Bara så där...
Fixat själv eller färdigköpt??

Känner också en som muttrar över mat som ska passera lämplig belysning innan den får förtäras.

Hoppas upplivningsförsöken lyckas!!

badtant.bloggo.nu sa...

Han är väl bara för go din Rantafar.Lycka till med ditt fotgraferandet i din nya studio. ha en skön kväll. Jag ska vinka tillbaks i morrn då du passerar badis.

Kerstins foto sa...

Vilken fin present från din allra finaste vän. :) Var har han köpt grejerna? Jag har en vit bakgrund men inga lampor avsedda för foto. Inte än i alla fall. ;)
Hoppas att du får liv i datorn igen. Det är så himla trist när de drabbas av "datainfarkt".
Kör försiktigt också!

Andreas Stormfjäll sa...

Fniss!! Det visste jag om ;) Lycka till med din nya studio... Ser fram emot bakom kulisserna bilderna när Rantafar står modell i fotostudion :P

annelie sa...

Åååååååååh vad kul! GRATTIS! Han är ju för go!
Och angående kaféet så vill jag citera en vid liten herre som heter Colin, det kostade hundra kronor!

Det du, sex kanelbullar och två frallor: 128:-!

Hantverkarglädje sa...

Ja det kan man säga var en riktig kärlekpresent, mera värt än en diamantring för den som struntar i diamanter. Mycket roligt du kan ha med den tror jag.
Jag gick i Vörå i folkhögskola.
Ha ha ha , skulle vara roligt att höra när ni säger heila smolon för så heter det och inte häila smolon. L skall sägas rätt grovt så hoppas bara ni säger rätt, så det så.

BP sa...

WOW! WOW! En egen fotostudio. Helt fantastiskt! Din Rantafar är ju guld värd!!! Har faktiskt aldrig sett en sådan förut, men tack för upplysningen att den finns i min favo butik. Älskar Kjelle:-)
Hur stor är studion? Å var står den nu?
ASG åt att era maträtter får passera toan, hahaha! Mina objekt bärs till konstorsstolen (!!!? i hobbyrummet för plåtning. Hahahaha!

BP sa...

Svar: tack för all info. Å du - det var då inte jag som föreslog att stoppa in Rantafar i studioon. Han är ju ingen pygmé eller hur;-)

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i norr !
- Vilken gubbe du har. Kanonpresent !
Då är det bara att börja experimentera....
- Ha det bra och Lycka till !
Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

Fjällripan sa...

Men vilken fin överraskning!! Så spännande med en egen studio och så slipper du ta in maten på toa för fotografering :))

Rigmor sa...

Hahaha...goa Rantafar!! Så nu har han tröttnat på att hämta maten inne på dass...vilken fin studio du fick!! Nu får vi hoppas att någon kan ge dej de råd du behöver, fast jag ser då inte att du behöver...men skulle du behöva så behövs det nog frågas hos någon annan än mej...guuud, nu ser jag att jag haft långtråkigt igår kväll och tittat alldeles för mycket på gammal buskis och fars..det behövs lite vardag här...
Du...jag har också laddat med kramar goa som sjutton i helgen, mellanprinsessan...mellan allt gott vi stoppat i oss...och angående det goda fikabrödet, man fick gröna servetter, brödet låg på gröna små fina dukar...det tolkade jag som gröna nyckelhål...??!! Tänkte jag fel där...??
Ha nu en riktigt fin start på veckan, ska bli roligt att se alla bilder från din fina studio nu!!
Kram kram

ansepanse sa...

jaså :) där var haken :) Rantafar ville inte att hans mat skulle genom toaletten först :)
vilka fina bilder
kramar

Gunnel sa...

Oj, vilken fin present! Haha! Inte visste jag att matbilderna gick den omvägen. Ha det bra när du tankar.

Herr Nilssons Fru sa...

De e kärlek!!!!!!! Vilken fin rantafar du har ❤❤❤❤❤❤❤❤

Oh din mumintroll,jag är så avis för att du har dom och inte jag...näää, alltså jag är ju glad för din skull tro inget annat men jag önskar jag med haft...:)

Kramiz fina du

Pysselfarmor sa...

Men du vilken present!
och är det Rantamor och Rantafar som står där i studion tro?? ;-)
puss

Mita sa...

Men det var väl en fin present,din goa fina Rantafar vet vad som behövs till frugan..*L*..
Jag kan tänka mig att det blir en del testande innan du känner dig nöjd.Men det brukar ju vara roligt..
Kram vännen**

agnetha sa...

Vilken omtänksam gubbe du har. Du har ju blivit en riktig proffsfotograf så det är väl klat att du måste ha en bra utrustning.
Ha det så gott uppe i Vinterlandet nere hos mig har snön töat bort för länge sedan.Nu är det bar grått och trist.

Snäckskalsdalen. sa...

Den gubben får ju med beröm godkänt flera gånger om. Eller så var det det där med hans mat......nej, det var det inte, Rantafar är nog så gullig, det har jag förstått!
Så roligt, det ska bli kul att se dina bilder framgent. Också!
Säger jag i den totala dimman!
Agneta kram

Maria sa...

Grattis till att du fått ett eget fotolabb eller studio kanske de var. Ja han är snäll din gube.
Härligt med lite gos med de små de kan man leva ett tag på.
Jag får önska dig ett gott nytt år.
Kramizar

Unknown sa...

Kul med en ny studio. Lycka till och gott nytt fotoår!
/SA

Margareta sa...

Vil också ha, men jag har ju inte den "perfekta" makron" ännu. Skulle både kolla in blixt och ett makroobjektiv nere i Linköping, men inget blev det genom vår gemensamma förkylning - så gemensam den nu kan vara.

Men superkul för dig. Jag gjorde ju någon minivariant av fotostudio förra året men den är så besvärlig, måste under en borde på kontoret och fixa en del - lite trångt. =)

Ser verkligen fram mot alla foton från studion.

Kör försiktigt nu när ni ska neråt landet - här uppe är vi isolerade, tågen är inställda resten av månaden om vi skulle komma på tanken att ta det transportmedlet - till Umeå kanske. Är inte förtjust i bussåkande, inte längre sträckor i alla fall.

Vad fantastiskt att vara lika kär efter 44 år! Men med galenskap så har man roligt och trivs tillsammans, eller hur. =) Jag har ju bytt, humorn räckte inte till riktigt. =)

Som vanligt -dina sista ord, love it.

Margareta sa...

Är det på Kjell & Company? Förresten så har du ännu en gång gjort att jag och min "nya" har fått behålla humorn ihop. =)

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Alla tiders Rantamor, så bra att det äntligen blev en liten skuff till Dina foton.

Då lär det väl bli jättefina foton hädanefter,macro är sådana på nära håll- micro värmer vi maten i, kanske inte Du,

Ja de är så söta Paret Mumintroll.
Tror jag ska köpa mig ett par.Kanske de finns på leksaksaffären, likaväl som Smurfarna gör.Och Barbapapa,mama m.fl.

Här kom vintern tillbaka.

Järnpiller att jag inte samlade kramar från barnbarnen på Annandagen, då de inte är mycket för det.Inge annan än Mamma ? Pappa o.Farmor,konstigt nog.Jag får stjäla mina.

Kram Mi

Mita sa...

Hallå vännen,kikar in och önskar er en fin helg..
Kramar♥

Lotta sa...

Sååå häftigt med hemmastudio.
Jag pratade om det förra veckan men mer har det inte blivit.
Det är inte konstigt att sonen är en jäkel på mat med en sån mamma.jag har tack och lov en lika bra gubbe.Ungarna här är också bra på mat.
Härliga bilder och en skön text. Jag har läst ikapp nu tror jag.
Det har varit en riktig mysstund.
Kramizzzz på er.
Ha det gott.Vilken häftig kråka.Den har jag aldrig sett.