onsdag 7 januari 2015

Hejdå sa tomten å stack.....

Idag lessnade tomten på alla helger, vände oss ryggen och knatade iväg upp för trappen,
hejdå sa han bara sammanbiten, vi ses i december.
Han var nog rätt trött i luvan av att ha stått å tittat ut genom fönstret,
sett småfåglarna flyga fram å åter till matbordet,
och grannarna köra fram å åter med sina bilar.
Och bakom ryggen på han, har Rantamor å Rantafar hostat å snorat...
vem skulle inte lessna...
hejdå tomten som sagt... vi ses !!!
Då ändå tomten stack, så passade vi på att städa bort resten av julen,
känns riktigt skönt att få bort allt som påminner om helgerna som varit.
Vi har kryat på oss riktigt bra, nu är det bara Rantafars hosta som skräller elakt.
En dimmig bild från höstens hav.
I går kväll tittade vi på Jonas Gardell "Mitt enda liv.."
Så sant så, vi har ju bara ett liv, det är inte som när jag spelar spel med Colin och får extra liv,
nej i verkligheten har vi bara ett, och då måste vi bara ta vara på detta livet,
även om det kanske inte riktigt alltid blir som vi har tänkt oss.
Det är dagen idag vi har, gårdagen har redan försvunnit, och morgondagen vet vi ingenting om.
Tänkte i går kväll i 30 års perioder i livet.
Första 30 åren var så hektiskt , hela livet bara snurrade på, småbarn och familjeliv.
Nästa 30 åren (då vi nådde 60)  blev som lite lugnare vi jobbade på, och sen började barnen flytta hemifrån,
och en ny fas i livet blev precis som det började, Rantafar och jag.
Nästa 30 åren vill jag inte ens tänka på, (60 till 90)
nu vill jag leva år efter år.
Nu vill jag bromsa livet lite, långsamt om jag får be, vi har ännu drömmar att uppfylla.
Avslutar i kväll med en triss i killar med keps,
härlig dag i skogen där vi letade lingon och kantareller,
men det viktigaste var ju att grilla den där korven, skogsfika är ju bara för gott.

Som ni ser är jag kvar i fotogalleriet.
Är ju inte så mycket att fotografera just nu, med undantag av tomten då.
Och just det ja, vi gillar ju Gardell jag och Rantafar,
gillar att han balanserar mellan humor och allvar.
Men jag vet det är många som inte gillar, men så ska det vara, vi ska ju inte vara lika,
hur kul vore det ??

Tjingelingen i kväll börjar Mästerkocken, d brukar jag gilla att se.
Ha en bra kväll alla, nu är helgerna förbi och vi får ordning på dagarna.

9 kommentarer:

Susjos sa...

Missade Gardell i går på TV, eftersom jag jobbade..har hört att han är bra!
God Fortsättning på det nya året önskar jag dig och rantafar, här har jag inte hunnit plocka bort julen ännu...har ju tid till tjugondagknut!

Herr Nilssons Fru sa...

Vad skönt ni piggat på Er. Se där jag, där tar sig tomten upp för trappen, rätt skönt att få bort all jul nu, ja nu är de ju våren vi ser fram mot.
Jag tar de sista i morgon tror jag, ja några tomtar finns inte kvar framme men lite ljuskällor o röda gardiner tyckte jag att jag så när jag tog en repa runt huset :)

Jag ska kolla på Gardell nu tänkte jag, har just surrat upp han på TV skärmen, de bra nu när man kan kolla när som, när man har tid o lust.

Ja man får ta vara på alla stunder i livet. Men helt säker är ju ingen på att vi verkligen bara har ett liv,....men man lever ju som om de vore så.
Var tid o var ålder har sin charm.
Kramiz

cissi sa...

Jo nog gäller det att ta tillvara livet alltid. Man har bara ett och det går så rasande fort!
Härligt att läsa att ni är kryare igen! :)

Ama de casa sa...

Helt sant! Man har bara ett liv och det gäller att ta tillvara på det på bästa sätt.

Jag vet vart Tomten tog vägen... Han är här i stan och vilar upp sig :-)

Hajan sa...

När Du kommer upp i min ålder, tänker man ofta så. Jag känner på en gång, om det är bra eller inte.
Är det bra så tänker jag, Tack snälla Du, denna dagen ett liv. Som farbror Melker sa på Saltkråkan. Så bra hon var
Astrid Lindgren, skriva kunde hon i alla fall.
Gullig bild på tomten på vägen upp på vindskontoret.
kram från HaJAN

Gröna Anemone sa...

Hemma hos oss har vi inte haft en endaste röd tomte framme denna julen, endast julgranen, ljusstakarna och en hel del naturmaterial. Julgranen den får gärna vara inne ännu, den är så vacker i år. Barrar lite, men om man inte går alltför nära så är det ok.
Jag satt också och tittade på Gardell, men inte hela programmet för vi måste ju titta på de finska nyheterna. Att vi endast har ett liv det är så sant och samtidigt så utmanande. Härligt med ett nytt år framför, som ett oskrivet blad...
Ha det gott!

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej kära Rantamor !

Tack för hälsningen.
Prinsen klarade av smällar och raketer ganska bra, det värsta är över, men de knastrar till och brakar loss än i dag.De vet inte hut.
Ännu ingen vinterförkylning, vaccinet är verkningslöst i år , så det är ingen idé ta någon.

Petar i mig vitamineraler och Omega 3, hoppas klara mig.
::::::::::::::::::::::::::::::::
Så härligt du skriver, så jag kan se bilden framför mig
Gullig tomte, och ännu gulligare de tre grabbarna med kepan försöka fixa grillelden.

Hoppas du och Rantafar kryar på er från förkylningen, kan det månne vara små barnbarnsbaciller som smittat er.

Efter jag ramla den 14/12 slog mig rejält illa på båda sidorna och värst då högerbenet, är inte riktigt bra än,
Tar en dag i taget..som med allt annat.

Äntligen har Hem till gården börjat och det ska jag se nu.

Ha en fin vecka
Kram Mi
och nospuss från Prinsen



Margareta sa...

Håller med dig vad gäller Gardell, bara synd att ljudinspelningaen var så dåligt gjord.

Det där att tänka över livet i intervaller var intressant och stämmer verkligen, förutom att jag haft två män i dessa intervaller, förutom mina egna pojkar och sedan att jag inte nått slutet på det andra intervallet. Däremot når sambo det intervallet i år. =)

Härlig bild i dimman. hade tänkt fota lite vitt imorgon men nu yr snön och vi som åkte till ön för några sköna dagar, hmmm det är kanske inte meningen att jag ska fota - utomhus.

Korvgrillning ... det står också högst på prioritet för mig när jag är i skogen eller ute på någon annan tur (förutom kameran)

Sitter just nu och lyssnar på mästerkockarna och kan tycka att det är både lite pinsamt ibland samtidigt som jag tycker synd om de som tror att de är bäst men inte riktigt når fram.

Ha det gott och vi höres snart igen.

Anitas Malta sa...

Tomten stack och så gjorde även Gardell på SVT Play. Himmel vad besviken jag blev det då den där förbaskade rutan kom upp som sa att "Programet kan endast ses i Sverige". Såg ju hans förra show och gillar honom starkt.

På tal om gilla så är ditt inlägg såsom så ofta hos dig helt underbart. Nej, inte såsom så ofta, som alltid. Tänkvärd text och underbara bilder. En färgstark tomte i stor kontrast till dimman under och ett härligt avslut på killarna. Kram !